2574
Sök

Funderingar kring ljud i A3

81 Inlägg
16 juli 2008
Trådstartare
#1
Hej!

Känner att jag behöver skriva av mig och få lite hjälp/tips då jag inte är helt haj på detta området.
Är många frågetecken just nu men hoppas att vi kan reda ut det sakta men säkert

Kan ju börja med att berätta att jag har en Audi A3 -97, 3-dörrars.

Lite bakgrund

Har en Pioneer DEH P5900MP som HU.
21mm2-kabel är dragen bak med en säkring på 60amp.
Köpte för ett par månader sedan högtalare fram på blekinge bilradio, det blev ett par 5,25or: Phoenix Gold RSd 5cs.
Spelar helt okej måste jag säga.
I baksätet sitter orginalhögtalarna kvar, 6,5".
Köpte också ett gäng grejer begagnat tills vidare.
Så i bagaget har jag nu en Kicker ES 12" och ett Rockford Forsgate 200.2 (tror jag), det är ett gammalt steg i gjutjärn, helt i silver/grå.
Tror steget lämnar ifrån sig 2*100watt.
Lyssnar på nästan all sorts musik, allt från winnerbäck/cash/megadeth/offspring och sen en del dance/techno också.

Nu till mina funderingar

För det första så är jag sugen på att bygga mig en baslåda..
Den jag har nu dunkar på bra men jag tycker den brölar en del..
Så tips på en bra bas för runt 2000kr är välkommet.

Nästa problem är steget, antar att det nuvarande steget inte klarar av en lite kraftigare bas?
Vad ska man isåfall satsa på?

Och slutligen, ska jag göra något åt framsystemet?
Har kikat en del på olika forum och "Rainbow Sound Line SLC230" tycks vara mycket populära.
Vet att man inte kan förvänta sig så mycket av ett par 5.25or men är det värt att uppgradera tros?
Läst lite att man kanske ska ljuddämpa dörrsidorna där fram, eller göra en liten låda till högtalarna i dörrarna?
Ska man göra något åt högtalarna i baksätet?

Har liggandes hemma:

Ett kicker slutsteg 2*50w: ZX100.2
Ett gammal Philips slutsteg på 2*50w
En gammal baslåda från Rockford Forsgate, dubbla 10" Punch Xlc.

/Nisse
Senast redigerat av Dikkie (16 juli 2008)

81 Inlägg
18 juli 2008
Trådstartare
#2
Kom igen, någon måste ju kunna svara på någon fråga? smile

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
18 juli 2008
#3
Dikkie skrev:
Kom igen, någon måste ju kunna svara på någon fråga? smile
Det steget bryggat ger MYCKET mer än 2x100W, jag tippar på uppemot 800W RMS i 4ohm eller ännu mer. Så behåll det du.

Basen är inte heller helt kass, så bygg en schysst låda till den om du inte har det redan. Vad är dte för låda nu?

Framsystemet kan du behålla, Rainbow kittet är inte bättre! Däremot skulle du mycket väl kunna sätta Kicker-steget till det!

Och så se till att du tar av dörrsidorna, och dämpar dem, dvs köp in dämpmatta, typ Bitumen matta på Micro eller liknande. Sätt både på dörren och montageplåten!

Lådan skall sitta FAST i bagaget på nåt sätt. Du kan ju testa med den andra lådan du har, men jag tror inte det kommer spela nåt märkvärdigt mycket högre än det du har. Vill du ha mer bas så är det isåfall  mer konarea som gäller. Dvs, fler element eller större. Men eftersom du har 5.25, så skulle jag inte föreslå större koner, utan fler element. Kanske en ES12 till? Har dem 4ohms spole så kommer du kunna parallellkoppla 2 såna och få MYCKET mer tryck i basen.

mvh Jonas
Senast redigerat av jonash (18 juli 2008)

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

81 Inlägg
18 juli 2008
Trådstartare
#4
Underbart med svar smile

Härligt, fick svar från Rockford idag och dom bifogade manualen till slutsteget. Bättre än jag trodde!

Basen sitter i en fabriksbyggd låda från kicker. Basen spelar bra och det är fint tryck i den men hade inte varit fel med lite mer välljud också smile
Har kikat lite på blekinge bilradio på olika Ground Zero-basar men vet inte rikitgt vad jag ska välja..

Jaså, där ser man. Har också funderat på att sätta kickersteget där fram. Det ska ju iaf leverera 50x2W, borde väl bli bättre än att driva med stereon?

Kanon, får bli en dag till att dämpa dörrarna.
Vad exakt ska detta vara bra för?

Tänkte jag skulle spänna fast basen med någon form utav lina/rep....
Köpte mig, igår, en begagnad Kicker DC Comp med två kicker 12or i.
Endast för att jag fick den rätt billigt. Men jag tycker att det blev mer kontroll när jag körde den gamla lådan. Visst blev det mer tryck nu men tror att denna var lite för mycker för steget.

Bifogar effekten för steget

http://91.189.44.250/slutsteg.jpg

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
18 juli 2008
#5
Dikkie skrev:
Underbart med svar smile
Härligt, fick svar från Rockford idag och dom bifogade manualen till slutsteget. Bättre än jag trodde!
Ja, och om det är ett Power så ger det än mer. Sen så är alla dem stegen från RF på den tiden underspecade, så det ger mycket mer än det pappret säger. Jag har själv haft såna..

Basen sitter i en fabriksbyggd låda från kicker. Basen spelar bra och det är fint tryck i den men hade inte varit fel med lite mer välljud också smile
Har kikat lite på blekinge bilradio på olika Ground Zero-basar men vet inte rikitgt vad jag ska välja..
Ring och snacka med Jimmy på Blekinge, han kan 100% hjälpa dig till ett bra beslut. Men som sagt, steget SKALL du behålla! smile

Jaså, där ser man. Har också funderat på att sätta kickersteget där fram. Det ska ju iaf leverera 50x2W, borde väl bli bättre än att driva med stereon?
Mycket! smile

Kanon, får bli en dag till att dämpa dörrarna.
Vad exakt ska detta vara bra för?
Tänk dig själv att högtalarkonen skall röra sig fram och tillbaks, och så sitter inte prylarna på plats runt omkring. Inget bra. Så, se till att själva elementet sitter som berget i dörrsidan/dörren (kan förstärkas med!) och dämpa andra paneler så de inte vibrerar, så blir det mycket bättre "stuns" i ljudet.

Tänkte jag skulle spänna fast basen med någon form utav lina/rep....
Kan du göra, spännband tex.

Köpte mig, igår, en begagnad Kicker DC Comp med två kicker 12or i.
Endast för att jag fick den rätt billigt. Men jag tycker att det blev mer kontroll när jag körde den gamla lådan. Visst blev det mer tryck nu men tror att denna var lite för mycker för steget.
Jag tror inte det var för mycket egentligen. Vet ej vad impedansen är på den lådan du köpte, men visst kan steget ge lite extra dist om det blir för låg impedans och sämre kontroll på konen med. Men det kan vara som så att just dem basarna i den lådan inte är bättre än det du hade.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

81 Inlägg
19 juli 2008
Trådstartare
#6
Om jag ska behålla mitt steg så kan man ju lägga en slant på en bra bas.

Idag ska jag till mekonomen och köpa bitumen. Det fanns två olika tjocklekar, 1.5mm och 4mm. vilken ska jag ta?

Sen såg jag nu att kicker-steget endast levererar 2x35w@4ohm och 2x50w@2ohm, är det fortfarande värt att koppla in det för att driva framhögtalarna?

Inga tips på basar med både lite välljud och tryck för 2-3000kr?

//Nisse

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
19 juli 2008
#7
Dikkie skrev:
Om jag ska behålla mitt steg så kan man ju lägga en slant på en bra bas.

Idag ska jag till mekonomen och köpa bitumen. Det fanns två olika tjocklekar, 1.5mm och 4mm. vilken ska jag ta?

Sen såg jag nu att kicker-steget endast levererar 2x35w@4ohm och 2x50w@2ohm, är det fortfarande värt att koppla in det för att driva framhögtalarna?

Inga tips på basar med både lite välljud och tryck för 2-3000kr?

//Nisse
4mm.

Ja, sätt dit Kicker steget.

Jo, men vi vann bara mest i Sverige förra året, så jag vågar väl inte rekommendera... wink

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
19 juli 2008
#8
jonash skrev:
Dikkie skrev:
Om jag ska behålla mitt steg så kan man ju lägga en slant på en bra bas.

Idag ska jag till mekonomen och köpa bitumen. Det fanns två olika tjocklekar, 1.5mm och 4mm. vilken ska jag ta?

Sen såg jag nu att kicker-steget endast levererar 2x35w@4ohm och 2x50w@2ohm, är det fortfarande värt att koppla in det för att driva framhögtalarna?

Inga tips på basar med både lite välljud och tryck för 2-3000kr?

//Nisse
4mm.

Ja, sätt dit Kicker steget.

Jo, men vi vann bara mest i Sverige förra året, så jag vågar väl inte rekommendera... wink
Plus att det blir egenreklam. big_smile

Men nåväl.
I den prisklassen: N-Core Anthem 10R eller 12R 3 resp 3.2K styck.
Dls Iridium10i låter med förbaskat bra i RÄTT LÅDA. Kostar 3.2K
Hertz HX 250.4 verkar rätt lovande. Kostar 2.1K

Bara ngr exempel.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

81 Inlägg
21 juli 2008
Trådstartare
#9
Kanon att man har lite att gå efter.
Ingen som rekommenderat PG eller GZ här, har kollat lite på båda märkena.

Kämpat för fullt i helgen. Var på Mekonomen och köpe bitumen 4mm.
Sen var det bara till att sätta igång och sätta dit allt, endast på all plåt i dörren.

När jag ändå var på g så drog jag nya högtalarkablar till dörrhögtalarna.
Drog ström till det kommande slutsteget fram och sen lågnivå också.
Fick till en början inte igång ljudet alls, testade alla möjliga inställningar men fick inget ljud från mitt Kicker Zx100.2.
Bytte till ett gammalt Philips-slutsteg på 2x50w och smack så funkade det smile
Blev ett riktigt lyft för ljudet!

Dessvärre är mitt Philips-slutsteg rätt stort så det blir svårt att gömma undan.

Har ni några förslag på något mindre slutsteg som kan driva mina 5.25or fram?
Sen lite mer bastips är också välkommet!

81 Inlägg
22 juli 2008
Trådstartare
#10
Ingen som har några förslag på mindre slutsteg som levererar mellan 20-50watt?
Lite tips på basar som kan drivas av mitt RF 200.2, som ger strax över 500watt.

Basen ska vara 12" och kosta runt 2000kr.


Sök