Är helt ny på det här med turbo. (haft den 14 dagar)
Nu till problemet. Har en 945 -95 med b230ft. Det jag vet är gjort på motorn är följande. Turbo td04-19t VX kamaxel Större spridare ( vet tyvärr inte vilka) Chippad både bränsle o tändning + nån ny tändbox 3" från turbo + racekat Ska va mappad på Autotech motor i trollhättan
Har funkat utan problem typ 100 mil. Men sen helt plötsligt vid en omkörning började den spika släppte genast av, men testade sen att gasa lite igen spikar då redan vid 0,2 i laddtryck.Gick sen knappt att starta och när den gjorde det stod den bara o hoppa. Var idag och köpte kompmätare och den visar 8,5-9,0 på de två främmre men sen på de två bakre når den inte ens skalan. Tror ni att jag sköt två kolvar på en gång eller kan det vara nåt annat.
Lyft av toppen, kolla packningen om den är gången och kolla om ringarna är hela. Har remmen hoppat byt den! Men troligtvis packning eller toppen som pajat.
Vad låg ditt laddtryck på?? Båda kolvarna lär inte gett upp,skulle kunna tänka mig fjärde cylindern men inte båda...då måste de laddat hiskeligt.. Kamremmen kan ha hoppat..vilket inte är vanligt, dock förekommande om man inte gjort bytet rätt! Testa o ställ remmen rätt..för det låter extremt konstigt att du varken har komp på trean eller fyran...de tyder ju nästan på att motorn inte står i rätt läge... E de topppackningen som gett upp..så kan du köpa ny av mig ;o)
Vad låg ditt laddtryck på?? Båda kolvarna lär inte gett upp,skulle kunna tänka mig fjärde cylindern men inte båda...då måste de laddat hiskeligt.. Kamremmen kan ha hoppat..vilket inte är vanligt, dock förekommande om man inte gjort bytet rätt! Testa o ställ remmen rätt..för det låter extremt konstigt att du varken har komp på trean eller fyran...de tyder ju nästan på att motorn inte står i rätt läge... E de topppackningen som gett upp..så kan du köpa ny av mig ;o)
Laddtrycket maxar på ca:1,4 bar. men var inte i närheten av fullt laddtryck när problemen började, kanske började närma mig 1 bar ca. Men tyvärr lite mycket att göra för tillfället så får kolla nånn dag till veckan på hur motorn står inställd=)
Var ute o kollade på inställningen av kamremen nu. O om jag har fattat det rätt ska remskivan på veven stå på noll när markeringen vid kamdrevet på kammen står med markeringen mitt för märket i plastkåpan? I så fall är det inte rätt där=) Med markeringen rätt vid kammen rätt står markeringen på remskivan vid veven drygt 2 cm till höger om nollan(framifrån sett). Köper ny rem o spännare imörrn så får jag se vad som händer.
Att 4:ans kolv är sotfri och resten sotiga borde betyda att den får förlite soppa på den cylinder. Kan vara den anledningen till att den spickade också... Vad sitter det för bränslepump i den? Kanske inte räcker till den 4:de spridaren.
Att 4:ans kolv är sotfri och resten sotiga borde betyda att den får förlite soppa på den cylinder. Kan vara den anledningen till att den spickade också... Vad sitter det för bränslepump i den? Kanske inte räcker till den 4:de spridaren.
/Jonas
Hmmm ... det vet jag inget om=) Får ta o kolla upp det...