4280
Sök

Väghållning tdi-kombi

4 Inlägg
19 juli 2008
Trådstartare
#1
Hejsan.
Jag har en Ford Mondeo 2.0 -94 som sjunger på sista versen. Jag tänkte att jag skulle byta bil nu och letar efter nån med lite mera vrid i. Dieslar är nåt jag tycker om. Och jag behöver en kombi för jag fyller hela hissen med grejer när jag ska fara och hälsa på familjen. Man ska kunna få in:

* portabel studio
* cello
* fiol
* gitarr
* närfältsmonitorer
* mikrofonstativ
* fler roliga saker
* och en väska då.

Jaja. Jag behöver en kombi kort och gott.

Vad jag VILL ha är en bil som man slipper växla med för att köra om, och som gärna har sjukt bra bottenvrid för det gillar jag. Sen skulle det vara ett stort plus om bilen har bra egenskaper när greppet har släppt. Mondeon jag har just nu har väldigt bra egenskaper när den hasar i sidled på t.ex. grusväg.

Så jag tänkte att jag kanske kunde fråga alla duktiga killar och tjejer här på garaget om vilka starka kombi-bilar som har bra sladd-egenskaper. Jag har tänkt mest på Audi A6 2,5 TDI eller nåt liknande men jag har inte provkört nån. Och om man vill sladda kanske den som ska sälja inte tycker att man är nån trevlig kund... För det känns lite fel att testa en sån sak på alla bilar man vill prova.

Någon med erfarenhet får gärna svara. smile

482 Inlägg
20 juli 2008
#2
hur mycket hade du tänkt lägga? ska det va en stooor kombi?

just real power
no turbo shit

4 Inlägg
20 juli 2008
Trådstartare
#3
snackcalahan skrev:
hur mycket hade du tänkt lägga? ska det va en stooor kombi?

vet inte riktigt än, men mellan 75 000 och 100 000 var väl min första tanke.

Om jag tycker att de bilar jag verkligen vill ha är för dyra kanske jag lägger om strategin lite och kompromissar med ett annat bilköp tills jag har lite mer pengar.

Om den ska va stoooooor vet jag inte. Det ska inte vara en lastbil. Men jag har en mondeo halvkombi nu och en "vertikal baklucka" är ju ett steg i rätt riktning.
Senast redigerat av Babarikado (20 juli 2008)

482 Inlägg
20 juli 2008
#4
Citroen C5 HDI, farsan min har haft en ligger väldigt bra på vägen, den va det inget krångel med bara serva o köra men jag kan tyvär inte så mycket om bilen annars. passat tdi 4 motion är dom jag kan rekomendera dig att kolla på. audi är säkert helt okej inte kört nåm A6 tyvär. På den här sidan kan du kolla lite mer om bilarna fel mm  http://begbilguiden.bilprovningen.se/

just real power
no turbo shit

4 Inlägg
20 juli 2008
Trådstartare
#5
snackcalahan skrev:
Citroen C5 HDI, farsan min har haft en ligger väldigt bra på vägen, den va det inget krångel med bara serva o köra men jag kan tyvär inte så mycket om bilen annars. passat tdi 4 motion är dom jag kan rekomendera dig att kolla på. audi är säkert helt okej inte kört nåm A6 tyvär. På den här sidan kan du kolla lite mer om bilarna fel mm  http://begbilguiden.bilprovningen.se/

Men men... C5:an är ju ful ju?

Vid närmare eftertanke skulle jag nog vara lika nöjd med en skaplig bensinmotor som en brumbrumdiesel. Felet sitter väl i den bilen jag har just nu som knappt kan accelerera alls när AC:n går i. Fast jag har alltid varit impad av de moderna dieslarna.

Gorgilus addictus
4 760 Inlägg
20 juli 2008
#6
http://www.blocket.se/vi/17075306.htm?ca=22_s

Volvo V70 D5. Har mella 163 och 180 hk om jag inte minns helt fel och lite över 400 nm i vrid.
Riktigt fina omkörningsegenskaper med andra ord

Allt för den där jävla hatten!

482 Inlägg
20 juli 2008
#7
Babarikado skrev:
Men men... C5:an är ju ful ju?

Vid närmare eftertanke skulle jag nog vara lika nöjd med en skaplig bensinmotor som en brumbrumdiesel. Felet sitter väl i den bilen jag har just nu som knappt kan accelerera alls när AC:n går i. Fast jag har alltid varit impad av de moderna dieslarna.

Om du inte behöver en diesel. så kan jag rekomendera subaru legacy 2,5 gx med luftfjädring, där har du grepp. annars V70 med 2,5T lr 2,4T inte jättebra grepp men trygga att köra, händer inget oväntat

just real power
no turbo shit

.......
2 655 Inlägg
20 juli 2008
#8
http://www.garaget.org/?car=80311

den kan kraftigt rekomendera. trimbox på så nu är den på 232hk och 490nm
går lika bra som en 850/v70 turbo upp till 160, från 160 och upp mot 230km/h så blir volvon ifrånkörd (testat me en arbetskamerat), skjuter på som jävulen fast bilen väger 2ton fulltankad och 2pers i orginal 0-100km/h är 8,8sec och betydligt bättre nu.
drar 0,67L milen om man kör normalt, gasar man rätt friskt så är de lite mer. är inge dyrare än nån annan tdi och går att få förr vettiga pengar. sen att dom går att få sjukt snygga är ju bara en bonus:).

294 Inlägg
21 juli 2008
#9
http://www.blocket.se/vi/16566452.htm?ca=5_s
Kan varmt rekomendera denna bil.
autimatisk AC, (hur du än gör så blåser det genom hålen)
garanterat snål motor, (inte om den startar)
multifuel, rasar på både bensin diesel, etanol, rapsolja, fotogen, lacknafta, alifatnafta, kanske inte olivolja med då glänser den iaf!
du bör kunna komprimera cellon och tandborsten i samma fodral, kanske inte går att stänga locket då, men endå.
Bäst av allt, en fantastisk finish på färgen och kostar inte mer än att hjälpa brorsan starta upp en t5a.

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck

294 Inlägg
21 juli 2008
#10
beemern skrev:
http://www.garaget.org/?car=80311

den kan kraftigt rekomendera. trimbox på så nu är den på 232hk och 490nm
går lika bra som en 850/v70 turbo upp till 160, från 160 och upp mot 230km/h så blir volvon ifrånkörd (testat me en arbetskamerat), skjuter på som jävulen fast bilen väger 2ton fulltankad och 2pers i orginal 0-100km/h är 8,8sec och betydligt bättre nu.
drar 0,67L milen om man kör normalt, gasar man rätt friskt så är de lite mer. är inge dyrare än nån annan tdi och går att få förr vettiga pengar. sen att dom går att få sjukt snygga är ju bara en bonus:).

Gäller det origial t5a?
han får ju inte kunna köra ifrån mig som lagt hela sommaren på att trimma min tongue

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck

.......
2 655 Inlägg
21 juli 2008
#11
unpatterned skrev:
beemern skrev:
http://www.garaget.org/?car=80311

den kan kraftigt rekomendera. trimbox på så nu är den på 232hk och 490nm
går lika bra som en 850/v70 turbo upp till 160, från 160 och upp mot 230km/h så blir volvon ifrånkörd (testat me en arbetskamerat), skjuter på som jävulen fast bilen väger 2ton fulltankad och 2pers i orginal 0-100km/h är 8,8sec och betydligt bättre nu.
drar 0,67L milen om man kör normalt, gasar man rätt friskt så är de lite mer. är inge dyrare än nån annan tdi och går att få förr vettiga pengar. sen att dom går att få sjukt snygga är ju bara en bonus:).

Gäller det origial t5a?
han får ju inte kunna köra ifrån mig som lagt hela sommaren på att trimma min tongue

haha ja de gäller en orginal tongue. men tänk då att den väger mer, vi kollade papprena på bilarna och räknade ut skillnaden, tror de va 430kg mer bmw:n vägde än volvon...

294 Inlägg
21 juli 2008
#12
Älskar starka dieslar.
kan tillägga att jag är lillebror till trådskaparen tongue
och han behöver verklige en ny bil och han vill ha bakhjulsdrift och kombi och gärna snål..

en gång sa han "jag vill ha en stor bil med 800hk vid 2000 varv och vara snål, och stor körglädle"
Mitt svar........ Trailer dragare tongue
Senast redigerat av unpatterned (21 juli 2008)

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck


Sök