2799
Sök

DrKamikazes remdrivna snigel - Never ending story

BMW e30 325 som ska tvångsmatas med en rotrex c38-61

Allmänt efterbliven
389 207 Visningar
Uppdaterades senast 2 oktober 2012
MoffeGreven
21 december 2009
#321
Snyggt som fan!

Allmänt efterbliven
542 Inlägg
5 januari 2010
Trådstartare
#322
yamazuki skrev:
Hörrö hur mycket väger en fulltankad spolarvätskebehållare? Den rackaren ser ju ut att rymma 25 liter.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/831536_8c0c7b.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/831538_dn8vpi.jpg
Så tryckrören ska få plats fick spolarvätskebehållaren förminskas smileNöjd nu? smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/831540_hbkj1c.jpg
Oljeyklare till bilen...inte nöjd med placeringen, blir mycket med ic, oljekyl och kylare där...interheater :o Men finns inte många ställen att välja på


https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/831542_3cmutk.jpg
IC, oljekyl och kylare

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)

Allmänt efterbliven
542 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
#323
Btw, så är mitt VEMS borta i göteborgstrakterna för att få tändsteg inlödade och en e30 kombi har införskaffats som brukis som jag kan plocka vettiga stolar från till pallbocksracern smile

Lite bilder från tidigare ägaren:
https://www1.garaget.org/archive/119/118340/151087/large_151087-1420421.jpg
https://www1.garaget.org/archive/119/118340/151087/large_151087-1410120.jpg

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)

DrivmedelsTekniker
1 632 Inlägg
BMW
42 Inlägg
15 januari 2010
#325
sjukt jävla nice nyss suttit å läst igenom hära och jag vill se mer nu!smile

Allmänt efterbliven
542 Inlägg
16 januari 2010
Trådstartare
#326
Då får jag uppfylla din önskan med en liten uppdatering! smile

Flyttade över stolarna från brukisen i dag, inte mycket att skriva så bilderna får tala för sig själv


https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/839217_m5pt7h.jpg
Stolarna från brukisen sitter nu på plats i pallbocksräcern smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/839218_mkxlmb.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/839219_1aiv8u.jpg
Och tanten plockade bort grenröret så jag kan linda det

Blir kanske en uppdatering till i kväll om jag hinner linda grenröret! smile

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)

23 Inlägg
16 januari 2010
#327
Riktigt kul det här. Det blir intressant att följa det här angående Kompressorn / motorstyrning cool


Allmänt efterbliven
542 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
#328
Lindning av grenröret är påbörjat, kommit halvvägs. Sticker och kliar över hela kroppen nu efter avgasbandaget! smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/840456_kbpr9s.jpg
Halvvägs med lindningen


https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/840459_xrj6zi.jpg

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)

Allmänt efterbliven
542 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
#329
Och lindandet fortsätter...tyvärr räckte bara avgasbandaget till primärrören, så får bli till att beställa mer


https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/840853_it6lbx.jpg
Avgasbandaget räckte bara till primärrören på den andra delen


https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/840856_w8f5yp.jpg

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)

870 Inlägg
18 januari 2010
#330
Otroligt trevligt projekt!
Man blir ju grymt sugen på att göra något kul!


Allmänt efterbliven
542 Inlägg
20 januari 2010
Trådstartare
#331
Kul att kunna inspirera till det...kommer du inte på något eget så har jag en lista med prylar som du kan få ge dig på wink

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)

440 Inlägg
20 januari 2010
#332
riktigt fint bygge:)

jim ..

870 Inlägg
21 januari 2010
#333
DrKamikaze skrev:
Kul att kunna inspirera till det...kommer du inte på något eget så har jag en lista med prylar som du kan få ge dig på wink

Hade man bara haft garage så hade man nog kunnat hittat på något kul smile


Allmänt efterbliven
542 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
#334
En liten uppdatering kan göras (bättre med en liten än ingen alls ju smile)
Kapade till katen för 3" i ena änden och fick ett flexrör ditsvetsat...så ännu en pusselbit till avgassystemet är på plats, kanske dags att göra klart det? smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/844969_o8pori.jpg
Före...markerat var kapningen skulle ske


https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/844972_rh7tx6.jpg
Och efter! smile Skulle klämt på en 2,5" anslutning i andra änden, men hade ingen sådan liggandes som jag trodde

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)

23 Inlägg
28 januari 2010
#335
Det var ett tag sedan jag läste din tråd, så du får förlåta mig om du redan berättat det. Men vilka mods har du gjort eller planerar, för att motorn ska hantera kompressorn ?


Allmänt efterbliven
542 Inlägg
28 januari 2010
Trådstartare
#336
Allt det står väl i princip på första sidan? Men här komma en sammanfattning över vad som är gjort! smile

Borrade oljekanaler med m50 oljekylningsmunstycken
524td vevaxel (81mm slag mot 75 original)
12.9 ramlagerövefallsbultar
320 stakar (130mm)
Svarvade kolvar (kjolen tog i veven)
Svänghjul från en 520 83:a (6,3kg)
Balanserat vevparti
Sachs 618 tryckplatta och 6-pucks sinterlamell
ARP topplockspinnbultar
1,78mm MLS packning
Topplockets kylkanaler svetsade
Avgaskanaler "portade"/polerade
PPF racingventiler
PPF ventilfjädrar och CrMo retainers
Enem z45 turbo kamaxel
Nuke performance billet vippor
Bosch 3x2 wasted spark spole
VEMS v3.3
600x300x75 Intercooler
Tial 38mm Wastegate
Rotrex c38-61 Kompressor

Avgassystemet består av:
Martelius extraktorgrenrör (6-2-1)
3" hela vägen med racekat och fullflödesdämpare

Motorn kommer bli på 2,7l och ha ca 8:1 i komp
Kompressorn ska varvas för fullt och laddtrycket ska styras med wastegate (istället för med storleken på remhjulet, som är brukligt) precis som på en turbomaskin

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)

23 Inlägg
30 januari 2010
#337
Oops! Men tack igen då.

Jag blir lite nyfiken på Enem z45 turbo kamaxel. Dum fråga kanse men vad utmärker en turbo kam. Eller hur ser gradtal och tider ut för att passa för övertryck ?


Allmänt efterbliven
542 Inlägg
30 januari 2010
Trådstartare
#338
MrBI skrev:
Oops! Men tack igen då.

Jag blir lite nyfiken på Enem z45 turbo kamaxel. Dum fråga kanse men vad utmärker en turbo kam. Eller hur ser gradtal och tider ut för att passa för övertryck ?

Brukar vara mindre överlappning jämfört med en N/A kam. Blir extra viktigt för mig som kör kompressor med väldigt lite motstånd på avgassidan (dom har ju iaf en turbo som sitter i vägen och skapar motstånd), så att man inte bara blåser en massa luft/bränsle rakt igenom moroten smile

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)

23 Inlägg
30 januari 2010
#339
Naturligtvis, så måste det ju vara. Bra svar cool
Senast redigerat av MrBI (30 januari 2010)


Proud Member of Kööken Racing!
1 056 Inlägg
31 januari 2010
#340
Ett tips när du monterar avgasbandagen och det sticks överallt ska visst vara att duscha riktigt jävla kallt en stund =]

Sen dom där stolarna tycker jag du kan skänka mig istället wink
Behöver 2 svarta big_smile
...och till sist. Jag tror jag fick vrida min kompressor alltså själva huset bort från motorn lite. Vet inte om din är justerbar på det viset. Då var det lite lättare att få på röret sen.

Behöver du nått specialtillverkat? Ask me!
Proud member of kööken Racing
Bmw E30 Supercharged "Hellsifür - Mean but clean!" http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=116196
Projekt jag är delaktig i: Bmw M3 E30 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=167936


Sök