3149
Sök

Skumt motorfel på BMW 535 E34

Gödseldräng
4 529 Inlägg
21 juli 2008
Trådstartare
#1
tjenare
har fått ett väldigt skumt fel på bilen nu
när jag ska starta (får ta batterie laddaren för batteriet e kast ) så går den upp på fullt varv och smäller som fan när jag stänger av den direkt
vad kan det vara för fel ?
den har stått ett par dagar men i varmgarage och rullade ut den för hand och laddade batteriet sen så bara började den varva som fan när jag skulle starta

någon som har en ide om vad det kan vara ?


4 586 Inlägg
21 juli 2008
#2
låter som felställd tändning då kan den tända efter att man slagit av den. kan även gå för magert så motorn blir för varm. har du kollat vad bilen generator laddar?


Gödseldräng
4 529 Inlägg
21 juli 2008
Trådstartare
#3
jorre83 skrev:
låter som felställd tändning då kan den tända efter att man slagit av den. kan även gå för magert så motorn blir för varm. har du kollat vad bilen generator laddar?

den har ju gått i kok men packnigen och toppen klarade sig
sen ställde jag in den och lät den stå några dagar sen skulle jag flytta på den några meter och skulle starta då varvade den upp som fan
har inte kollat generatorn men den laddade batteriet som den skulle när man körde
dock är det något som drar ur strömmen när den står 2 dagar eller mer


edit
den varar själv utan jag rör gaspedalen det är det skumma felet jag måste bli av med
Senast redigerat av Team-Adolfsson (21 juli 2008)


4 586 Inlägg
21 juli 2008
#4
hade en 535a förut då hade jag läckage på insugspackningen men vet ej ifall det kan bli så av det. sällan att toppen klarar sig när det kokar i en bmw 6a har du provtryckt bilen? gör det isådanna fall så du inte åker med sprickor i toppen


8 156 Inlägg
21 juli 2008
#5
Morsan hade samma problem på sin bil efter att batteriet hade blivit urladdat en gång.
I hennes fall var det databoxen som gått åt pipan. Gick att köra i 70km/h på tomgången...
Det var visserligen en Peugeot 205, men ändå?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Gödseldräng
4 529 Inlägg
21 juli 2008
Trådstartare
#6
Phaetoon skrev:
Morsan hade samma problem på sin bil efter att batteriet hade blivit urladdat en gång.
I hennes fall var det databoxen som gått åt pipan. Gick att köra i 70km/h på tomgången...
Det var visserligen en Peugeot 205, men ändå?

jaså fyfan är det den lär det bli dyrt hmm


edit
om toppen sprukit så hade den gått som en påse skit
har kört med den efter den kokat körde den 6 mil tongue
och skulle topppacknigen gått skulle det vara vatten i oljan
och om toppen blir skev som dom blir på BMW så hade den tryckt ur sig vatten men det gör den inte


4 586 Inlägg
21 juli 2008
#7
Team-Adolfsson skrev:
Phaetoon skrev:
Morsan hade samma problem på sin bil efter att batteriet hade blivit urladdat en gång.
I hennes fall var det databoxen som gått åt pipan. Gick att köra i 70km/h på tomgången...
Det var visserligen en Peugeot 205, men ändå?

jaså fyfan är det den lär det bli dyrt hmm


edit
om toppen sprukit så hade den gått som en påse skit
har kört med den efter den kokat körde den 6 mil tongue
och skulle topppacknigen gått skulle det vara vatten i oljan
och om toppen blir skev som dom blir på BMW så hade den tryckt ur sig vatten men det gör den inte

okey vad var andledningen till att bilen kokade?
bilen behöver inte gå dårligt bara för det finns en spricka i toppen


6 Inlägg
21 juli 2008
#8
har du kollat så att insugningsröret inte har spruckit eftersom du kört den varm kan det spricka. du kan kolla de genomatt spruta startgas över insugningsröret .tomgången ska då öka eller sänkas om det drar tjuvluft .sen kan ju även topp och motorblock spricka mitt emellan 2 cyl .följden blir då att du får högt tryck i vevhus-ventilationeneller vattenkanalerna.prova med ett kem som heter vondarweld(blocksvets) kan hjälpa och täta


Gödseldräng
4 529 Inlägg
22 juli 2008
Trådstartare
#9
jorre83 skrev:
Team-Adolfsson skrev:
Phaetoon skrev:
Morsan hade samma problem på sin bil efter att batteriet hade blivit urladdat en gång.
I hennes fall var det databoxen som gått åt pipan. Gick att köra i 70km/h på tomgången...
Det var visserligen en Peugeot 205, men ändå?

jaså fyfan är det den lär det bli dyrt hmm


edit
om toppen sprukit så hade den gått som en påse skit
har kört med den efter den kokat körde den 6 mil tongue
och skulle topppacknigen gått skulle det vara vatten i oljan
och om toppen blir skev som dom blir på BMW så hade den tryckt ur sig vatten men det gör den inte

okey vad var andledningen till att bilen kokade?
bilen behöver inte gå dårligt bara för det finns en spricka i toppen

vattenpumpen skar ihop totalt tongue
näe det vet jag har varit med om m¨ånga toppar som sprukit tongue men det är ganska lätt att märka om en topp är sprucken

ska prova med startgas vid insuget och lite överallts så får jag se
hur funkar e där vondarweld då ?
annars blir det vl skroten för biljävlen hmm


Gödseldräng
4 529 Inlägg
22 juli 2008
Trådstartare
#10
kingen72 skrev:
har du kollat så att insugningsröret inte har spruckit eftersom du kört den varm kan det spricka. du kan kolla de genomatt spruta startgas över insugningsröret .tomgången ska då öka eller sänkas om det drar tjuvluft .sen kan ju även topp och motorblock spricka mitt emellan 2 cyl .följden blir då att du får högt tryck i vevhus-ventilationeneller vattenkanalerna.prova med ett kem som heter vondarweld(blocksvets) kan hjälpa och täta

jag kan ju inte prova med startgas eftersom jag inte har någon tomgång
startar jag bilen så lägger den sig på varvstoppen


12 086 Inlägg
22 juli 2008
#11
Lånar tråden lite,

Var brukar bmws toppar spricka?
Går de att laga/svetsa..

Toppen sprack på min Sierra, mellan ventilerna så de gick ju inte att svetsa tyvärr (om man inte vill fräsa om ventilsätena förståss) Ska nämligen införskaffa mig en M30 framöver och vill veta om dåliga toppar är ett alternativ att laga.

Gödseldräng
4 529 Inlägg
22 juli 2008
Trådstartare
#12
JapMax skrev:
Lånar tråden lite,

Var brukar bmws toppar spricka?
Går de att laga/svetsa..

Toppen sprack på min Sierra, mellan ventilerna så de gick ju inte att svetsa tyvärr (om man inte vill fräsa om ventilsätena förståss) Ska nämligen införskaffa mig en M30 framöver och vill veta om dåliga toppar är ett alternativ att laga.

brukar spricka vid 2ans eller 5ans cylinder har dom på BMW sagt till mig
du kan köpa min om du vill wink


Gödseldräng
4 529 Inlägg
23 juli 2008
Trådstartare
#13
har nu provat att nolla databoxen
gav noll
har bytt batteriet men gav heller inget
kollade genom alla säkringar bytt dom flesta relän gav heller inget
va fan kan det vara ? :S


Gödseldräng
4 529 Inlägg
24 juli 2008
Trådstartare
#14
BMW i Jönköping har heller ingen anning om vad det kan vara för fel på skrothögen
har jag inte löst felet nästa vecka blir det skroten för bilfanskapet
eller ut på blocket och säljes i delar



Sök