3787
Sök

Tänka på vid köp av Golf vr6 syncro..

Skoda mekaniker
57 Inlägg
22 juli 2008
Trådstartare
#1
Har tänkt åka o kolla på en Golf vr6 syncro och undrar om någon vet några saker jag bör akta mig för, alltså saker som brukar gå sönder.
Bilen har iaf ingen synlig rost och har gått 23 000 mil...

Medlem i SVEDIMF (http://www.svedimf.3w.se/).. =)

1 853 Inlägg
22 juli 2008
#2
kam kedjan ska vara bytt annars kommer du åka på det och det i bara delar kostar ca 10.000, ska bytas vid ca 20.000 mil, så kolla om den är bytt...


jag har en vanlig ej syncro till salu med btw i fall du är intresserad, kam kedja bytt, sprillans nya bromsar osv...
Senast redigerat av soyd (22 juli 2008)

1 853 Inlägg
22 juli 2008
#3
Frontline skrev:
Finns förvisso ingen service datum för kamkedjan, dock brukar glidskenorna vara det som strular vilket gör att man brukar byta kedjan samtidigt, jag vet en vän som bytte sin kamkedja för runt 6000:- så att delarna bara skulle kosta 10 låter lite tilltaget. Jag har haft två stycken VR6 syncro och det var inte så mycket strul med dem (tändmodulen gick sönder på båda kolla efter sprickor), kolla att kopplingen är bra för den är väldigt jobbig att byta, sedan att alla fönsterhissar fungerar, lyssna efter missljud i motorn. Synd att du bor så långt bort annars skulle jag följt med dig, hjälpte en polare när han köpte sin och den första vi prova märkte jag direkt var helt slut, och den andra var klockren och kostade bara 10k mer så var inte för köpkåt. smile Lycka till

Möjligt men finns ju 2 varianter en med en kedja och en med dubbla kedjor... hur som helst så är det ju inte billigt att byta...

1 853 Inlägg
22 juli 2008
#4
https://www1.garaget.org/gallery/archive/25960/408561_ks53my.jpg
Senast redigerat av soyd (22 juli 2008)

Höbonde
228 Inlägg
22 juli 2008
#5
soyd skrev:
Frontline skrev:
Finns förvisso ingen service datum för kamkedjan, dock brukar glidskenorna vara det som strular vilket gör att man brukar byta kedjan samtidigt, jag vet en vän som bytte sin kamkedja för runt 6000:- så att delarna bara skulle kosta 10 låter lite tilltaget. Jag har haft två stycken VR6 syncro och det var inte så mycket strul med dem (tändmodulen gick sönder på båda kolla efter sprickor), kolla att kopplingen är bra för den är väldigt jobbig att byta, sedan att alla fönsterhissar fungerar, lyssna efter missljud i motorn. Synd att du bor så långt bort annars skulle jag följt med dig, hjälpte en polare när han köpte sin och den första vi prova märkte jag direkt var helt slut, och den andra var klockren och kostade bara 10k mer så var inte för köpkåt. smile Lycka till

Möjligt men finns ju 2 varianter en med en kedja och en med dubbla kedjor... hur som helst så är det ju inte billigt att byta...

Jo man byter ju båda kedjorna när man ändå håller på, dvs. både den enkla och dubbla kedjan, släporna och glidskenorna och det är inte sådär fruktansvärt dyrt, det är såna grejer du kan göra själv om du har tid för tid tar det för man måste bort med växellådan!

Sedan rostar bakluckan på golf 3orna men såna kan man ju hitta på skroten!
Annars fin och rolig bil som även är rolig på vintern ;D

Allt över 5 liter i motorstorlek är manligt!
Bengt Alsterlind, Sveriges svar på McGyver

1 853 Inlägg
22 juli 2008
#6
Backluckor är svårt att få tag på överhuvudtaget.. med tanke på att alla som finns på skroten oftast är just rostiga, men det är ju lite upp och ner det dära ibland finns det ibland inte, jag fick köpa helt ny då jag renoverade min fanns inte alls begagnad att få då. som sagt annars roliga bilar... kam kedjan skulle jag endå kolla med tidigare ägaren hur det än är. så är det mycke jobb/inte gratis... lycka till!

Skoda mekaniker
57 Inlägg
22 juli 2008
Trådstartare
#7
Hört att man ska passa sig för att syncron har gett upp, något som någon vet något om?

Medlem i SVEDIMF (http://www.svedimf.3w.se/).. =)


Sök