2176
Sök

Garagets första Skyline R34 GT-R

Projektet får en nystart...

242 012 Visningar
Projektet avslutat 29 september 2014
2 021 Inlägg
15 mars 2008
#301
riktigt fin bil smile hoppas den blir klar till sommarn smile


Forummoderator
26 389 Inlägg
15 mars 2008
#302
Man tänker mycket när man springer med post i trapphus..så en fråga.
Många säger att "min bil är bäst" och att många hävdar att R34:an med flera
är på toppen av kvalitetskedjan - men nåt fel måste väl även dom ha?
Jag säger inte med detta att min Volvo är bäst - misstolka inte detta nån nu -
men det finns ingen bil där ute som är perfekt. Så.
Ärligt. Finns där några "fel" på en R34:a? smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 014 Inlägg
15 mars 2008
Trådstartare
#303
AirOne:

Detta är ju mina högst personliga åsikter, men men... De nackdelar/fel som jag anser att en R34 GTR har är att de är dyra liksom eftermarknadsdelarna, bottendelen håller bara för cirka 600 hk samt att de antingen överskattas eller underskattas av de flesta. Reservdelar går att få tag på till hyfsade priser (åtminstone för min del), men det är ju dock inte lika smidigt som att få tag i till en Volvo. Precis som de flesta japanska bilar är de ganska rostbenägna då de inte rostskyddas som sig bör borta i Japan.

I stort sett anser jag inte att de har några särskilda fel. Det är inte för inte som detta är min drömbil. wink

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

2 014 Inlägg
15 mars 2008
Trådstartare
#304
Fredagen 14 mars 2008:

För att hålla reda på allt upprättade jag under gårdagen en lista på vad som är kvar att göra på bilen innan jag kan anse den som färdig. Listan bestod från början av 43 punkter indelade i fyra olika kategorier: vad som krävs för uppstart, vad som krävs för provkörning, vad som minimalt krävs inför mässan samt vad som sedan ska göras för att färdigställa bilen inför säsongen.

När man kom hem idag efter ett 24-timmars arbetspass var det alltså bara att börja beta av listan. Jag började med att ordna slang och anslutning från FR till FPR, vilket var ganska smidigt men tog en hel del tid i anspråk. I samma veva fixades även den sista delen av vevhusventilationen, då den också krävde en del slangarbete.

Den nya slangen mellan FR och FPR.
http://farm4.static.flickr.com/3067/2335190179_feddd29638.jpg

Vevhusventilation slutligen fixad.
http://farm3.static.flickr.com/2408/2335191245_12aa0a3aa0.jpg

Slangarbetet var inte slut i och med detta. Jag fortsatte modifieringen och anslutningen av mitt tidigare byggda vattensystem till turboaggregaten och slutförde en gång för alla det arbetet. När jag ändå var på den sidan och grejade så passade jag på att montera syresensorerna på L-bows.

Sedan var det dags att ta itu med en uppgift jag länge fasat inför: byte av spridarkontakter. Anledningen till att jag inte känt mig alltför sugen på detta arbete är att jag inte är vare sig särskilt duktig eller erfaren när det kommer till elektronik/elektricitet eller prylar som förknippas med detta. Tack vare garagekamraten Ermin så löste det sig dock till sist, efter en hel del pysslande.

Gammal kontakt respektive ny kontakt.
http://farm3.static.flickr.com/2162/2335191735_658e7e5f5a.jpg

Pilligt jobb kan jag lova. Massa små grejer att hålla reda på.
http://farm4.static.flickr.com/3051/2335192637_2f0f82f9fb.jpg

Alla kontakter utbytta.
http://farm3.static.flickr.com/2419/2336025518_3e4f395cf0.jpg

Därmed var det bara till att trycka dig de nya kontakterna på spridarna. Trodde jag... Men så fasen heller, trots att både spridare och kontakter är från Sard och dessutom levererades i samma kartonger. Efter en del klurande upptäcktes att man måste skala av styrningarna på spridarna. Detta arbete orkade jag inte fixa på stående fot vid 21-tiden i garaget. Det fick bli hemläxa istället.

Som de levererades till vänster, med avskalade sidostyrningar till höger.
http://farm4.static.flickr.com/3176/2335192217_db9167ec6d.jpg

Därmed basta för denna dag.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

2 014 Inlägg
15 mars 2008
Trådstartare
#305
Lördagen 15 mars 2008:

Arbetet med att beta av listan fortsätter.

Dagen inleddes med att återmontera spridare och FR samt ansluta kontakterna till dessa. Nästa uppgit blev en jordkabel som länge gäckat mig. Det blev till att krångla sig ner till det ena motorfästet under plenumet för att montera den jäkeln. Det var trångt och krångligt och tog en stund, men lyckades till slut.

Därefter hissades bilen upp och fronten plockades bort. Det sistnämnda för att kunna återmontera krockbalken efter att den sågats upp för att inhysa de nya luftintagen och att montera en silikonslang mellan IC och tryckrören mot plenum som jag länge väntat leverans på.

Den hett efterlängtade silikonslangen monterad.
http://farm4.static.flickr.com/3028/2336026412_8ef1e3eb49.jpg

Eftersom bilen sen var upphissad tog jag tag i lite arbete som återstod att göra på undersidan. Det som därstädes hanns med under dagen var att montera katalysator (racekat kommer senare), några muttrar till rambenen som tidigare avlägsnats i samband med lackering av motorrummet samt mellanaxeln mellan transferlåda och diff. För det sistnämnda krävdes att jag tillfälligt plockade bort ett stag mellan rambenen.

Därnäst fick jag för mig att sätta tändstift, coilpacks och motoremblem på plats. Jag fixade även spjällreglaget, eftersom det var så jäkla skoj när man ändå var i det området och lekte. Eftersom det mesta arbetet i motorrummet nu faktiskt, tro det eller ej, är till ända, så monterade jag och Ermin motorhuven, samt ordnade även de tillhörande huvlåsen.

Huvlåsen sitter äntligen där de ska.
http://farm3.static.flickr.com/2274/2336026930_65b127882c.jpg

När jag slutligen tröttnade på arbetet för denna dag så återstod 18 punkter, fördelade enligt nedan:

- krävs för uppstart: 6 punkter
- krävs för provtur: 5 punkter
- krävs inför mässan: 3 punkter
- övrigt: 4 punkter[/i]

Jag hoppas på en uppstart under helgen, men för det krävs hjälp från någon som är svetskunnig vad avser aluminium. Ska försöka fixa det, men tyvärr finns ju inga garantier när man är beroende av andras hjälp. Just det förresten, nya däck är beställda. Det blev Falken FK-452 i dimension 275/35ZR18. Leverans sker troligtvis på tisdag, montering på onsdag. Därmed får det räcka för idag.

Det börjar banne mig likna något.
http://farm3.static.flickr.com/2294/2335193717_c5413e332d.jpg

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

Rotaryhead
155 Inlägg
16 mars 2008
#306
Grymt jobbat! Synd att man inte ska till Elmia så man får se denna. Men det kommer väl kanske fler chanser! Lycka till imorn och så hoppas jag på en uppstartsfilm inom de närmaste dagarna tongue


Forummoderator
26 389 Inlägg
16 mars 2008
#307
Tack för det ärliga - och personliga - svaret. Alltid intressant att höra alla sidor av en bil,
även om den kan vara "världsbäst", enligt många. Avundas dig oavsett.
Ser liksom andra fram emot en film på uppstart. Bara det inte är med mobilkamera big_smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

3 113 Inlägg
16 mars 2008
#308
riktigt kul och följa ditt projekt. Har läst projekttråden med jämna mellanrum sen den starta(sen krocken?), och tycker resultatet är grymt bra!!

Ser framemot och se dig på events i sommar, fall vi har samma planer

Semper Fi

2 014 Inlägg
23 mars 2008
Trådstartare
#309
Bilsport Performance Custom & Motorshow:

Tänkte köra en liten uppdatering här... Inga bilder eller info om de senaste dagarna före mässan dock, det kommer efter helgen.

Kort sagt var det ett rent helsike med tidspress före mässan. Massor av strul helt enkelt.

1: Mina nya däck kom inte i tid på grund av något fel med orderhantering och leveranser, så därför vart bilen tvungen att stå på mässan med de gamla däcken där ett har punktering (vilket många tydligen haft riktigt roligt åt på mässan). Som en följd av detta står det även fel i speclistan på stativet, där de nyadäcken står angivna.

2: Killen som skulle polerat min bil efter att den rullats in på mässan fick maginfluensa, så det vart aldrig någon polering av. Istället blev det till att snabbt dra över bilen med latmansvax.

3: Lite onödigt experimenterande med coilovers i sista sekund (det enda jag beskyller mig själv för) resulterade i att bilen ser ut som en tvättäkta lowrider istället för banracer. Lågt, brett och hårt ser det ut - vilket aldrig är fel i och för sig - men inte riktigt som jag hade tänkt mig.

4: Något strul med elektronik/elektricitet i bilen har medfört att jag inte kunde veva ned rutorna, vilket jag tror hade uppskattats mycket av vissa.

Ytterligare punkter finns att tillägga, men det kanske jag tar upp i en senare uppdatering här i tråden.

Kort sagt så är jag nöjd, men inte mer. Jag hoppas dock att de flesta har uppskattat att få se bilen live i dess nya form. Få hade nog förväntat sig hur projektet skulle te sig ut med tanke på bankraschen för lite mer än 1½ år sedan.

Ifall ni har bilder på bilen från mässan får ni väldigt gärna posta dem här i tråden!

Slutligen ett stort tack till dem som hjälpte till innan mässan:

Jimmy, Janne, Nicke, Nisse, Rydberg, KC, Ermin & Sanel.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

948 Inlägg
23 mars 2008
#310
förlåt för den eviga och kanske nu tjatiga fråga när är det dags för uppstart?


Mvh Tobbe

2 014 Inlägg
23 mars 2008
Trådstartare
#311
Mer info kommer efter mässan när jag får tid att sätta mig ner och skriva ett ordentligt inlägg i den rätta seriösa andan. Man är helt slut i huvudet när man kommer hem från mässan, så orken finns inte riktigt nu.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

2 014 Inlägg
25 mars 2008
Trådstartare
#312
Tisdagen 25 mars 2008:

Denna uppdatering innehåller endast lite bilder och info från mässan, en uppdatering avseende arbetet med bilen i verkstaden beräknas komma imorgon (onsdag).

Först lite egna bilder:

http://farm4.static.flickr.com/3044/2360175337_189fbb860d.jpg

http://farm3.static.flickr.com/2292/2360176073_c164262397.jpg

http://farm4.static.flickr.com/3170/2360175797_f9e677fb5c.jpg

http://farm4.static.flickr.com/3214/2360176867_3a1088e1e0.jpg

Och sedan lite bilder tagna av Tobias "Tr1dent" Ohlander:

http://farm3.static.flickr.com/2250/2361027002_aa1c33527b.jpg

http://farm3.static.flickr.com/2353/2361026898_e27387c5c5.jpg

http://farm3.static.flickr.com/2149/2360192195_d8010cb049.jpg

http://farm3.static.flickr.com/2279/2361026648_1d94817f62.jpg

http://farm3.static.flickr.com/2413/2361026722_5b170ec51d.jpg

http://farm4.static.flickr.com/3013/2361026536_fecbcefe2e.jpg

Det var gott om intresse för bilen och en jäkla massa fotograferande, även om jag inte lyckats hitta särskilt många bilder på bilen publicerade på nätet. Det blev inga priser för min del, men det var heller knappast särskilt oväntat på grund av bilens och monterns utseende.

Att ha bilen utställd på Elmia-mässan var en erfarenhet jag länge velat få uppleva, och nu när den biten är avklarad så kan jag säga att jag vet inte om jag skulle göra det igen om man blev erbjuden plats. Framtiden får väl utvisa hur det blir. Bilen är ju långt ifrån färdig ännu...

Min egen erfarenhet av mässan i rollen som besökare är att det saknas en hel del charm från förr i tiden. Många byggen är alltför extrema för min smak då jag tenderar att sätta högre värde på bilar som kan erbjuda alla aspekter (styling, prestanda, multimedia, etc) utan att gå till överdrift inom något område.

En bil som ser ut att gå snabbare än den gör eller en bil som inte längre går att använda för det den ursprungligen är avsedd för (persontransport) plockar tyvärr inte mycket poäng hos mig. Likväl imponeras jag inte heller så mycket av rena sleepers där endast entusiasterna av just den modellen kan upptäcka en förändring. Jag antar att jag är riktigt tråkig som tycker att lagom är bäst...

Jaja, jag hade i alla fall riktigt kul på mässan. Det var skojigt att få exponera bilen lite och att träffa lite folk som man endast känner från diverse internetbaserade forum eller återse gamla bekantskaper.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

2 014 Inlägg
25 mars 2008
Trådstartare
#313
Bilen fick åka bärgare hem. Hade inte kört hem den i det väglaget som rådde igår kväll även om den varit körbar.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

26 Inlägg
25 mars 2008
#314
Sneglade allt på pärlan på elmia, fast vågade inte kolla för mycket då jag redan har mindervärdeskomplex för min GT-T men hann se när du hade huven öppen en liten stund och det ser bra ut. Liksom hela bilen i övrigt, hoppas få se den på vägarna i sommar smile


Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
25 mars 2008
#315
Så ruggigt grym big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/23022/293957_nkmtd7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/23022/293960_oas2l6.jpg

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

948 Inlägg
25 mars 2008
#316
jäklar vilket gött stuk smile *tummen upp* den kommer att vara så låg eller är det nått medupphängning/fjädrar som inte är klart? (hoppas inte wink )
väldigt grym bil skulle va kul att se den live nån gång (kom inte iväg till elmia) både för utseende och prestanda mässigt.
Men som sagt tummen upp smile

Mekaniker
472 Inlägg
25 mars 2008
#317
Gillar bilen. Synd att sätta dit en så ful vinge bara.

BMW-tok

3 Inlägg
25 mars 2008
#318
Smyger upp med lite bilder för er som inte var där. (L)
https://www1.garaget.org/gallery/archive/17443/294255_mb61nm.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/17443/294256_rnq405.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/17443/294259_soxyf1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/17443/294261_i05r0s.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/17443/294263_edbmuq.jpg

2 014 Inlägg
25 mars 2008
Trådstartare
#319
BMWKimmo skrev:
Gillar bilen. Synd att sätta dit en så ful vinge bara.

Det är original vinge fast i kolfiber och cirka 2 cm högre.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

2 014 Inlägg
5 april 2008
Trådstartare
#320
Lördagen 5 april 2008:

Kanske dags att uppdatera lite igen då...

Kommer numera inte ihåg så mycket av arbetet före mässan, man var rejält stressad och led av brist på både sömn och mat. Hoppades ju på uppstart, men ett konstaterat vattenläckage från turboaggregatens vattenretur, diverse bränsleläckage samt brist på kräm i batteriet och dåligt inställd CAS grusade de planerna. Det fick bli bärgningsbil till mässan istället.

Efter mässan tog jag en sabbatsvecka för att återhämta andan lite samt få mig lite sömn.

Denna veckan var det dags igen, och trots att jag egentligen inte har någon större brådska så har man jobbat som en galning i garaget. Det samt mitt arbete har resulterat i att jag från måndag morgon till fredag natt inte sovit mer än totalt 13 timmar, och födointag från söndag eftermiddag till fredag kväll har bestått av en varmkorv från Shell samt 4 st cheeseburgare á la McDonald's. Svordomar och snus däreot har det varit strykande åtgång på! Kan ju säga att man var i ganska risigt skick igår kväll, när man slutligen fick för sig att ta en dusch samt få i sig lite mat.

Under denna veckan har jag i alla fall åtgärdat vattenläckaget, alla bränsleläckagen, skiftat till de nya däcken, börjat justera höjden på bilen samt monterat de nya tändstiften. Det förstnämnda krävde en ganska ordentlig arbetsinsats då det förutsatte bortmontering av tryckrör samt den bakre turbon med tillhörande grenrör och L-bow.

Att justera höjden så man blir nöjd är också ett projekt i sig. Vet inte hur många gånger i ordningen bilen hissats upp och ned, hjulen plockats på och av samt coiloversen monterats bort och justerats. Inte helt klart ännu, but I'm getting there.

Igår försökte vi återigen starta bilen, men det kröntes inte med framgång denna gång heller. Vi har gnista på tändstiften, bränsle fram till spridarna och startmotorn drar runt motorn. Efter lite undersökningar upptäckte vi en kontakt på spjälllägesgivaren som saknades. Mystiskt nog lyckas vi inte hitta kontakten som ska sitta där. En kik ned i motorrummen på en R32 GTR och en R33 GTR gav inte mycket till vägledning eftersom vi ganska enkelt kunde konstatera att kontakten på dessa bilar kommer från kabelstammen till spridarna, vilket den inte gör på min bil (och vi har öppnat upp skiten för att leta efter avklippt/avslitna kablar).

Försökte kika i reservdelsprogrammet, men det gav inte heller något resultat.

Nu är man förhoppningsvis ganska nära att få igång fanskapet, men sådana här skitsaker börjar få en att tappa motivationen. Jaja, det var allt för denna gång. Väl mött!

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex


Sök