10 april 2008
Trådstartare
Onsdagen 9 april 2008:
Då var det dags igen, ännu en lång dag i det härliga garaget! Visst är det skoj? Icke! Om sanningen ska fram känner jag mig lika frustrerad som om man skulle försöka öppna en konservburk utan fingrar.
Sist när vi försökte starta bilen började det på sista försöket läcka bränsle från den bakersta spridaren, och dagens första uppgift var att felsöka samt ågärda detta problem. Jag kunde ganska snabbt konstatera att tätningen mellan spridare och FR var dålig, samt att O-ringen var skadad. Detta fixades snabbt, och jag passade dessutom på att byta tätningar och O-ringar på alla de andra spridarna också eftersom bränslesystemet redan var isärplockat.
Efter lite efterforskningar på Skyline-forum runt om i världen är min gissning att bilens tjurighet att starta beror på dålig jordning och/eller för lite kräm i batteriet. Därför lossades alla jordkablar, och färg eller smuts skrapades bort. Uppenbarligen hade jag visst glömt skrapa bort färg under den största utav dem sedan motorrummet lackerades.
Efterlysningen av den saknade kontakten till TPS gav resultat... Eller inte. Eller rättare sagt, den kontakten används tydligen inte på just R34 GTR. Polaren testade också att starta sin R33 GTR utan kontakten inkopplad, och bilen startade och gick som vanligt utan den.
Nästa uppgift på dagordningen var att justera höjden på bilen. Efter att ha hissat upp och ned bilen, monterat och avmonterat hjulen samt plockat bort och efter justering satt tillbaka coiloversen tre gånger så är jag nog nöjd. Möjligvis någon liten justering kvar där bak, men bakänden är också fasen så mycket smidigare att kriga med.
Därefter plockade jag fram min ansenliga brist på allt vad kunskaper och erfarenheter vad gäller elektronik, och gav mig på att installera mina EBC och TT från GReddy. Jag blev nästan färdig... Med betoning på "nästan". Är fyra kablar kvar som jag inte reder ut, det ska försöka fixas med hjälp från någon lämplig garagepolare inom snar framtid.
Förhoppningsvis saknas nu endast ett nytt batteri samt lite starthjälp för att få start på biljäkeln. Det ska inhandlas innan jag sticker till jobbet imorgon.
Därefter måste jag byta bränslepump och montera dumpventil, samt få leverans på mina nya luftfilter och mitt nya ECU-kablage innan det är dags för mappning. Tids nog ska jag också montera min nya oljekylare, men för tillfället orkar jag inte ens fundera på att ta itu med den.
Det var allt för denna gång, förhoppningsvis kan jag rapportera om uppstart på lördag.
Peace!
00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex