5 augusti 2006
Trådstartare
Rothaus:
Precis min tanke också, problemet var ju bara att jag inte visste vem som körde bilen av färjan.
Idag hade i alla fall bilen premiär på dragstrippen. Mig veterligen den första R34 GT-R i Sverige som fått sig ett tidkort.
Tiderna vart inte så bra på grund av olika faktorer. Laddtrycket ville inte gå högre än 0,88 bar trots att den är mappad till 1,05 bar och original katalysator satt ju som en tratt på avgassystemet. Tester i UK har visat att det var en effektskillnad med 17 hk på hjulen när de jämförde en decat och den bästa racecat de kunde hitta. Och här kommer man med original! Dessutom var jag pantad nog att tanka fulltank innan jag stack från Jönköping på morgonen. Utöver det så sitter det ju fortfarande orginal koppling på bilen, så det var inte möjligt att göra någon riktig dragstart.
Tiderna var i alla fall:
1:a repan
0-60 ft 2,4110 sek
0-201 m 9,4574 sek @ 128,16 km/h
0-402 m 14,3371 sek @ 161,71 km/h
Startvarv 3000 RPM, missade 3:ans växel
2:a repan
0-60 ft 2,0113 sek
0-201 m 8,9131 sek @ 127,76 km/h
0-402 m 13,7883 sek @ 161,62 km/h
Startvarv 4500 RPM, växlingarna gick kanonbra
3:e repan
0-60 ft 2,0753 sek
0-201 m 8,8912 sek @ 129,05 km/h
0-402 m 13,7321 sek @ 162,45 km/h
Startvarv 5700 RPM, kopplingen började slira, missade 3:ans växel
Det vart bara tre repor för att jag skulle få ut min dragracinglicens, och dessutom för att skona kopplingen. Inte lika skoj heller när bilen inte går riktigt som den ska.
Om någon har bilder eller videos där min bil ägnas uppmärksamheten skulle jag vara mycket tacksam om folk ville skicka dem till mig (och jag har inte MSN).
00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex