3583
Sök

Extraktorgrenrör ..

157 Inlägg
28 juli 2008
Trådstartare
#1
Ja. tänkte köpa ett extraktorgrenrör till min b234f motor volvo 16 ventilare. jag mejlade JT-avgasteknik ifall dom har. så fick jag mejl om att det är samma på alla b23... å frammåt. men jag har oxå en vanlig Gl med b230F motor i å det ser inte alls lika ut med pinbultarna. vet någon om det verkligen passar ? eller någon som köpt där till sin 16 ventilare ? för på KG-trimning står det till 16 ventilare å då är det en tusing dyrare.


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
28 juli 2008
#2
Det passar inte precis som du säger. Köp från KG istället, för de andra verkar inte kunna sin sak.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

157 Inlägg
28 juli 2008
Trådstartare
#3
patrikhornfeldt skrev:
Det passar inte precis som du säger. Köp från KG istället, för de andra verkar inte kunna sin sak.

okej. nä för det verkade lite skumt


157 Inlägg
28 juli 2008
Trådstartare
#4
men är ca 15 hästar värt 3500 ;- ? tongue


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
28 juli 2008
#5
Tror inte du får ut det ens heller, men du får lite bättre drag och ork i den vilket medför roligare karaktär och trivsammare körning. Sen är de upp till dej om du tycker de är värt det eller inte. smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Driifter;)
1 630 Inlägg
28 juli 2008
#6
pinbultarna sitter tvärt emot på b234 mot de vanliga b23/230

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

157 Inlägg
28 juli 2008
Trådstartare
#7
patrikhornfeldt skrev:
Tror inte du får ut det ens heller, men du får lite bättre drag och ork i den vilket medför roligare karaktär och trivsammare körning. Sen är de upp till dej om du tycker de är värt det eller inte. smile

a okej. men det är ju bra om der blir lite mer drag iden. tänkte isånnafll byta avgas system. å är 3'' för stort ?? känns lite tveksamt. kanske 2.5 är tillräkligt.. lr ? smile


Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
28 juli 2008
#8
2,5" + extraktor ger 5hk+ ungefär. JT verkade inte ha kolla på grenrören tongue 2,5" räcker fint på en sugis wink


157 Inlägg
28 juli 2008
Trådstartare
#9
Marcus_89 skrev:
2,5" + extraktor ger 5hk+ ungefär. JT verkade inte ha kolla på grenrören tongue 2,5" räcker fint på en sugis wink

Okej. låter fint de smile


Montör
664 Inlägg
29 juli 2008
#10
marshall-jcm900 skrev:
Marcus_89 skrev:
2,5" + extraktor ger 5hk+ ungefär. JT verkade inte ha kolla på grenrören tongue 2,5" räcker fint på en sugis wink

Okej. låter fint de smile

Jag har inte köpt mitt extaktor ännu, men jag tänker köpa det på KG. De verkar som folk säger kunna sina saker, sen att det är lite dyrt får man överleva. Det är ju inte världens största efterfrågan på dessa delar, och inte heller något stort utbud.

Jag gjorde för övrigt som så att jag byggde 2.5" från "downpipe", sen upp till 3" precis innan bakaxeln. Denna stegvis ökning i dimension är sagd att öka effekten något. (Orkar inte gå in på varför, men se sugtrimningsguiden här på forumet för mer info). Använde 2st ljuddämpare, och ingen katalysator. Skall använda en 850R-katt som besiktningskatt är det tänkt.

Hursomhelst så går min bil grymt bra tycker jag.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

huh?
10 427 Inlägg
29 juli 2008
#11
Man tjänar ingen toppeffekt med extraktorgrenrör från KG Trimning enligt dom själva ifall nån trodde det wink

Eller för att citera: "toppeffekt ganska lika", ökar vridmomentet en del dock.
Senast redigerat av steifan (29 juli 2008)


Montör
664 Inlägg
29 juli 2008
#12
steifan skrev:
Man tjänar ingen toppeffekt med extraktorgrenrör från KG Trimning enligt dom själva ifall nån trodde det wink

Eller för att citera: "toppeffekt ganska lika", ökar vridmomentet en del dock.

Låter bra det. Om man ser på siffrorna så verkar B234F vara volvos bästa motor.. Original 210nm på 2.3L. Det blir en volymetrisk verkningsgrad på 91% redan original. Och om sedan vridmomentet ökar "en del" med extraktorröret så är ju det ruskigt imponerande.

Blir nog ett sånt rör för mig nästa månad smile

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

Saaboholic
3 129 Inlägg
29 juli 2008
#13
varför slösa pengar på en sugmotor? köp en turbo bil och sätt på samma saker istället, mycket roligare wink

Angående JT, måhända att de inte kan allt.. se bara på passformen på deras system som ska vara "bolt-on" enligt dem själva så förstår man snart att de inte har 100% koll..

"Liberty of thought is the life of the soul"

huh?
10 427 Inlägg
29 juli 2008
#14
berthelsen skrev:
steifan skrev:
Man tjänar ingen toppeffekt med extraktorgrenrör från KG Trimning enligt dom själva ifall nån trodde det wink

Eller för att citera: "toppeffekt ganska lika", ökar vridmomentet en del dock.

Låter bra det. Om man ser på siffrorna så verkar B234F vara volvos bästa motor.. Original 210nm på 2.3L. Det blir en volymetrisk verkningsgrad på 91% redan original. Och om sedan vridmomentet ökar "en del" med extraktorröret så är ju det ruskigt imponerande.

Blir nog ett sånt rör för mig nästa månad smile

Försök hitta ett begagnat om inte annat smile
Fick tag i ett för 1800:-, nästan halva nypriset wink


78 Inlägg
29 juli 2008
#15
jag köpte mitt på kg å det passade perfekt:P

Montör
664 Inlägg
29 juli 2008
#16
steifan skrev:
berthelsen skrev:
steifan skrev:
Man tjänar ingen toppeffekt med extraktorgrenrör från KG Trimning enligt dom själva ifall nån trodde det wink

Eller för att citera: "toppeffekt ganska lika", ökar vridmomentet en del dock.

Låter bra det. Om man ser på siffrorna så verkar B234F vara volvos bästa motor.. Original 210nm på 2.3L. Det blir en volymetrisk verkningsgrad på 91% redan original. Och om sedan vridmomentet ökar "en del" med extraktorröret så är ju det ruskigt imponerande.

Blir nog ett sånt rör för mig nästa månad smile

Försök hitta ett begagnat om inte annat smile
Fick tag i ett för 1800:-, nästan halva nypriset wink

Oj, det låter ju grymt bra. Hoppas jag kan hitta ett sådant med då smile

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

25 Inlägg
6 augusti 2008
#18
va ja har hört så ska de bli en jävla skillnad på en 16v när du sätter på extraktor.. sugen själv å köpa... men blir sen:p men du ska inte ha större än 2.5 tum... ska vara lite motstond oxo...

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
7 augusti 2008
#19
Sjostrand skrev:
finns de äns extraktor gren rör till 16 taggarn har kanske fel? ..
iaf ja bygger turbo på min så man skulle ju kunna bygga ett eget extraktor rör , köp en fläns mot toppen bara sen lite gengas böjjar .. går på 2 timmar å bygga ett turbo rör så ett vanlig bör gå rätt lätt ..
kl racing har flänsar ..

2 inlägg tidigare har du en bild på ett extraktor tillverkat till volvos b234f, alltså 16v motorn. Finns dessutom hos KG trimning att köpa..

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

204 Inlägg
7 augusti 2008
#20
berthelsen skrev:
steifan skrev:
Man tjänar ingen toppeffekt med extraktorgrenrör från KG Trimning enligt dom själva ifall nån trodde det wink

Eller för att citera: "toppeffekt ganska lika", ökar vridmomentet en del dock.

Låter bra det. Om man ser på siffrorna så verkar B234F vara volvos bästa motor.. Original 210nm på 2.3L. Det blir en volymetrisk verkningsgrad på 91% redan original. Och om sedan vridmomentet ökar "en del" med extraktorröret så är ju det ruskigt imponerande.

Blir nog ett sånt rör för mig nästa månad smile

tror att du menar fylnings grad på 91%, tror inte att bra 9% går till värmen i avgaserna och kylaren?



Sök