3125
Sök

Alpine CDA-9886R - Knasigt med remotekabeln

45 Inlägg
29 juli 2008
Trådstartare
Hejsan

Har problem med min Alpine CDA-9886R Stereo! Har en aktiv baslåda som fungerar perfekt! Saken är den att, om jag stänger av bilen direkt, UTAN att stänga ner stereon först så slår den inte av förstärkaren. Power-lampan och fläkten fortsätter fungera och drar ström.

Om jag däremot stänger av stereon före jag stänger av bilen, så stängs förstärkaren ner korrekt.

Såhär ska det väl inte vara? Är det Alpines stereoappareter som fungerar såhär eller kan det vara något annat problem? Kan tillägga att stereon INTE fungerar när tändingen är av. Det är därför jag tycker det är lite konstigt att stereon fortsätter ge ström på remotekabeln (så att förstärkaren körs) när stereon i sig inte ens kan köras.

Någon?

mvh Simon!

Edit: Kan tillägga en sak. När man stänger av bilen före stereon, och förstärkaren stannar igång, så lyser powerlampan inte lika starkt som om den vore igång "på riktigt". Man kan alltså säga att förstärkaren hamnar i något mellanläge. Den är inte helt av, men fortfarande inte helt igång. Däremot fortsätter fläkten snurra i detta mellanläge vilket jag inte gillar. :p

Hur fungerar remote-kabeln? Den ger ström när förstärkaren ska vara igång, och ingen ström alls när förtstärkaren ska vara av? Kan det vara någon störning i remote-kabeln eller nått? =/(
Senast redigerat av Gurkaa (29 juli 2008)

162 Inlägg
29 juli 2008
Såg att du har en annan tråd om din aktiva låda där du skriver att den inte fungerar som den ska. Det problemet och det här hör kanske ihop. Har du inte tillgång till något annat steg så du kan prova remoten?

Fire And Silk
2 254 Inlägg
29 juli 2008
Är det inte så att du har kopplat in remoten på konstantströmen till stereon? Men då skulle iof steget gå även fast du stänger av stereon innan du vrider av tändningen... skumt fel helt klart. Men som föregående talare säger det kanske är något fabriksfel på baslådan. Har du testat att skicka iväg ett mail till stället du köpte lådan av och fråga om det ska vara så här?

Mvh Markus

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

45 Inlägg
29 juli 2008
Trådstartare
scorpio-94 skrev:
Såg att du har en annan tråd om din aktiva låda där du skriver att den inte fungerar som den ska. Det problemet och det här hör kanske ihop. Har du inte tillgång till något annat steg så du kan prova remoten?

Ja, först trodde jag att det var själva förstärkaren det var fel på. Det kan det ju iofs också vara. Jag vet inte riktigt. Har tyvärr inte tillgång till något annat steg. Men jag kan ju mäta upp hur mycket ström som remotekabeln ger när / vad som händer med strömmen, när man stänger av bilen före stereon, och sedan stereon före bilen. Frågan är bara vad som brukar vara normalvärde på remoten?

-Mackan- skrev:
Är det inte så att du har kopplat in remoten på konstantströmen till stereon? Men då skulle iof steget gå även fast du stänger av stereon innan du vrider av tändningen... skumt fel helt klart. Men som föregående talare säger det kanske är något fabriksfel på baslådan. Har du testat att skicka iväg ett mail till stället du köpte lådan av och fråga om det ska vara så här?

Mvh Markus

Nja. Remotekabeln brukar väl vara Blå/Vit från stereon? Så står det iaf i manualen, och jag har kopplat så. Så det borde ju vara rätt.

Jag skickade iväg ett mail för nån timma sedan så jag hoppas att dom svarar nångång imorron!

Men som sagt. Jag borde väl kunna mäta upp vad som händer med remoten när man slår av stereon före bilen, och när man slår av bilen före stereon? Men, om det är någon som vet hur remoten fungerar så får dom gärna skriva här! Tack big_smile

Edit:

Kan ju säkert vara så att när man slår av tändning före stereon, så fallar spänningen i remoten (Om det nu är så i Remoten) så fort så att förstärkaren inte hinner med, eller liknande? Och att då hamnar den i något sorts mellanläge? Får väl ta och vänta tills det kommer någon person med samma steg / baslåda som kan berätta hur det är för honom / henne! smile
Senast redigerat av Gurkaa (29 juli 2008)

Fire And Silk
2 254 Inlägg
29 juli 2008
Har du elanten på bilen, testa koppla remoten till den. Någon får gärna rätta mig om det inte fungerar att göra så. Men jag är 95% säker på att det fungerar.

Mvh Markus

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''

45 Inlägg
29 juli 2008
Trådstartare
-Mackan- skrev:
Har du elanten på bilen, testa koppla remoten till den. Någon får gärna rätta mig om det inte fungerar att göra så. Men jag är 95% säker på att det fungerar.

Mvh Markus

Nej, det har jag inte. Men då hade väl steget stängt av sig när man slutar lyssna på radio och byter till t.ex USB? tongue

Fire And Silk
2 254 Inlägg
29 juli 2008
Gurkaa skrev:
-Mackan- skrev:

Mvh Markus

Nej, det har jag inte. Men då hade väl steget stängt av sig när man slutar lyssna på radio och byter till t.ex USB? tongue

det beror på om antenen åker ner så fort du byter till cd och det tror jag inte utan den åker ner när du stänger av stereon. smile

45 Inlägg
29 juli 2008
Trådstartare
-Mackan- skrev:
Gurkaa skrev:
-Mackan- skrev:

Mvh Markus

det beror på om antenen åker ner så fort du byter till cd och det tror jag inte utan den åker ner när du stänger av stereon. smile

Sant. Men alltså, det spelar ju ingen roll om själva bilen har elantenn. Det är ju bara koppla remoten från förstärkaren till elantennen på stereon. Skulle kunna testa det imorron! :p

45 Inlägg
30 juli 2008
Trådstartare
Okej. Efter dagens tester osv kom jag fram till att det INTE är stereon som är knasig. Utan det är baslådan som är knasig. Har tagit kontakt med BRC och jag ska få skicka tillbaka den fraktfritt för lagning iaf. smile

Sök