4261
Sök

Slukar bensin...=/ (Mazda 323)

168 Inlägg
1 augusti 2008
Trådstartare
hmm...Har nu på senare dagar tyckt att min bil börjat dricka onormalt mycket bensin?
och det är inte bara för att jag kör skiten ur min lilla 1.5 liters motor men jag tycker den dricker ovanligt mycket mot vad den gjort tidigare, även då jag faktiskt inte varvar typ över 3 tusen... visst har jag sportfilter på...men i dagsläget dricker den nästan över 1 liter milen...och det känns väl sådär, speciellt med tanke på bensinpriset idag... Vad kan detta bero på:S? eller är det bara så att jag gasar för möe??tongue

Tacksam för alla svar/tips/råd

!!

//Emelie

*Edit
Fixade lite med rubriken
/Moderator (Phaetoon)
Senast redigerat av EmlanGbg (1 augusti 2008)

Körv
3 535 Inlägg
1 augusti 2008
Du kan ha pajjat luftmassemätaren. Den som sitter direkt bakom sportfiltret. Men högerfoten har också inverkan.

Truckdriving Man

Bessewisser
556 Inlägg
1 augusti 2008
Finns mycket som spelar in, går bilen helt klockrent? Luktar avgaserna typ lite "surt" och känns avgaserna täta?

Kan ett el-fel om du har elektroniska munstycken i förgasaren som jag har på min micra.. vet ej om det är insprut på 323:orna men men lycka till iaf wink

//SkyNard

How low

4 682 Inlägg
1 augusti 2008
lamda sånden kan ha pajat.prova också me att sota(el. byte) ur katatysatorn,kan stockas igen å då stiger bränsleförbrukningen.
Senast redigerat av Moparboy440 (1 augusti 2008)

435 Inlägg
1 augusti 2008
har haft samma broblem på min ford sierra jag hade. de va lamdan som paja så den den drog mera soppa å de kan leda till att katalysatorn tar stryk å paja å den är inte billig att byta.jag fick byta katalysator  då lamdan paja å jag viste inte de för bilien gick som vanligt men drog mer soppa sen en dag tog de stopp då hade innehållet i katlysatorn lossnat å täpt igen avgassystemet:P

1 813 Inlägg
1 augusti 2008
rätt luft tryck i däcken? servat bilen nydligen med olja stift å filter m.m ?? bara det kan göra att bilen dricker mer bensin...

Åk före du så väntar jag på dig där..!

263 Inlägg
1 augusti 2008
en katalysator på biltema = 700 kr wiie big_smile ny lambda = 2000 kr nooo

Bjuuuu han!!

Lite allt möjligt
51 Inlägg
1 augusti 2008
oppe_tallbarr skrev:
har haft samma broblem på min ford sierra jag hade. de va lamdan som paja så den den drog mera soppa å de kan leda till att katalysatorn tar stryk å paja å den är inte billig att byta.jag fick byta katalysator  då lamdan paja å jag viste inte de för bilien gick som vanligt men drog mer soppa sen en dag tog de stopp då hade innehållet i katlysatorn lossnat å täpt igen avgassystemet:P

Haha, det hände med min gamla sierra också.. Drog ut allt så fungerade det igen : )

Fortare än kvickt
241 Inlägg
1 augusti 2008
det kan ju vara en eller annan hamburger för mycket också wink

Akta lacken pappskalle!

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
1 augusti 2008
fan min drar ju 1,5 i stan lugn körning den tongue

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
1 augusti 2008
Länge sen du servade den? stift, filter osv. Har du haft på sportluftfiltret länge? En del filter är sprutade med filterolja och det gillar inte luftmassemätaren/luftmängdsmätaren.

168 Inlägg
2 augusti 2008
Trådstartare
SkyNard skrev:
Finns mycket som spelar in, går bilen helt klockrent? Luktar avgaserna typ lite "surt" och känns avgaserna täta?

Kan ett el-fel om du har elektroniska munstycken i förgasaren som jag har på min micra.. vet ej om det är insprut på 323:orna men men lycka till iaf wink

//SkyNard

Bilen går prima....Det är väl insprut motor skulle jag tro..är ju en 98 så=)

168 Inlägg
2 augusti 2008
Trådstartare
Marcus_89 skrev:
Länge sen du servade den? stift, filter osv. Har du haft på sportluftfiltret länge? En del filter är sprutade med filterolja och det gillar inte luftmassemätaren/luftmängdsmätaren.

Jag bytte motor olja och filter för ca 2 veckor sedan. Tändstiften byttes för ca 11 månader sedan...Sportfiltret har jag haft på ca ett halv år... Bilen drog ju märkbart mer bensin efter att jag bytte luft filter till ett öppet...men det är nu de senaste veckorna den börjat dricka ännu mer...hmm.. Känns segt att en 1.5 liters motor slukar så mycket bensin=/

168 Inlägg
2 augusti 2008
Trådstartare
Gonken skrev:
det kan ju vara en eller annan hamburger för mycket också wink

käkar inte hamburgare=)

168 Inlägg
2 augusti 2008
Trådstartare
decib3L skrev:
Du kan ha pajjat luftmassemätaren. Den som sitter direkt bakom sportfiltret. Men högerfoten har också inverkan.

hmm men om luftmasse mätaren är pajj startar väl inte bilen ens eller:D?

168 Inlägg
2 augusti 2008
Trådstartare
oppe_tallbarr skrev:

Hur skall jag gå tillväga då:D? Kan jag göra något åt saken själv??

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
2 augusti 2008
EmlanGbg skrev:
Marcus_89 skrev:

Jag bytte motor olja och filter för ca 2 veckor sedan. Tändstiften byttes för ca 11 månader sedan...Sportfiltret har jag haft på ca ett halv år... Bilen drog ju märkbart mer bensin efter att jag bytte luft filter till ett öppet...men det är nu de senaste veckorna den börjat dricka ännu mer...hmm.. Känns segt att en 1.5 liters motor slukar så mycket bensin=/

Ja, en 1,5liters motor ska knappast dricka mycket. Men om nu luftmassemätaren har pajat så kan man kolla det på ett enkelt sätt. Du startar bilen och öppnar huven. Sen drar du ut kontakten till luftmassemätaren. Går motorn likadant som innan så är den kass. Men ändras motorns gång så är den hel.

168 Inlägg
3 augusti 2008
Trådstartare
Marcus_89 skrev:
EmlanGbg skrev:
Marcus_89 skrev:

Ja, en 1,5liters motor ska knappast dricka mycket. Men om nu luftmassemätaren har pajat så kan man kolla det på ett enkelt sätt. Du startar bilen och öppnar huven. Sen drar du ut kontakten till luftmassemätaren. Går motorn likadant som innan så är den kass. Men ändras motorns gång så är den hel.

Men typ..min bil startar inte om jag inte har luftmasse mätarn inkopplad?? e ru me mig:P?

10 Inlägg
3 augusti 2008
starta den med den i och sen drar du ur den inte tvärsom:P

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg

Sök