3055
Sök

etanol vs bensin

Forummoderator
10 576 Inlägg
3 augusti 2008
#21
Hardjim skrev:
men man behöver ca 30%mer för att få ut samma energi.

46%, men man kan fuska på låglast....

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 754 Inlägg
3 augusti 2008
#22
Produktionen av Etanol skadar naturen fett. Om man gjorde det av spannmål så skulle man kunna skapa etanol över hela världen. Men då skulle matpriserna gå upp fett istället hmm

Jag kan inget om allt.

224 Inlägg
3 augusti 2008
#23
bil_alskaren skrev:
Kristian_V skrev:
Oktan talet står för hur lätt ett bränsle antänds.

jag ber om ursäkt men jag är inte speciellt kunnig och undrar om du kan förklara lite mera förstod nämnligen inte vad som menas?

Vatten = brinner inte
Fotogen = brinner lite bättre
Bensin = brinner som fan

ungefär så fungerar oktantalet smile

//Martin

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa

198 Inlägg
4 augusti 2008
#24
För att få en hög verkningsgrad måste bränsle/luftblandningen ha komprimerats innan förbränning. Eftersom man inte vill att blandningen ska antända utom med hjälp av tändstiftet så måste bränslet tåla den behandling den utsätts för utan att tända. Detta motstånd mäter man i oktan.

1332 - Överjävlig

110 Inlägg
4 augusti 2008
Trådstartare
#25
så ju högre oktantalet är desto snabbare sker förbränningen i motorn?

och desto högre oktantal desto mer effekt eller har jag fel?

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 augusti 2008
#26
bil_alskaren skrev:
så ju högre oktantalet är desto snabbare sker förbränningen i motorn?

och desto högre oktantal desto mer effekt eller har jag fel?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Oktantal

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

224 Inlägg
4 augusti 2008
#27
bil_alskaren skrev:
så ju högre oktantalet är desto snabbare sker förbränningen i motorn?

och desto högre oktantal desto mer effekt eller har jag fel?

njae destu högre oktantalet är desto svårare har den för att självantända (mer motståndskraftig mot självantändning)
och man vill ju inte att bränslet förbräns förtidigt för då har du antingen slagit sönder en kolv eller krökt en stake.

Och du får ju inte mer effekt om du inte begär det fån styrboxen att den ska höja tändningen några grader.
För att en höjd tänding = mer effekt men mer risk för självantänding.
Senast redigerat av MST4 (4 augusti 2008)

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
4 augusti 2008
#28
Ang. Koenigsegg...
Den med 806 hk har kompressor, och den med 1018 hk har 2 turbos?

Sen tycker jag att man ska läsa bilsports test av bilar som går på både etanol och bensin.
De testade 3 bilar och alla var billigare att köra på etanol.
De drar inte så mkt mer på etanol som en del påstår.

Smålänning
7 887 Inlägg
4 augusti 2008
#29
alexbenhard skrev:
Sen tycker jag att man ska läsa bilsports test av bilar som går på både etanol och bensin.
De testade 3 bilar och alla var billigare att köra på etanol.
De drar inte så mkt mer på etanol som en del påstår.

Beror ju som sagt på mappningen. Får man till förtändningen så ligger de ungefär lika...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 893 Inlägg
4 augusti 2008
#30
bil_alskaren skrev:
jag ber om ursäkt men jag är inte speciellt kunnig och undrar om du kan förklara lite mera förstod nämnligen inte vad som menas?

Högre oktan har alltså INTE flera hästar. Där emot, medger högre oktan ett högre effektutag ur motorn.
Som tidigare sagts, har högre oktan högre motståndskraft mot "självantändning. Det i sin tur medger en högre kompression som i sin tur ger flera hästar. Den högre kompressionen nås med ett högre turbotryck i en turbo bil, eller genom att man modifierar toplock/kolvar i en vanlig sugmotor. Men nu börjar det bli lite "avancerad förklaring" .

Meningen är att i en "Otto motor" (=Bensinmotor.) skall bränslet antändas av en gnista (Tändstiftet.) så att man exakt skall kunna bestämma i vilket läge av kolvrörelsen man vill ha förbränningen. Om kompressionen i motorn är högre än vad bränslets oktantal medger, kommer bränslet istället självantändas av värmen som blir när kolven i sin uppåtgående rörelse komprimerar luft/bränsle blandningen. En förtidig förbränning försöker bromsa kolven innan den nått ända upp, detts orsakar spikning" eller "knackning", vilket kan förstöra en motor på sekunder. (Eller till och med snabbare.)

En Dieselmotor fungerar istället så att den använder självantändningen av bränslet för sin funktion. Den har inte ens tändstift. Där emot har den nästan dubbelt så hög kompression, för att bränslet garranterat skall antändas av trycket/temperaturen.

Mycket svårt att förklara utan att det blir lite "avancerad förklaring". wink
Senast redigerat av Kristian_V (4 augusti 2008)


1 661 Inlägg
5 augusti 2008
#31
torpis skrev:
Hardjim skrev:
men man behöver ca 30%mer för att få ut samma energi.

46%, men man kan fuska på låglast....

Energiinnehållet i bränslet (E85) är cirka 35 procent lägre, men bränsleförbrukning vid E85 körning i en vanlig varm bensinmotor ökar bara med cirka 30 procent på grund av i första hand mindre värmeförluster och ett högre oktantal. Etanolmotorn får alltså en högre verkningsgrad jämfört med en bensinmotor och alltså lägre energiförbrukning.

1 661 Inlägg
5 augusti 2008
#32
Kristian_V skrev:
Man får inte ut en enda hästkraft till med etanol i tanken...

Fakta:
1. Etanol har ca 30% lägre energi innehåll jämfört med bensin. (Anledningen till att bilar på E85 drar mera bränsle.)
2. Etanol har ett OKTANTAL på 102 oktan att jämföra med bensinens 95/98 oktan.

Anledningen till att Koeningsegg gjort en +1000hkr bil som går på E85 är ungefär samma som när vi "vanliga trimnissar" konverterar till etanol.
Sanning nummero uno är att man plockar mest effekt ur en motor precis innan den spikar. Dvs mest möjliga förtändning och högsta möjliga kompression. Iom Etanolens högre oktan kommer motorer på etanol spika senare och man kan därför höja trycket (Komp) och öka förtändningen avsevärt mot en motsvarande motor på bensin.

Etanolen är synnerligen tacksam för bilar med turbo, då man helt enkelt "bara" kan höja turbo trycket. (=högre komp.)

Bilar utan turbo, kan också få högre effekt, men inte lika lätt, då man för att öka kompressionen, måste ta till mera permanenta lösningar, och om man sedan med en sådan motor (Där man trimmat den för max prestanda med E85.) skulle tanka bensin, skulle den knacka och man skulle få rasad motor.

Om jag inte misminner mig, så är Koeningsegg överladdad..?
(Turbo/kompressor matade bilar har som sagt stora fördelar med E85.)
Ferraris, Lambos m.m. har sugmotorer. (Inte alls lika mycket effekt att hämta med E85.) De skulle dock riskera att få in de flesta av de sålda bilarna med motorhaverier, för att förare tankat bensin i stället för E85. Vilket vore förödande för deras image.

En överladdad bil är lätt att göra till "Multifuel", då när man kör på E85 har man "full power" och när man tankar bensin, känner motorns dator av det "nya oktantalet" (Kan ju hamna var som helst mellan 95 och 102, beroende på blandningen av E85 och bensin.) sänker turbotrycket och vrider fram tändningen till säker mark.

E85 har 104 oktan

12 086 Inlägg
5 augusti 2008
#33
Etanol är väl bara bättre vid överladdning?
Pga högre oktanhalt och lägre förbränningstemp kan man ladda på mer utan att motorn spikar, därav kan man få ut mer effekt med etanol, men etanolen i sig är klenare än bensin, har ~1/3 lägre energihalt än bensin per enhet.

Och etanolen framställs på massa olika sätt, bland annat av att göra om mat. Så det drabbar visst fattiga tongue Då vi betalar mer för deras mat än dom gör.

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 augusti 2008
#34
JapMax skrev:
Etanol är väl bara bättre vid överladdning?
Pga högre oktanhalt och lägre förbränningstemp kan man ladda på mer utan att motorn spikar, därav kan man få ut mer effekt med etanol, men etanolen i sig är klenare än bensin, har ~1/3 lägre energihalt än bensin per enhet.

Man kan hitta fördelar på en sugmotor också, även där kan man öka tändning samt höja kompet.  eller tvärt om som folk är så glada i, bara tanka i E85 och leva på knackbeständigheten när bilen går apmagert...   man får 70hk istället för 116 men det går biligt...

jag är mer inne på linjen att åka lite billigare och ha 500hk genom en korrekt tuning big_smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 893 Inlägg
5 augusti 2008
#35
Hardjim skrev:
Kristian_V skrev:
Man får inte ut en enda hästkraft till med etanol i tanken...

Fakta:
1. Etanol har ca 30% lägre energi innehåll jämfört med bensin. (Anledningen till att bilar på E85 drar mera bränsle.)
2. Etanol har ett OKTANTAL på 102 oktan att jämföra med bensinens 95/98 oktan.

Anledningen till att Koeningsegg gjort en +1000hkr bil som går på E85 är ungefär samma som när vi "vanliga trimnissar" konverterar till etanol.
Sanning nummero uno är att man plockar mest effekt ur en motor precis innan den spikar. Dvs mest möjliga förtändning och högsta möjliga kompression. Iom Etanolens högre oktan kommer motorer på etanol spika senare och man kan därför höja trycket (Komp) och öka förtändningen avsevärt mot en motsvarande motor på bensin.

Etanolen är synnerligen tacksam för bilar med turbo, då man helt enkelt "bara" kan höja turbo trycket. (=högre komp.)

Bilar utan turbo, kan också få högre effekt, men inte lika lätt, då man för att öka kompressionen, måste ta till mera permanenta lösningar, och om man sedan med en sådan motor (Där man trimmat den för max prestanda med E85.) skulle tanka bensin, skulle den knacka och man skulle få rasad motor.

Om jag inte misminner mig, så är Koeningsegg överladdad..?
(Turbo/kompressor matade bilar har som sagt stora fördelar med E85.)
Ferraris, Lambos m.m. har sugmotorer. (Inte alls lika mycket effekt att hämta med E85.) De skulle dock riskera att få in de flesta av de sålda bilarna med motorhaverier, för att förare tankat bensin i stället för E85. Vilket vore förödande för deras image.

En överladdad bil är lätt att göra till "Multifuel", då när man kör på E85 har man "full power" och när man tankar bensin, känner motorns dator av det "nya oktantalet" (Kan ju hamna var som helst mellan 95 och 102, beroende på blandningen av E85 och bensin.) sänker turbotrycket och vrider fram tändningen till säker mark.

E85 har 104 oktan

Tack för rättelsen. smile My bad...
Jag läste på lite om Etanolen, hittade bla väldigt mycket info på svenska-Wikipedia. jag rekomenderar alla som visat intresse för denna och liknande trådar, ett besök där.


Forummoderator
10 576 Inlägg
5 augusti 2008
#36
Kristian_V skrev:
[Tack för rättelsen. smile My bad...
Jag läste på lite om Etanolen, hittade bla väldigt mycket info på svenska-Wikipedia. jag rekomenderar alla som visat intresse för denna och liknande trådar, ett besök där.

tyvärr är det nog för långt att läsa för att de som behöver läsa skall komma till de bitar de behöver läsa mer än en gång....  typ.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

674 Inlägg
5 augusti 2008
#37
Pojkar & flickor, hör upp här nu.  Har läst igenom tråden & det låter som spekulationer & dåliga fakta nästan allting..   För att slippa gå in i diskutions-faighter med er om vem som har rätt,  så kan jag STARKT rekomendera den ny bilsport tidningen som kommer nu. Där i finns en ORDENTLIG artikel om Etanol som bränsle & vad en konvertering är i bensin motorn.   Sen vet jag att BSR har blivit riktigt duktiga på ny motor teknik för att utnyttja E85 till max & då kan landa på en snitt förbrukning på ca 0,8 1,0 liter / mil i en standard motor.  Tag kontakt med dem, skicka ett mail eller liknande, skriv att ni vill lära er mer om Etanolen, använd fantasin. & se vad ni kan finna för ny kunskap.

With great freedom comes great responsebility

110 Inlägg
6 augusti 2008
Trådstartare
#38
tack för alla svar! tycker de blev en intressant tråd.

1 396 Inlägg
22 oktober 2008
#39
Bumpar tråden lite..

Vad jag har förstått så är gränsen för statiskt kompression ca 12:1 eller 13:1 om man kör på 98/99 oktan. Hur hög kompression kan man ha när man kör på etanol 104 oktan?

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT

4 001 Inlägg
22 oktober 2008
#40
NiclasT skrev:
Bumpar tråden lite..

Vad jag har förstått så är gränsen för statiskt kompression ca 12:1 eller 13:1 om man kör på 98/99 oktan. Hur hög kompression kan man ha när man kör på etanol 104 oktan?

det är svårt att säga det där, med en höglyftande kam med mycket overlap så kan man gå upp över 13:1 på bensin 99 oktan, med E85 så kan man med en standardkam gå upp på 14:1, hur mycket över det man kan gå med en riktig kam har jag inte forskat i ännu men det finns säkert någon här som vet, annars återkommer jag i vår när vi börjar bygga nästa maskin som ska vara avsedd för E85 big_smile
Senast redigerat av kolvas (22 oktober 2008)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må


Sök