2851
Sök

Nån med erfarenhet av att starta eget företag?

Bike
3 augusti 2008
Trådstartare
#1
Hejsan undra om någon här är kunnig inom starta eget företag.
har haft stort brinnande intresse för att polera bilar o fixa upp dom till toppen skick.
o ihop med en vän har vi lacka om rubba o vaxa  upp många bilar som nästan var nära graven.

Men fundera nu på starta upp seriöst som egen förtagare.

men söker lite råd om någon kan ge tips om de är svårt eller lätt
menar klart ja sökt om det online. men the real deal säger ju alltid lite mer om det hela.


kan lägga upp bilder på bilar ja fixat så får ni alla se att har gåvan av det hela.

före o efter så klart

Administratör
11 855 Inlägg
3 augusti 2008
#2

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

2 911 Inlägg
3 augusti 2008
#3
Det första du ska tänka på är ekonomin.

Gör en beräkning, vad ska ni ta per bil, hur många bilar kan ni göra på en månad.
Där har ni en summa.
Från den summan ska ni sen dra bort hyra för lokal, telefon och löpande kostnader.
Det som är kvar ska staten ha 54% på, resten har ni i fickan

Ganska simpelt förklarat men huvudsaken i att driva något, att slantarna går ihop.

Körv
3 535 Inlägg
3 augusti 2008
#4
Du behöver nog inte lägga upp bilder.. Är nog ingen som tvivlar på din kunskap. Men lägg upp för skojs skull. Lycka till med företagandet, lär bli mycket hårt jobb.

Truckdriving Man

Styrande position i resebranchen
174 Inlägg
3 augusti 2008
#5
Jag hade egen taxirörelse i 5 år. Jobbade ca 240-300 tim./månad,ibland mera.
Och om jag jämför med att vara anställd så är det MYCKET bättre och vara "löneslav".
160 tim./månad, alla försäkringar betalda genom arbetsgivaren,inget arbete med bokföring som man inte fick lön för. Jag kan fortsätta med 5 veckors betald semester,mera pengar kvar efter skatt.
Så frågar du mig så ska jag aldrig mer starta eget!


534 Inlägg
3 augusti 2008
#6
Jag tycker absolut att du ska starta eget om du har en bra arbetsmoral och är målmedveten.

Jag har haft eget i 3 månader nu (inom byggbranschen) kunde ingenting om att driva eget när jag startade och har fortfarande dålig koll på vissa saker.

Det enda som är viktigt är att du får hjälp av någon som är duktig och själv har haft eget.
Min morsa har hjälpt mig med allt pappersarbete som jag inte fattar någonting av.

Det andra som skulle hjälpa dig i början är att du har bra kontakter som möjligen skulle kunna ge dig jobb.
Det enda som skilljer en egen mot en anställd är att du själv HELA tiden måste jaga jobben du vill ha.
Du måste hela tiden marknadsföra dig och "tala" om att du finns, Tex dela reklam etc.

Jag ser själv mycke mer fördelar en nackdelar att ha eget, men räkna med att du måste jobba en hel del.
Jag och min arbetskamrat har som mål att minst snitta 50 timmars veckor.

Känner du att du har ett bra ställe att arbeta på och att det finns kunder så tycker jag absolut att du ska köra.
MEN kolla förfan upp hur du sköter din bokföring och se till att du har koll på grejerna smile

Lycka till

I do whatever the voices in my head tell me to do!

8 879 Inlägg
4 augusti 2008
#7
Decibel sammanfattar det hela rätt bra. Att som Helknas förlita sig på Mamma låter lite riskabelt.

Fotograf på tierpidag.se

11 Inlägg
4 augusti 2008
#8
Att tänka på är att du planerar starta ett företag som utför tjänster.
Dvs att du lackar, polerar och inte säljer saker, det är nog generellt lite lättare att få att gå runt, visst kostar det med förbrukningsmaterial och lack mm, men det du tar betalt för är din egen arbetade tid.
Det tror jag på. Själv har jag en klädbutik, ja får inte en spänn om ja inte har kunder som köper saker å sen måste ja ändå köpa in nytt. Kör hårt på iden! Det ska man alltid göra, vart ska du starta nånstans??

Saaboholic
3 129 Inlägg
4 augusti 2008
#9
Verkar som att praktiska tjänster växer sig allt starkare, dvs arbeta efter efterfrågan istället för att t.ex stå som grossist eller äga klädaffärer där som tidigare talare sa "man måste köpa in nytt innan man vet att man får sålt det/fått sålt det" osv.

Har själv gått i planerna om att inom ett par år starta upp ett garage eller liknande med en polare till mig.

"Liberty of thought is the life of the soul"

Eliminator
1 441 Inlägg
4 augusti 2008
#10
1 sondera kundunderlaget, konkurens, prisbild. Vad gör konkurenterna vilket pris tar om, vad är din specialite, på vilket sätt skall du locka kunder pris, kvalite, service.
2 räkna på hur mycket det går att dra in som sämst per månad, får du det att gå ihop med lön sociala avgifter, hyra andra omkostnader så kan det vara värt ett försök.
3 Räkna med att du inte alltid kan ta ut månadslön, har du ekonomisk marginal till detta?
4 Marknadsföring är A & O, syns du inte finns du inte, våga sticka ut lagom mycket.
5 För vräkigt leverna kan avskräcka kunder, ligg lågt med teknikinköp såsom datorer, firmabil etc, då de sjuker mycket i värde och belastar företaget särskilt om det börjar gå dåligt ekonomiskt.

/Tommy.
Senast redigerat av Sokrates (4 augusti 2008)

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

Bike
4 augusti 2008
Trådstartare
#11
Tack så mycket för alla svar det gav mig verkligen en ny syn på vad som gäller.
jag har inte riktigt tänkt ut ännu om mitt företag ska bli ett ja lever på eller mer ska kalla det hobby företag säg att ja fixar bilar efter normal jobb kanske bara blir några i veckan då men billigare peng
i allafall tills man kommer lite bättre på fötterna o ser om det finns kunder.

ja är medveten att de kommer säkert gå noll eller back första men även om de gör de så är det bara roligt o få livs erfarenheten.

Menar klart man kan köra svart i starten för att få in lite mer pengar.
men får skatteverket reda på det  aj aj då ligger man dåligt till.

Ne hela iden starta med att flickvännen var så sugen på starta sitt inom data o design
så vi prata smått om slå ihop våra

Design o bil  menar  why not

534 Inlägg
4 augusti 2008
#12
Hamilton skrev:
Decibel sammanfattar det hela rätt bra. Att som Helknas förlita sig på Mamma låter lite riskabelt.
Så du tycker jag ska betala massa pengar till någon som gör exakt samma arbete som morsan?
Hon har haft eget i 20 år.
Dessutom så förlitar jag mig inte på henne, hon har lärt mig.
Alla papper jag inte fattar någonting av frågar jag henne om hur man gör osv, jag ger dom inte till henne och säger "fixa"

Om du ska jobba mörkt så blanda inte in några som hellst pengar i företaget. Dvs ska du köpa färg så gör det för privat pengar och inte för företagspengarna osv.
Inga som hellst pengarinblandningar med företaget gäller om du ska arbeta mörkt.

I do whatever the voices in my head tell me to do!

Styrande position i resebranchen
174 Inlägg
5 augusti 2008
#13
"Jag ser själv mycke mer fördelar en nackdelar att ha eget"

Nämn några fördelar, jag som sagt ser bara fördelar att vara anställd.


blacken
5 augusti 2008
Trådstartare
#14
Strongt gjort att vilja öppna ett eget företag i detta skitland, med dess skitidiotiska regler och bestämmelser för dom som vill jobba och tjäna stålar.  Lycka till och hoppas att det går vägen för dej..

982 Inlägg
5 augusti 2008
#15
Helknas skrev:
Hamilton skrev:
Decibel sammanfattar det hela rätt bra. Att som Helknas förlita sig på Mamma låter lite riskabelt.
Så du tycker jag ska betala massa pengar till någon som gör exakt samma arbete som morsan?
Hon har haft eget i 20 år.
Dessutom så förlitar jag mig inte på henne, hon har lärt mig.
Alla papper jag inte fattar någonting av frågar jag henne om hur man gör osv, jag ger dom inte till henne och säger "fixa"

Om du ska jobba mörkt så blanda inte in några som hellst pengar i företaget. Dvs ska du köpa färg så gör det för privat pengar och inte för företagspengarna osv.
Inga som hellst pengarinblandningar med företaget gäller om du ska arbeta mörkt.
Och om de händer mamma någonting då ? olycka,sjukdom ja vem vet..kraschar ditt företag då oxå eller ?

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
5 augusti 2008
#16
du får skaffa dig en målgång tongue
tex ni lägger undan ca 100.000 och gör ett aktiebolag av det istället för handelsbolag, sen kan ni till 88% börja leva gött!  cool
Senast redigerat av Children-Of-Bodom (5 augusti 2008)

C H E V R O L E T <3

Eliminator
1 441 Inlägg
5 augusti 2008
#17
Aktiebolag eller handelsbolag.
Går det bra finns det fördelar med AB, man kan dribbla mermed pengarna, går det dåligt, skitsamma om HB eller AB, det går åt H-e.
Det är inge kul kan jag säga. Det är en myt att AB är bättre än HB.

Tänk efter många ggr innan du startar företag, ett stort steg och ingen dans på rosor.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
5 augusti 2008
#18
Sokrates skrev:
Aktiebolag eller handelsbolag.
Går det bra finns det fördelar med AB, man kan dribbla mermed pengarna, går det dåligt, skitsamma om HB eller AB, det går åt H-e.
Det är inge kul kan jag säga. Det är en myt att AB är bättre än HB.

Tänk efter många ggr innan du startar företag, ett stort steg och ingen dans på rosor.

/Tommy.
är det en myt?
Varför blir man av med Allt på företaget när den tex går i konkurs med hb & inte med ab då?
1 bra fördel bla

C H E V R O L E T <3

blacken
5 augusti 2008
Trådstartare
#19
Sokrates skrev:
Aktiebolag eller handelsbolag.
Går det bra finns det fördelar med AB, man kan dribbla mermed pengarna, går det dåligt, skitsamma om HB eller AB, det går åt H-e.
Det är inge kul kan jag säga. Det är en myt att AB är bättre än HB.

Tänk efter många ggr innan du startar företag, ett stort steg och ingen dans på rosor.

/Tommy.
En fördel med AB är att det är en "juridisk person" så att säga..

Entreprenör
1 286 Inlägg
5 augusti 2008
#20
noclaF skrev:
"Jag ser själv mycke mer fördelar en nackdelar att ha eget"

Nämn några fördelar, jag som sagt ser bara fördelar att vara anställd.
*Skönt att få styra sig själv
*Det är "roligare" att jobba åt sig själv och veta att alla pengar som kommer in är mina (även om staten ska ha sin del....)
*Man kan handla mycket grejor till företaget som är bra o ha (typ dator, mobil, reservdelar, stereo m.m.m.m.) Det finns massor med grejor som blir avdragsgilla helt plötsligt.
*Större chans att "bli något" och komma nånstans i livet istället för att gå o dra som arbetar-dräng hos
någon annan som hovar in pengar.

m.m.m.m.....

Nackdelar:
*Svårt att ta semester
*MYCKET ansvar
*Räkna med MÅNGA arbetstimmar. om du är en "latmask" så tänk inte ens på att starta eget.

Och framförallt om du ska starta rekondfirma: TÄNK PÅ ARBETSMORALEN. Tänk på att ALDRIG SLARVA med en kunds bil. Och tänk på att att skaffa dig ett BRA rykte. Det är nog det viktgaste i rekondbranchen. Klantar du dig med EN bil - så tappar du kanske 20 kunder.

Själv så är jag egenföretagare sedan i April 2008 och driver ett Taxiåkeri. Och den erfarenheten man får, och all den kunskap, allt folk man träffar - Det tycker Jag är kul...!
Senast redigerat av NiKeMaN (5 augusti 2008)

// Niklas Johansson


Sök