2652
Sök

Nån med erfarenhet av att starta eget företag?

534 Inlägg
5 augusti 2008
#21
noclaF skrev:
"Jag ser själv mycke mer fördelar en nackdelar att ha eget"

Nämn några fördelar, jag som sagt ser bara fördelar att vara anställd.
NiKeMaN citerar det där ganska bra.
Om du vill veta exakt hur mycke du tjänar, vad du ska göra om 30 år och tillochmed veta hur mycke du får i pansion. Gå anställd.

Vill du som jag och många andra inte slika röv på chefen så starta eget och lyckas.
Var målmedveten och ha en bra självdiciplin.

I do whatever the voices in my head tell me to do!

534 Inlägg
5 augusti 2008
#22
Beeenny skrev:
Helknas skrev:
Hamilton skrev:
Decibel sammanfattar det hela rätt bra. Att som Helknas förlita sig på Mamma låter lite riskabelt.
Så du tycker jag ska betala massa pengar till någon som gör exakt samma arbete som morsan?
Hon har haft eget i 20 år.
Dessutom så förlitar jag mig inte på henne, hon har lärt mig.
Alla papper jag inte fattar någonting av frågar jag henne om hur man gör osv, jag ger dom inte till henne och säger "fixa"

Om du ska jobba mörkt så blanda inte in några som hellst pengar i företaget. Dvs ska du köpa färg så gör det för privat pengar och inte för företagspengarna osv.
Inga som hellst pengarinblandningar med företaget gäller om du ska arbeta mörkt.
Och om de händer mamma någonting då ? olycka,sjukdom ja vem vet..kraschar ditt företag då oxå eller ?
Verkligen inte, nu vet jag hur man gör med bokföringen osv.
När jag startade däremot så dimper det ner HUUUUUUR mycke papper som hellst från: skatteverket, Bolagsverket, olika banker, Olika försäkringsbolag och inte prata om alla jävla försäljare som skickar reklamblad hit och dit.
Dessutom måste man skicka in blanketter hit och dit man ska regristrera sig här och där och ringa alla möjliga från alla möjliga ställen.
Fixar du allt det utan hjälp blir jag imponerad.
Senast redigerat av Helknas (5 augusti 2008)

I do whatever the voices in my head tell me to do!

8 879 Inlägg
5 augusti 2008
#23
Räcker ju med 4 samtal eller brev så är allt klart...inte så övermäktigt enligt mig.
Men vi har kanske olika syn på vad som är "mycket"

För mig så var ett mail allt som behövdes för att starta.
Senast redigerat av Hamilton (5 augusti 2008)

Fotograf på tierpidag.se

534 Inlägg
5 augusti 2008
#24
Hamilton skrev:
Räcker ju med 4 samtal eller brev så är allt klart...inte så övermäktigt enligt mig.
Men vi har kanske olika syn på vad som är "mycket"

För mig så var ett mail allt som behövdes för att starta.
Så du skrev inga blanketter eller regristrera dig någonstans?
Du teckna inga försäkringar eller liknande?
Du har inte fått hem en massa företagsreklam och dylikt?

I do whatever the voices in my head tell me to do!

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
6 augusti 2008
#25
Driver KudoZ PerformanZe www.kudoz.se som kvällsfirma vid sidan av mitt ordinarie jobb.
startade den vintern 2006 och förra året var första riktiga året, skoj och lärorikt att driva företag även om jag inte har behovet av att leva på den (därav kunna ha låga priser och låga marginaler).
men viktigaste är att ha ordning på papperna, bokför minst 1 gång i månaden men helst en gång i veckan eller varje dag så att du inte får panik inför deklarationen/bokslutet.

ha sedan koll på dina utgifter, skaffa inte massa onödiga saker och köp inte massa saker tex dator, telefon osv osv förrän du börjar dra in pengar... får räkna med att man går back första 1-2 åren är min erfarenhet av folk som startar sitt första företag.

min lillebror driver sitt andra företag www.yourlink2asia.com och bor numera i kina och hans kollega i hongkong och har numera kontor där nere med 2 anställda, dock inte kvar kontoret i sverige pga att de inte är hemma. dock funderar de på att anställa en säljare i sverige också.

men första 2 åren så pluggade de och levde på studiemedel/lån samtidigt som de drev företaget på heltid... nu i år har de börjat kunna plocka ut fast lön.
Senast redigerat av sir_daniel (6 augusti 2008)


. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
6 augusti 2008
#26
Hamilton skrev:
Räcker ju med 4 samtal eller brev så är allt klart...inte så övermäktigt enligt mig.
Men vi har kanske olika syn på vad som är "mycket"

För mig så var ett mail allt som behövdes för att starta.
Klart o klart? Glömt att det kostar lite över 2000kr bara för sitt företags " Namn "
Sen tar det ca 4 arbetsdagar innan du får reda på om det namnet blir godkännt med.

C H E V R O L E T <3

Save a horse,ride a jeep...
258 Inlägg
6 augusti 2008
#27
Något som stör mej som fan är att ni som inte ska "leva" på era firmor dumpar priserna för det gör inte så mycket då ni har inkomst på annat håll...
Ser ni inte den fortsatta effekten av det?? Den dagen ni ska leva på firman kommer folk att undra över prishöjningar,samt att ni underminerar marknaden för seriösa företag genom att visa att så här billigt kan vi jobba. Kunden ser ju inte att ni bara har detta som hobby utan han ser ju bara priset vs jobb...

Eliminator
1 441 Inlägg
6 augusti 2008
#28
Children-Of-Bodom skrev:
Sokrates skrev:
Aktiebolag eller handelsbolag.
Går det bra finns det fördelar med AB, man kan dribbla mermed pengarna, går det dåligt, skitsamma om HB eller AB, det går åt H-e.
Det är inge kul kan jag säga. Det är en myt att AB är bättre än HB.

Tänk efter många ggr innan du startar företag, ett stort steg och ingen dans på rosor.

/Tommy.
är det en myt?
Varför blir man av med Allt på företaget när den tex går i konkurs med hb & inte med ab då?
1 bra fördel bla
Det är iofs. sant, men du blir av med dina 100K som du startat AB med. Dessutom idag så kan du inte låna pengar på AB på samma sätt som tidigare, mycket svårare, däremot om du går in och borgar som privatperson. Då åker du med iallafall om KK.

Så har man inte typ 300 -500K i madrassen att satsa i företaget från egen ficka måste du låna privat.
Inte många företag som klarar sig utan marknadsföring etc, det är inte gratis.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
6 augusti 2008
#29
Sokrates skrev:
Children-Of-Bodom skrev:
Sokrates skrev:
Aktiebolag eller handelsbolag.
Går det bra finns det fördelar med AB, man kan dribbla mermed pengarna, går det dåligt, skitsamma om HB eller AB, det går åt H-e.
Det är inge kul kan jag säga. Det är en myt att AB är bättre än HB.

Tänk efter många ggr innan du startar företag, ett stort steg och ingen dans på rosor.

/Tommy.
är det en myt?
Varför blir man av med Allt på företaget när den tex går i konkurs med hb & inte med ab då?
1 bra fördel bla
Det är iofs. sant, men du blir av med dina 100K som du startat AB med. Dessutom idag så kan du inte låna pengar på AB på samma sätt som tidigare, mycket svårare, däremot om du går in och borgar som privatperson. Då åker du med iallafall om KK.

Så har man inte typ 300 -500K i madrassen att satsa i företaget från egen ficka måste du låna privat.
Inte många företag som klarar sig utan marknadsföring etc, det är inte gratis.

/Tommy.
Mycket sant! Och joo man kommer ju ingenstans om man som sagt inte har pengar under madrassen eller lånar upp sig till arslet så att säga. Dock så är det svårare att låna pengar som du nämner på ab idag än va det va förr

C H E V R O L E T <3

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
6 augusti 2008
#30
babyblue242 skrev:
Något som stör mej som fan är att ni som inte ska "leva" på era firmor dumpar priserna för det gör inte så mycket då ni har inkomst på annat håll...
Ser ni inte den fortsatta effekten av det?? Den dagen ni ska leva på firman kommer folk att undra över prishöjningar,samt att ni underminerar marknaden för seriösa företag genom att visa att så här billigt kan vi jobba. Kunden ser ju inte att ni bara har detta som hobby utan han ser ju bara priset vs jobb...
bara för att man inte behöver leva på det så innebär det inte att man kanske satsar på volym och får in pengar på det viset. självklart så ska man inte jobba gratis och kunna hantera prishöjningar från leverantörer och andra utgifter.

säger inte att man ska ha 0.5% pålägg på inpriset utan man måste ju få ut något av den tiden man ändå lägger ner på det, vill man jobba gratis kan man bli volontär på någon välgörenhets organisation eller något annat som ger en ett välbefinnande.


Bike
11 augusti 2008
Trådstartare
#31
Tidigare i mitt inlägg lova ja att lägga upp lite bilder på det jag kunde göra.

så här är det.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/5444/427902_pwwq30.jpg
här är en vaxing i 3 steg på vänster ser vi klassisk kall vaxing som används av 99% av dom som vaxar idag i mitten är det ovaxat o på höger en ny teknik som kallas het vaxing o de blev bättre men se gärna för er själva.


Sök