3714
Sök

Volvo 240 Hastighetsmätare

18 Inlägg
5 augusti 2008
Trådstartare
#1
Hej alla!

Jag har stött på ett problem med min Volvo 244GL -'88, hastighetsmätaren har dött. Alla andra mätare fungerar, så jag misstänkte att det var vajern som var trasig. Var på Volvo idag där de upplyste mig om att det var en elektronisk givare som styrde mätaren, ingen vajer. För att fixa detta ville de ha ca 1000kr för arbetet, 1400kr för delen och ytterligare 1800kr för felsökning då de inte var säkra på vad felet var.

Om det endast är en givare som har gett sig och som sitter på bakaxeln (tror jag), så kan det väl för Guds skull inte vara nåt svårt att byta själv och spara en smärre förmögenhet?

Jag undrar nu om någon av er som faktiskt kan något om bilar (till skillnad från mig) har nåt litet tips till vad man kan göra, eller om ni själva stött på liknande problem?

Vore verkligen kanon! En fattig student behöver alla hjälp han kan få smile

Kolla gärna in bilen på min sida om ni inte har nåt bättre för er...

Ha en grym fortsättning på sommaren!

/Daniel


4 506 Inlägg
5 augusti 2008
#2
Tjenare, Det låter som givaren som dom sade.

Den sitter på bakaxelkåpan och sitter med en rostig insex skruv offtast smile
Den är inte svår att byta, Men akta kontakten och akta skruven så du ej
slirar runt o får böjra borra o grejer.

Montera dit den nya med en ny skruv, Och är du en riktigt fattig student
så går det bra med en begagnad, Sålänge det är från samma modell.
Volvo bytte lite så ta ifrån en 88 med samma motor & vxl-låda som du har
för att vara säker på att få rätt.

Kan du andas kan du dö.

21 761 Inlägg
5 augusti 2008
#3
Kikar man i Haynes rephandbok så står det att avståndet mellan hastighetsgivarspetsen och pickupen ska vara 0,75mm. Det gäller ju att givaren inte kommer för nära eller för långt ifrån, då fungerar den inte.

18 Inlägg
12 augusti 2008
Trådstartare
#4
Hej igen allihop!

Tack Wallis och Drönirettab för de snabba svaren smile

Jag har inte haft tid att pilla med grejerna än, men jag antar att jag får byta givaren...

En grej slog mig dock...trippmätaren och allt annat fungerar ju på bilen...borde inte de få signal från samma givare? I så fall är det väl själva hastighetsmätaren (tavlan) som har gett upp...eller kan det vara så att mätaren inte rör sig trots att allt annat går när givaren är trasig?....

Vore kul att höra om nån kan nåt om detta, innan jag springer och köper ny givare för 1400 hos Volvo (skroten hade ingen)...

Tacksam för svar...smile

/Daniel


455 Inlägg
12 augusti 2008
#5
vet inte men har dom inte en givare på biltema micro mm brukar vara billigare än volvo!

>syns man inte finns man inte<

18 Inlägg
14 augusti 2008
Trådstartare
#6
Ska kolla det, tack så mycket smile


107 Inlägg
18 augusti 2008
#7
På 240:n jag hade (-87) så dog hastighetsmätaren; när man vred på läge II så åkte den upp i max (brukade skryta med att jag låg i 200 hela vägen.. t.o.m. när jag backade in på parkeringen roll).

Felet på den var inte givaren, utan det var instrumentpanelen. Men då slutade även trippmätaren att fungera också.
Det jag fick föreslaget när jag skulle felsöka var att prova o dra ur givaren, och se om den gick upp i max då också, om inte så var det den det var fel på.

Men lösningen blev som sagt att byta hela instrumentpanelen neutral

Tänkte utifall det skulle vara nyttig info wink
Senast redigerat av JX (18 augusti 2008)


18 Inlägg
18 augusti 2008
Trådstartare
#8
Grymt! Tack för tipsen, allt är sjukt välkommet!

Jag har fått tag i en hastighetsmätare nu som jag tänkte testa, provar att koppla in den för att se om den går, gör den det så får jag väl skruva ner den från att visa 26000 mil till att visa ca 10 000 mil som min faktiskt har gått....går inte det får jag väl försöka laga mätaren på nåt vis...

Det är ju fan att man får tag på en av sverigs finaste (orörda) 240, med en motor som man antagligen måste slå ihjäl....och så dör hastighetsmätaren...otroligt fånigt!


4 506 Inlägg
19 augusti 2008
#9
Neerf skrev:
Grymt! Tack för tipsen, allt är sjukt välkommet!

Jag har fått tag i en hastighetsmätare nu som jag tänkte testa, provar att koppla in den för att se om den går, gör den det så får jag väl skruva ner den från att visa 26000 mil till att visa ca 10 000 mil som min faktiskt har gått....går inte det får jag väl försöka laga mätaren på nåt vis...

Det är ju fan att man får tag på en av sverigs finaste (orörda) 240, med en motor som man antagligen måste slå ihjäl....och så dör hastighetsmätaren...otroligt fånigt!

WAWAWAWWA Ta det lungt nu!!!!!!!!!!!!

Om du rycker kontakten bak på instrumentet så ryker plomberingen!
Med andra ord så kan du ej styrka till fullo att bilen bara har gått 10k mil.

Dock har du full dokumentation så gör det väll inget, men endå sad

Kan du andas kan du dö.

435 Inlägg
19 augusti 2008
#10
hade likande problem på min 940 när jag köpte den. den gick upp i ca 30km/h när man låg ca 110km/h.hon jag köpte den av sa att de va givaren i bakaxeln som va trasig så bytte den utan resultat. så tog å lämna iväg den till en som är duktig på volvo som skulle byta mätaren men va ett kretskort bakom panelen som lakt av å när de pajar kan hastighetsmätaren sluta funka å trippmätaren funka eller tvärt om eller visa för lite eller inte funka alls

18 Inlägg
20 augusti 2008
Trådstartare
#11
_Wallis_ skrev:
Neerf skrev:
Grymt! Tack för tipsen, allt är sjukt välkommet!

Jag har fått tag i en hastighetsmätare nu som jag tänkte testa, provar att koppla in den för att se om den går, gör den det så får jag väl skruva ner den från att visa 26000 mil till att visa ca 10 000 mil som min faktiskt har gått....går inte det får jag väl försöka laga mätaren på nåt vis...

Det är ju fan att man får tag på en av sverigs finaste (orörda) 240, med en motor som man antagligen måste slå ihjäl....och så dör hastighetsmätaren...otroligt fånigt!

WAWAWAWWA Ta det lungt nu!!!!!!!!!!!!

Om du rycker kontakten bak på instrumentet så ryker plomberingen!
Med andra ord så kan du ej styrka till fullo att bilen bara har gått 10k mil.

Dock har du full dokumentation så gör det väll inget, men endå sad

Plombering...skojar du? Ha ha ha, låter som nån julklapp från Åhléns skivavdelning som man inte får byta för man har lyssnat på skiten en gång! Men jag tror dig, du har ju betydligt mer koll än mig!

Frågan är om detta är ett problem dock...om jag mot all förmodan någonsin vill sälja bilen har jag svårt att tro att någon skruvar ner instrumentpanelen för att kolla plomberingar...fast det är ju inte kul om nån gör det och börjar gapa om lurendrejeri och galenskap!

Antar att jag får lämna in skiten till Volvo ändå...lika bra att de får kolla på det, detta verkar ju unset för brötigt och pilligt för mig...förstår bara inte hur ett sånthär "enkelt" fel kan vara så krångligt...hellre att motorn hade krånglat eller nåt annat....det har ju hittils vart både enklare och billigare att åtgärda...

Nåja, jag får se vad som händer...är bara lite orolig för att Volvo helt enkelt byter ut mätartavlan till en ny (vilket kräver en del bingolottovinster för att finansiera) och den står på 0000...då får jag ju samma problem igen vid en försäljning...fast jag har ju kvitton på arbetet och besiktningspapper/servicepapper som bevis...

Uppskattar verkligen alla tips och grejer ni kommer med, hyggligt grabbar!



Sök