2346
Sök

Bromsen tar Men handbromsen är konstig.

164 Inlägg
5 augusti 2008
Trådstartare
#1
Tjena. Har en saab 99 vars handbroms är konstig. Jag har nyss bytt bromsklossar på den då de gammla var slut. Och jag har bromsat upp bilen så den kan nita med färdbromsen. Men problemet är att handbromsen inte vill fungera som den ska.

När man drar i handbromsen så funkar den bara som en svag inbromsning (vid fart), Sen när bilen står stilla och man drar i handbromsen så fungerar den som den ska och tar väldigt hårt. Finns det nått som jag kan göra för att få den att fungera eller är det Utbytes ok som gäller?


Filkörning?
852 Inlägg
5 augusti 2008
#2
Tror det är för att handbromsen tar på framhjulen på äldre saabarna


164 Inlägg
5 augusti 2008
Trådstartare
#3
Det vet la jag me:P Det e ju dom bromsklossarna jag bytt:P


264 Inlägg
5 augusti 2008
#4
de e nog för att handbromsen inte ger tillräckligt med tryck på skivorna, de e ju trots allt bara till för att hålla bilen vid parkering typ..


7 100 Inlägg
5 augusti 2008
#5
bara den står still i en backe med handbromsen i så är det nog lungt!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

2 164 Inlägg
5 augusti 2008
#6
På gamla saabar med handbromsen fram är de ett verktyg som skruvar ut kolven tills de blir rätt mot klossarna och detta görs innan man monterar klossarna och skruvar fast allt.
Verktyget finns på biltema har jag för mig och kostar inte så mycket.
Gör om och gör rätt.

MVH

F


427 Inlägg
5 augusti 2008
#7
När du bytt backarna ska du ha 1-2 mm tillgoda mot skivan inte mer ...
Har du mer spel får du skruva ut kolvarna lite ... 
inte trycka med pedalen ...
Brukar bli bättre då ....
Senast redigerat av Tazzeman (5 augusti 2008)

/ Tobbe

164 Inlägg
6 augusti 2008
Trådstartare
#8
Tazzeman skrev:
När du bytt backarna ska du ha 1-2 mm tillgoda mot skivan inte mer ...
Har du mer spel får du skruva ut kolvarna lite ... 
inte trycka med pedalen ...
Brukar bli bättre då ....

Jag fick iprincip Slå dit bromsklossen med en hammare för att det skulle gå att sätta fast allt igen Det räknas väl som 1 mm?roll

Men Kan man inte sitta och trycka på pedalen 10 000tals gånger så börjar den funka eller måste jag skruva bort allt och justera nån mm?
Senast redigerat av Sebus (6 augusti 2008)


164 Inlägg
6 augusti 2008
Trådstartare
#9
bmx skrev:
bara den står still i en backe med handbromsen i så är det nog lungt!

Såvitt jag vet så ska handbromsen fungera som en till bromkrets utifall den första går sönder, Det är därför man oftast har hydralik/pneumatik till färdbromsen och mekaniskt till handbromsen väl?


Eliminator
1 441 Inlägg
6 augusti 2008
#10
Sebus skrev:
bmx skrev:
bara den står still i en backe med handbromsen i så är det nog lungt!

Såvitt jag vet så ska handbromsen fungera som en till bromkrets utifall den första går sönder, Det är därför man oftast har hydralik/pneumatik till färdbromsen och mekaniskt till handbromsen väl?

Nej.

Alla moderna bilar har 2 krets hydruliskt bromssystem. Park mekanisk endast till för park.
Pneumatisk vanligast på bussar och Lb. UTan tryck i systemet så är bromsarna låsta.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

164 Inlägg
6 augusti 2008
Trådstartare
#11
Sokrates skrev:
Sebus skrev:
bmx skrev:
bara den står still i en backe med handbromsen i så är det nog lungt!

Såvitt jag vet så ska handbromsen fungera som en till bromkrets utifall den första går sönder, Det är därför man oftast har hydralik/pneumatik till färdbromsen och mekaniskt till handbromsen väl?

Nej.

Alla moderna bilar har 2 krets hydruliskt bromssystem. Park mekanisk endast till för park.
Pneumatisk vanligast på bussar och Lb. UTan tryck i systemet så är bromsarna låsta.

/Tommy.

Jo jag vet att pneumatiska är lb och bussar och vet oxå hur dem fungerar. (går transport teknik) Men jag har för mig att handbromsen är mekanisk bara för att den ska fungera som nödbroms typ. Men är det helt säkert att man bara behöver klara 33graders stillastående lutning med handbromsen? Eller ska man kunna göra en inbromsning med den? Ska besiikta bilen snart eeftersom jag fyller 18 om bara några dagar och kommer ta körkortet VÄLDIGT snart. Och en sak till Såvitt jag vet är inte en saab 99 från 83 Modern, (men jag kan ha fel)
Senast redigerat av Sebus (6 augusti 2008)


Eliminator
1 441 Inlägg
6 augusti 2008
#12
Tumregel 3 "hacket" på handbroms skall hålla bilen tex inte rulla iväg eller rulla iväg på start med 1:an i.
Din Saab har säkerligen 2 krets hydrauliskt bromssystem.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

164 Inlägg
16 augusti 2008
Trådstartare
#13
Sokrates skrev:
Tumregel 3 "hacket" på handbroms skall hålla bilen tex inte rulla iväg eller rulla iväg på start med 1:an i.
Din Saab har säkerligen 2 krets hydrauliskt bromssystem.

/Tommy.

Asså ska man inte kunna köra iväg på 1:an eller ska den inte rulla/hoppa Frammåt när man har 1:an i och startar?


4 586 Inlägg
16 augusti 2008
#14
du borde ha mekanisk handbroms på den där. gör såhär ta isär skruva in kolven sedan tryck ut den med pedalen gör så tills du kan skruva in det undan något våld alls

sedan när du kör då ska du inte ha spänd handbromswire utan helt lös tills du fått full bromsverkan fram nu kan du börja spänna handbromsen

dock ska armen som sitter på oket gå tillbaka till ändläge annars så är oket kört samt att pressa tillbaka kolven medför också till att oken måste bytas ut



Sök