4614
Sök

Volvo 740 utan bränsle och gnista.

6 Inlägg
5 augusti 2008
Trådstartare
#1
Hej
Jag har en Volvo 740 -88 med B230f motor som just dött.
Problemet är att det inte går någon ström till främre bränslepumpen. Räleet är bytt och säkringen hel. Om jag ger direktström genom att koppla förbi räleet så går pumpen men bilen startar ändå inte. Det kommer ingen gnista alls till tändstiften.
Startmotorn går som den ska. Har jordat motor och chassi. Mätt spänning från tändspolen. Fördelarlocket ser ok ut. Tändstiften är nya.
Kan det finnas någon gemensam nämnare mellan tändsystemet och den icke fungerande bränsletillförseln eller har jag haft otur och fått två fel samtidigt i bilen?

7 Inlägg
5 augusti 2008
#2
prova byta hallgivare

6 Inlägg
5 augusti 2008
Trådstartare
#3
Jag är lite nybörjare på området. Jag har kommit så långt så jag vet var Hallgivaren sitter men inte vad den gör.

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
5 augusti 2008
#4
Hallgivaren - tändlägesgivaren, den ger varvsignal till styrboxen.
Utan den signalen ingen soppa o gnista, tror jag...


6 Inlägg
5 augusti 2008
Trådstartare
#5
LÅter lovande. jag provar att byta så får vi se. Stort tack så länge.

6 Inlägg
6 augusti 2008
Trådstartare
#6
Hur tar man bort hallgivaren? Sitter den skruvad eller hur är den fastsatt. Lite svårt att se eftersom den sitter lite dumt till. Får säkert svar om jag köper en ny men tänkte prova att ta en från en gamal volvo först.

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
6 augusti 2008
#7
Den sitter med en m6 bult.. 10ans nyckel


6 Inlägg
6 augusti 2008
Trådstartare
#8
Saknar garage och en spegel. Tur jag har Turbotompa smile

26 Inlägg
7 augusti 2008
#9
har samma porblem NÄSTAN på min moppe den bara bolmar bensin ger ström i tändningen men ingen gnista i tändstiftet hm undrar om man skule rucka lite på plattan över tändstiftets pinne o se om de blir gnista då blir det altförjävligt o du inte kan laga det överhuvudtaget kanske du får lämna in den på en auktoriserad volvo verkstad    men gör bara det om du verkligen inte kan lösa problemet notan har en saltningsrisk;( mvh johan    lycka till

Mätarn på det röda, annars är vi döda.

Tekniker
624 Inlägg
7 augusti 2008
#10
Kolla tändläges givaren sitter bakom motorn nere vi v-lådan, sedan kan du ju kolla ocm det kommer ström till säkring ett jag tror att det är den som går till bränslepumps reläet. mät ock kolla hur mycket volt du har. testa att plus mata säkringen om du inte har tillräkligt med volt. coh du har ju två pumpar ibland en i tanken och en under bilen. kolla så inte den är sönder i tanken för då orkar inte den andra dra besin hela vägen.


6 Inlägg
10 augusti 2008
Trådstartare
#11
Tack för all hjälp. Jag har bytt Hallgivaren som jag tog från en annan bil och nu går bilen igen. Ett problem kvarstår dock med att den går ojämt med både kall och varm motor. Inte tillräckligt ojämt för att tjuvdö men lite hopp får man räkna med när man kör.


Sök