4614
Sök

Volvo 740 utan bränsle och gnista.

6 Inlägg
5 augusti 2008
Trådstartare
Hej
Jag har en Volvo 740 -88 med B230f motor som just dött.
Problemet är att det inte går någon ström till främre bränslepumpen. Räleet är bytt och säkringen hel. Om jag ger direktström genom att koppla förbi räleet så går pumpen men bilen startar ändå inte. Det kommer ingen gnista alls till tändstiften.
Startmotorn går som den ska. Har jordat motor och chassi. Mätt spänning från tändspolen. Fördelarlocket ser ok ut. Tändstiften är nya.
Kan det finnas någon gemensam nämnare mellan tändsystemet och den icke fungerande bränsletillförseln eller har jag haft otur och fått två fel samtidigt i bilen?

7 Inlägg
5 augusti 2008
prova byta hallgivare

6 Inlägg
5 augusti 2008
Trådstartare
Jag är lite nybörjare på området. Jag har kommit så långt så jag vet var Hallgivaren sitter men inte vad den gör.

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
5 augusti 2008
Hallgivaren - tändlägesgivaren, den ger varvsignal till styrboxen.
Utan den signalen ingen soppa o gnista, tror jag...

6 Inlägg
5 augusti 2008
Trådstartare
LÅter lovande. jag provar att byta så får vi se. Stort tack så länge.

6 Inlägg
6 augusti 2008
Trådstartare
Hur tar man bort hallgivaren? Sitter den skruvad eller hur är den fastsatt. Lite svårt att se eftersom den sitter lite dumt till. Får säkert svar om jag köper en ny men tänkte prova att ta en från en gamal volvo först.

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
6 augusti 2008
Den sitter med en m6 bult.. 10ans nyckel

6 Inlägg
6 augusti 2008
Trådstartare
Saknar garage och en spegel. Tur jag har Turbotompa smile

26 Inlägg
7 augusti 2008