4160
Sök

bilen kan gå lite hackigt ibland vid kallstart innan det blir varm

4 586 Inlägg
7 augusti 2008
Trådstartare
Bil: Nissan primera 2.0 SE
Årsmodell: 1995

har nu fått knepigt problem går bra när den är kall sedan när den är halvvarm så känns det som den tappar en cylinder går perfekt när det blivit varm. har bytt alla tänddelar samt filter kan det bero på dårliga tändsfift då det inte var ngk som jag fick med utan någon annat b märke

det som är konstigt att det bara är ibland som det blir såhär mest när jag andvänt bilen en gång på dagen och ska köra en gång till kan det vara dårlig spridare

obs svaren nedan är ifrån en gammal tråd om kamkedjan på bilen därav svaren
Senast redigerat av jorre83 (24 september 2008)

Forummoderator
9 299 Inlägg
7 augusti 2008
Sitter det inte något litet munstycke som ska smörja kedjan på något ställe? Jag har egentligen koll på det där, men jag har fått för mig att jag läst det någonstans. Tänkte om oljebytet påverkat det på något sätt?
Kolla med Nissan direkt, de är ju onekligen mycket bra att ha och göra med.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
9 299 Inlägg
7 augusti 2008
jorre83 skrev:
caromania skrev:
Sitter det inte något litet munstycke som ska smörja kedjan på något ställe? Jag har egentligen koll på det där, men jag har fått för mig att jag läst det någonstans. Tänkte om oljebytet påverkat det på något sätt?
Kolla med Nissan direkt, de är ju onekligen mycket bra att ha och göra med.

kamkedjespännaren samt kedjan smörjs av motoroljan och spänner beronde på oljetrycket så mycket vet jag

Ho ho. Kul. Jag skrev fel. Men det förstod du hoppas jag. Jag menade att jag har egentligen INGEN koll på det där. tongue

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

26 Inlägg
7 augusti 2008
testa att byta till gamla oljan alltså inte den begangnade men samma som det var förut o se om det blir bättre annars testa de som de andra säger^^

Mätarn på det röda, annars är vi döda.

BTLulle
8 augusti 2008
Byt filter oxå så blir det nog bättre. Möjligen kan det vara så att den tunnare oljan rinner ur sträckaren lättare än den tunna. Jag hade en Primera innan den jag har nu och kamkedjan var helt tyst på den däremot knackade den på lyftarna innan den fått upp oljetrycket.

MVH Peter

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
8 augusti 2008
Hur långt har den gått? Ska nog inte rassla i kedjan efter ett oljebyte. hmm
Har haft en likadan Primera..

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

684 Inlägg
8 augusti 2008
det är ganska vanligt på sr20de motorer att det låter lite när man startar den när den e kall plus att du har tunnare  olja än tidigare, gör att den rinner ner från toppen fortare

684 Inlägg
8 augusti 2008
jorre83 skrev:
RIGO-ROD skrev:
det är ganska vanligt på sr20de motorer att det låter lite när man startar den när den e kall plus att du har tunnare  olja än tidigare, gör att den rinner ner från toppen fortare

ja jag tänkte det jag med med finare olja så rinner all olja ner fortare så när det stått över natten så är det så tomt det kan vara för det är endast då det låter lite

kommer bara ljudet när den stått över natten så är det nog att oljan åker ner mycket snabbare.

efter att den har gått varmt och sen stått 1-2 timmar låter det då inget heller då? om inte så är det ganska klart att det det är oljan som åker ner bara. annars öppnar du huven o varvar upp bilen till 2000-2500varav så brukar man höra om det är något annat.

MVH
Rodde

Rapidoz
688 Inlägg
8 augusti 2008
kedja är väldigt ovanlig på en primera, det är oftast en micra och kingcab som får missljud och behöver byta kedjespännare.
en äldre primeras missljud brukar vara tändspolen som är dålig eller eventuellt ett tändstift.
ljudet uppkommer som tidigare skrivare sagt ifrån att oljan inte hinner upp till kedjan vid start och tar några sek/någon min innan den har fått igång smörjningen.

/nissan mekaniker wink

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Sök