3215
Sök

[Mätare]Montering och dragning av diverse kablar

I brist på annat :)
526 Inlägg
8 augusti 2008
Trådstartare
#1
Kan tänka mig att många här på Garaget.org är trötta på oss mindre kunniga som ska installera mätare. Men fick en tanke då att man kanske borde slå ihop alla "Hjälp med montering" "montera laddtrycksmätare" osv. Förslag till mod. iaf....

Förslag på hur denna tråden skulle se ut är att ni som installerat diverse mätare i era bilar kan beskriva utförligt hur ni installerade den, samt vilka slangar ni använde (ex. till laddtrycket). Bilder vore inte helt fel.

På detta sättet kan vi skapa en större tråd där man kan be om hjälp baserat på vad man har för bil och så slipper man ha 35 olika trådar som förklarar lite halvbra hur man installerar mätare.

Hoppas att någon arragerar sig i denna tråden och förstår tanken smile


Över till min request:
Bil:Audi A4 1.8T -00
Mätare:Laddtryck (mekanisk) + Oljetemp
Info:Är inte den som är född i en motor och har inte bästa kollen på var allt sitter eller vad allt är för något men lär mig dock snabbt smile Gillar dess utom att göra saker själv och på så sätt kunna hjälpa andra. Så kan mer eller mindre säga att jag behöver "montering-4-dummies"-förklaring. Hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig smile

P.S
Glöm inte bidra med era monteringar av mätare smile
Senast redigerat av nuffe (8 augusti 2008)

I brist på annat :)
526 Inlägg
8 augusti 2008
Trådstartare
#2
Läste om att en slang man kan sätta den på ser ut som en vajer (någon har på garaget sa detta).... Har hittat en slang som är beklädd med tyg eller vad man ska säga som sitter tätt intill wastegaten, är det något jag kan sätta T-korset på??

Snabbt svar vore skoj smile Håller på att meka atm.....
Senast redigerat av nuffe (8 augusti 2008)

195 Inlägg
11 september 2008
#3
nuffe skrev:
Läste om att en slang man kan sätta den på ser ut som en vajer (någon har på garaget sa detta).... Har hittat en slang som är beklädd med tyg eller vad man ska säga som sitter tätt intill wastegaten, är det något jag kan sätta T-korset på??

Snabbt svar vore skoj smile Håller på att meka atm.....

Yes Box, T-korset sätter du på slangen som går från insprutet till turbon. att installera laddtrycksmätare är något av det enklaste du kan göra på bilen.


Såhär monterar du t-korset. du klipper den svarta slangen trycker på t-korset (glöm inte att stripa runt korset bara).

http://www.nordicaudi.com/arkivet/artik … slang1.jpg


I brist på annat :)
526 Inlägg
13 september 2008
Trådstartare
#4
Gunclub skrev:
Yes Box, T-korset sätter du på slangen som går från insprutet till turbon. att installera laddtrycksmätare är något av det enklaste du kan göra på bilen.


Såhär monterar du t-korset. du klipper den svarta slangen trycker på t-korset (glöm inte att stripa runt korset bara).

http://www.nordicaudi.com/arkivet/artik … slang1.jpg

Ungefär så, satte dock t-korset lite längre ner på slangen (dumt då det inte fanns mycket plats att jobba på ^ ). Så det gick jättebra smile

Men har kommit till ett nytt problem som jag inte är jättesäker på. Det är just va du skapade en tråd för innan men inte fick svar på, hur man monterar oljetemp/tryck.

Har lokaliserat filtret genom följande: http://www.drwombat.com/audi/resource/18t.jpg men frågan är: Den allra bästa lösningen är att använda "sandwich"-adaptern, såg på creatix att man kunde använda någon annan lösning men hängde inte riktigt med på hur det skulle funka. Men vad jag förstår så är det bara skruva bort filtret, satta dit adaptern o skruva tillbaka skiten igen?

Men sist men inte minst, går det göra denna operation utan att ha en billyft, har nämligen inte tillgång till någon verkstad sad (är lite lat för att gå ut till bilen just nu. regnar utav helvete)

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
13 september 2008
#5
Töm motorn på olja -> plocka bort filtret -> installera mackan -> skruva dit ett nytt filter -> skruva dit mätarnas sensorer -> plugga överblivna hål med blindplugg -> häll i ny fin olja -> koppla ihop sensorerna med mätarna -> tuta -> kör.

^^;

Så har jag planerat att göra iaf.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

I brist på annat :)
526 Inlägg
13 september 2008
Trådstartare
#6
TBOC_Razor skrev:
Töm motorn på olja -> plocka bort filtret -> installera mackan -> skruva dit ett nytt filter -> skruva dit mätarnas sensorer -> plugga överblivna hål med blindplugg -> häll i ny fin olja -> koppla ihop sensorerna med mätarna -> tuta -> kör.

^^;

Så har jag planerat att göra iaf.

Det sitter ett helt nytt filter på (ett par dagar gammalt) så tror inte att jag byter det, hur som helst..... Då jag inte har tillgång till en lyft så kan det vara lite jobbigt att tömma ur oljan, men antar att det kommer zippra olja utav helvete om jag skruvar bort filtret med full/halvfull oljetank?

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
13 september 2008
#7
nuffe skrev:
TBOC_Razor skrev:
Töm motorn på olja -> plocka bort filtret -> installera mackan -> skruva dit ett nytt filter -> skruva dit mätarnas sensorer -> plugga överblivna hål med blindplugg -> häll i ny fin olja -> koppla ihop sensorerna med mätarna -> tuta -> kör.

^^;

Så har jag planerat att göra iaf.

Det sitter ett helt nytt filter på (ett par dagar gammalt) så tror inte att jag byter det, hur som helst..... Då jag inte har tillgång till en lyft så kan det vara lite jobbigt att tömma ur oljan, men antar att det kommer zippra olja utav helvete om jag skruvar bort filtret med full/halvfull oljetank?

Haha jo det kommer ju att göra det, därför jag planerar in ett oljebyte samtidigt som installationen av mina mätare wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Solfilmsmontör
947 Inlägg
13 september 2008
#8
För att få korrekt turbo tryck som möjligt på mätaren skall slangen sitta in i insuget. Har problem med min egen laddtrycks mätare då jag kopplat den till styrningen på boostcontrollern och den visar totalt fel värde. Absolut enklast på alla bilar är att dra slangen genom torped väggen ovanför pedalerna/under mattan, brukar finnas hål på alla bilar. Sen plus och minus plockar du på lämpligast ställe (om du har lyse i mätaren), jag har tex kopplat mitt till switchen på ljuset så, så fort jag sätter igång lamporna på min bil så tänds mätarna upp.
Senast redigerat av Kornz (13 september 2008)

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

I brist på annat :)
526 Inlägg
13 september 2008
Trådstartare
#9
Kornz skrev:
För att få korrekt turbo tryck som möjligt på mätaren skall slangen sitta in i insuget. Har problem med min egen laddtrycks mätare då jag kopplat den till styrningen på boostcontrollern och den visar totalt fel värde. Absolut enklast på alla bilar är att dra slangen genom torped väggen ovanför pedalerna/under mattan, brukar finnas hål på alla bilar. Sen plus och minus plockar du på lämpligast ställe (om du har lyse i mätaren), jag har tex kopplat mitt till switchen på ljuset så, så fort jag sätter igång lamporna på min bil så tänds mätarna upp.

Hade samma setup på min volt-mätare men då det var en smoke-mätare så var det ganska tråkigt då man inte såg något värde så kopplade in den på vänsterbak/vänster halvljus så det går igång så fort jag vrider på tändningen.

Apråpå (om det är rättstavat) laddtrycket så får jag just nu ~0.55 bar vilket ligger väldigt nära va orginalladdet ska ligga på(0.4-0.5) så den.

Elektriker
1 138 Inlägg
17 september 2008
#10
så tur att man har oljefilter på sidan haha:D slipper under bilen o ***tongue

[http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4381741#p4381741]Projekt BMW 330 cab[/url]

195 Inlägg
20 september 2008
#11
Du behöver inte hissa upp bilen alls.. Köp bara en 2tonslyft på rusta (kostar 99:-) och ett par pallbockar. lyft upp bilen lägg dig under och ta loss skiten! så har jag gjort när jag har bytt olja och filter iallafall. Busenkelt:)


16 Inlägg
14 april 2011
#12
Jag tänkte att jag skulle montera mätare i min bil nu i helgen. nu är det så att jag undrar om där är någon som gjort detta innan på en "Audi A4 02-" tänkte om någon ville dela med som om var dem drog kablarna från kupen in till motorn?


Sök