3380
Sök

volvo b230 f orkar ej varva och går illa

Entreprenör
1 784 Inlägg
9 augusti 2008
Trådstartare
#1
Någon som e bra på volvo..bilen startar å går lugnt å fint på tomgång..men så fort jag ska gasa lite så börjar den opponera sig...skjuter eld i bak å orkar inte varva...verkar som tänd fel men finns det nån givare eller liknande nånstans..det går inte att lura den varva för den bara skjuter merå mer..allt e bytt..kablar ..lock...soppapump stift..

Fetast i stan !!
991 Inlägg
9 augusti 2008
#2
Låter precis som du har en trasig luftmassemätare !  // Emil
Senast redigerat av Klorin_Elvis (9 augusti 2008)

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

Entreprenör
1 784 Inlägg
9 augusti 2008
Trådstartare
#3
Kamremmen trodde ja me..men har bytt den å de e fortfarande ingen skillnad..funderade på BTR:en men ja e lite osäker på den..såg nu att lampan till lambdan lyser...förmodar att de e den som ställer till de då....eller.???
Senast redigerat av mrbuggy (9 augusti 2008)

Entreprenör
1 784 Inlägg
9 augusti 2008
Trådstartare
#4
mrbuggy skrev:
Kamremmen trodde ja me..men har bytt den å de e fortfarande ingen skillnad..funderade på BTR:en men ja e lite osäker på den..såg nu att lampan till lambdan lyser...förmodar att de e den som ställer till de då....eller.???

går den verkligen sååå dåligt när lambdalampan lyser..?

Fetast i stan !!
991 Inlägg
9 augusti 2008
#5
När min luftmassemätare gick sönder på min gamla 740 så gick bilen bra på tomgång men sen så fort man skulle gasa lite så orkade den inte / vägrade att varva upp och skjöt bakåt  och lambda lampan började lysa !!  så det är med 95% säkerhet att det är luftmassemätaren som spökar !  // Emil

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

Entreprenör
1 784 Inlägg
9 augusti 2008
Trådstartare
#6
De konstiga e att jag kan ta bort lmm.. å den går ungefär lika ändå..ja kan också ta bort hela insugslangen å bara ha öppet vid spjällhuset å de märks ingen större skillnad..tomgången e hur fin som helst..en grej som händer ibland e att de klickar till ordentligt å så stannar de nästan..?? å så lambdalampan förstås.

Entreprenör
1 784 Inlägg
9 augusti 2008
Trådstartare
#7
Ahhhh..upptäckte just att de finns diagnostik på den..ska kolla den först då..tack i alla fall..!

Fetast i stan !!
991 Inlägg
10 augusti 2008
#8
Om du kan ta bort lmm och den går lika så har du problemet i lmm:en kan jag lova   // Emil

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

Entreprenör
1 784 Inlägg
10 augusti 2008
Trådstartare
#9
Njae..inte lika BRA..lika DÅLIGT..alltså den borde stanna om ja tar bort kontakten i LMM..

Hillbilly
206 Inlägg
10 augusti 2008
#10
min förra 740 gick inte ens med lmm...

Living my life sideways!

Entreprenör
1 784 Inlägg
10 augusti 2008
Trådstartare
#11
Klorin_Elvis skrev:
Om du kan ta bort lmm och den går lika så har du problemet i lmm:en kan jag lova   // Emil

felkoden blir  2 3 2.  lambdareglering.mager eller fet frågan e vilken de e som e fel.LMM  eller LAMBDAN. Hmmm..e de LMM som ger fel signaler så lambdan visar fel eller tvärtom.? de blir klurigt de här..

4 001 Inlägg
10 augusti 2008
#12
Sätter 5 kr och en Kalle Anka tidning på att det är LMM som är kass.

Hur vågar jag det då?

har alltid testat lmm genom att koppla bort dom, ifall bilen beter sig likadant utan lmm så är det där felet är...

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Entreprenör
1 784 Inlägg
10 augusti 2008
Trådstartare
#13
lutar nog åt de hållet..nu e den svårstartad också..men hoppar igång om man snapsar lite..

Labborant
307 Inlägg
10 augusti 2008
#14
mrbuggy skrev:
De konstiga e att jag kan ta bort lmm.. å den går ungefär lika ändå..ja kan också ta bort hela insugslangen å bara ha öppet vid spjällhuset å de märks ingen större skillnad..tomgången e hur fin som helst..en grej som händer ibland e att de klickar till ordentligt å så stannar de nästan..?? å så lambdalampan förstås.

Om du tar bort lmm och den går lika dåligt så är det ju den det är fel på, om den fungerat och du tagit bort den skulle den ju gå mycket sämmre...

Entreprenör
1 784 Inlägg
10 augusti 2008
Trådstartare
#15
japp...ska prova om de går bättre me en annan...borde va den.

8 Inlägg
10 augusti 2008
#16
Hejsan! Prova en ny tändspole. Hade precis samma fel på min volvo, bytte spolen o nu går den perfekt.

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
10 augusti 2008
#17
Men om du ni drar kablen till lmm:en så ska bilen gå på nödregistret = nästan gå som den ska,

Tror nästan inte att det är den, men vem vet? prova gör ju inget. har du ingen pålare med likadan lmm som du bara kan prova 5 minuter? lätt bytt menar jag


Fetast i stan !!
991 Inlägg
11 augusti 2008
#18
Om du drar bort kabeln till lmm:en så blir ju inte bilen direkt gasglad om man säger så !!   den orkar ju knappt varva upp överhuvud taget och sen smäller det från filtret och så

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

Entreprenör
1 784 Inlägg
11 augusti 2008
Trådstartare
#19
Klorin_Elvis skrev:
Om du drar bort kabeln till lmm:en så blir ju inte bilen direkt gasglad om man säger så !!   den orkar ju knappt varva upp överhuvud taget och sen smäller det från filtret och så

de e så den gått hela tiden..orkar inget å smäller å poffar ibak å i filtret..oavsett om LMM e ansluten eller inte..om ja kör diagnostiken så säger den ju 2 3 2 = lambdareglering. för modligen säger LMM att de e fel så lambdan får fel soppauppgifter så de måste vara LMM då..

Fetast i stan !!
991 Inlägg
11 augusti 2008
#20
Ja då är det med 99% säkerhet att det är lmm det är fel på  // Emil

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice


Sök