Vad har du för märke på fake xenonen då? Har aldrig sett nån så blå.
FL3JM skrev:
bobi85 skrev:
Ingen som vet?
bobi85 skrev:
Kan man jämföra cool white diod ljus med 6000k eller 8000k i xenon? De lyser ju rätt mycket blått fast de är vit diod. Tänkte om man skulle köpa diod till dimljuen och exnon till halv/hel.
Är väl egentligen lagligt att göra vad fasen som helst med dimljus, sätta i gröna blinkande strob-xenon också.
Eftersom enda gången du får ha dimljus tänt är: när du inte har möte inte kör i tätort det är mörkt
du menar väl helljus? dim ljus får du har när det e ljust inte mörkt!
Nä jag menar dimljus..
För visst står det väl att "i dagsljus skall halvljus användas", och man får inte kombinera halvljus med annat än 2 parkeringsljus. Så med andra ord får man bara använda dimljus "när det behövs" d.v.s. när det är mörkt och/eller dimmigt ute. Är ju därför griniga poliser knäpper folk på näsan för att köra med dim+park dagtid.
Fast jag tar tillbaka det där om grönt och strob för jag hittade paragrafen som säger att dimljus måste vara vitt eller gult.
Nu citerar jag vägverket: "I dagsljus ska du använda halvljus, men du får även använda annat ljus. Halvljus och annat ljus får inte användas samtidigt. Annat ljus är ljus som avges från varsellykta, dimljusstrålkastare eller spänningsreducerad halvljusstrålkastare."
varför tar ingen och borrar dit en svag glödlampa i dimljusen och kopplar ur standard parkeringsljusen, då har du ju parkeringsljus på dimljusen och halvljus?
du menar väl helljus? dim ljus får du har när det e ljust inte mörkt!
Nä jag menar dimljus..
För visst står det väl att "i dagsljus skall halvljus användas", och man får inte kombinera halvljus med annat än 2 parkeringsljus. Så med andra ord får man bara använda dimljus "när det behövs" d.v.s. när det är mörkt och/eller dimmigt ute. Är ju därför griniga poliser knäpper folk på näsan för att köra med dim+park dagtid.
Fast jag tar tillbaka det där om grönt och strob för jag hittade paragrafen som säger att dimljus måste vara vitt eller gult.
Nu citerar jag vägverket: "I dagsljus ska du använda halvljus, men du får även använda annat ljus. Halvljus och annat ljus får inte användas samtidigt. Annat ljus är ljus som avges från varsellykta, dimljusstrålkastare eller spänningsreducerad halvljusstrålkastare."
Men då snackar man ju inte om de superblaffiga extrabelysningen som man kan montera om man nu vill...
Jag beställde hem ett antal såna böcker så man kan visa snuten när dom har sina "egna" regler, dom är ju från vägverket så dom brukar hålla rtyst då, och omogna som endel av dom är så blir dom väldigt dryga och börjar verkligen leta efter andra "fel"
(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
Jag besiktade alldeles nyligen min bil med följande ändringar på ljusfronten:
CCFL angel eyes - Lyser betydligt starkare än parkeringsljus (olagligt) 6 x 55W-lampor bakom grillen - Extraljus (modifierade helljus?) LEDs i främre dimljusen - Lyser alldeles för svagt för att fylla sitt syfte. I Sverige har vi dock aldrig sådan tät dimma att användande av främre dimljus är befogat (modifierade dimljus) LED-strips kopplade till blinkers - modifierade blinkers LED-dimljus, bak - modifierade dimljus bak LED-baklysen - modifierade baklysen
Här ser du hur svagt LED-dimljusen lyser i förhållande till halv/helljusen
CCFL-ringarna i dagsljus
LED-blinkers
Här är alltså LED-varianten jag använde i mina främre dimljus. Är det samma som du funderar på?
Street Performance säljer diodlampor med tex H1 sockel som det ofta är i dimljusen! Ser ut som på bilderna att dom kan få tag i fler socklar också.. Enklast är nog att ringa och fråga.
Bästa är nog att kirra ett 8000k xenon-kit från http://vvme.com och trycka in i dimljusen. Är man rädd att det blir för starkt så kan man ju dra på svart toningsfilm på dimljusen, blir både snyggt och praktiskt isf. Skyddar mot stenskott också. Tror inte det är olagligt att tona dimljus iaf.
Bästa är nog att kirra ett 8000k xenon-kit från http://vvme.com och trycka in i dimljusen. Är man rädd att det blir för starkt så kan man ju dra på svart toningsfilm på dimljusen, blir både snyggt och praktiskt isf. Skyddar mot stenskott också. Tror inte det är olagligt att tona dimljus iaf.
Det stämmer att det inte är olagligt att tona dimljusen.