AudiRS6 skrev:
Hej!
Håller på att leta förstabil. Har kollat lite på en Audi 80/90 Coupe. Allt verkar fungera bra utom ett lite krånglande centrallås och en generator som ligger på 12v vid tomgång/ingen gas. När man dock gasar så går den upp på 13,5volt. Vad kan det bero på? Den ska enligt säljaren även ladda 13.5v på tomgång om allt vore normalt, detta gör den dock först efter att man har varvat den!
När generatorn bara laddar 12V vid tomgång, är det precis när bilen är startad och inte har varvats upp?
Hur mycket måste du varva upp generatorn för att den ska börja ladda?
Dessa saker är faktiskt viktiga att veta. Jag har sett att "icke originalgeneratorer" ibland beter sig på det sättet och då är det alltså inget fel egentligen. Generatorer har ett visst "turn on" varvtal, dvs det varvtal när de startar sin laddning (när det inbyggda laddrelät slår till).
Det verkar som att piratgeneratorer ofta har ett högre sånt varvtal, vilket gör att laddningen inte slår till förrän motorn varvas upp till tex 1100-1200 varv eller liknande. Som exempel kan jag ta en gammal Amazon och en Ford Granada, båda med nya generatorer.
På båda bilarna så slår inte laddningen till om man startar motorn utan att ge gas, man måste varva upp dem till runt 1100-1200 varv för att laddningen ska slå till.
Detta kan iof bero på olika storlek på remskivorna, men jag tror att på dessa två bilar som jag beskriver så är remskivorna likadana som på originalgeneratorn. Förresten flyttades originalremskivan över till nya generatorn på Forden.
Jag håller dock med de andra att 13,5V ändå är för låg laddspänning, en laddregulator i bra skick ska kunna ge minst 14V på tomgång med endast halvljuset igång. Moderna regulatorer kan också ge uppåt 14,6-14,8V.