3760
Sök

Köpa lägenhet

Professional dreamer
398 Inlägg
12 augusti 2008
Trådstartare
#1
Heyye!
Har letat och sökt lägenhet i ett halvår nu snart, men hittar aldrig den rätte..
Antingen är lyan för liten och sliten, eller för dyr i månadshyra. Det sistnämnda är väl största orsaken till att jag fortfarande bor hemma sedan jag blev singel igen..

Jag vill ha en relativt stor tvåa med tanke på Wiggo och Julle (hunden och katten),
sedan så har jag bott i "för små" lägenheter tidigare och de gör mej bara irriterad
och det känns som om man knappt får luft där inne..

Till saken då.. Funderar på att istället köpa loss en lägenhet då hyran blir mycket billigare.
Visst får jag en stor summa att betala på en gång, men blir det inte billigare i längden?
Ni som har erfarenhet, skriv! Är helt grön inom detta område..!

Jag är satt på denna jorden för att njuta, jag har försökt men jag kan inte sluta! :)

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
12 augusti 2008
#2
köper du en lägenhet så får du med största sannolikhet tillbaka pengarna när du säljer den..
att hyra är ju lika med att kasta pengarna i sjön..


205 Inlägg
12 augusti 2008
#3
Fast det brukar ju vara en viss månadkostadnad på flera tusen även om man köper en lägenhet. Så mycket billigare blir det ju inte att köpa? Eller rätta mig om ni tycker jag har fel.

Iofs kanske du har massa pengar du kan lägga ut och inte behöver ta lån för att köpa en..

SQ
1 343 Inlägg
12 augusti 2008
#4
men sen tappar juh inte lägenheten nått värde direkt om man inte våldtar den iprincip.. den stiger bara..
ha en lägenhet i 10år.. även om man har lån på den så kommer juh "värdet" på den att skjuta i höjden smile

Ljudnörd!

1 854 Inlägg
12 augusti 2008
#5
lägenhetsköp=investering

du ska ha bra otur om du går back..

Dr Snuggles
956 Inlägg
12 augusti 2008
#6
Köpte själv en 2a på 66kvm för ett par månader sen.
Får väl bara hoppas att värdet inte minskar så jag går back när jag väl säljer den .

- "Lämnar dig lika förvirrad som fyra blinda flator i en fiskaffär"

Oge
12 augusti 2008
#7
Du kanske ska ta det lugnt med att köpa lägenhet just nu.. För det snackas ju ganska mycket om att bostadspriserna kommer sjunka snart..

22 Inlägg
12 augusti 2008
#8
Helt att kasta pengar i sjön är det inte att hyra. På så sätt behöver du inte massa pengar undanstoppat om tex vitvaror går sönder. Sen att en lägenhet är en bra investering och att den ökar i värde är sant. Men samtidigt ökar ju alla andra lägenehter i värde i samma takt, vilket leder till att om man ska flytta till en ny bostadsrätt så går man +-0 ( om man inte är bra på att köpa och sälja )

blacken
12 augusti 2008
#9
Investera i en liten kåk någonstans i stället. Behöver inte bli så mycket dyrare, men du slipper en massa knäppa och jobbiga grannar och bostadsrättföreningar..

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
12 augusti 2008
#10
Det beror ju helt på vart du letar bostad. Jag köpte min lägenhet för sextusen kronor för snart ett år sedan. I Hällekis, på landet.

I Lidköping två och en halv mil härifrån får man betala 150-300 000 för en liknande, i Mariestad ett par mil åt andra hållet runt 50-150 000 i alla fall.

I Stockholm räcker nog knappast 1 500 000...

Så, vart letar du eller?! smile

// Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

672 Inlägg
13 augusti 2008
#11
Köp en läga... även om priserna kommer stanna upp el sjunka något så blir de garanterat dyrare med tiden. En bra investering/sparande.

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.

OEM <3
6 957 Inlägg
13 augusti 2008
#12
Oge skrev:
Du kanske ska ta det lugnt med att köpa lägenhet just nu.. För det snackas ju ganska mycket om att bostadspriserna kommer sjunka snart..
Instämmer, köper man en lägenhet nu så får man vara beredd på att de antingen blir topp eller flopp.
Sj så köpte ja INTE en lägenhet nu när ja flyttar av några anledningar.
Dels så vart denna en hyreslägenhet med väldigt centralt fast ändå lugnt läge å sen så vill ja ha hus...har
man bott i hus hela livet så e de inte de lättaste att börja bo i lägenhet, inte i mitt fall iaf tongue
Men värt ett försök big_smile
Senast redigerat av Bjork (13 augusti 2008)

OEM <3

107 Inlägg
13 augusti 2008
#13
Först och främst, område man söker lägenhet i spelar ju stor roll, runt trestad är det väl inte så svårt att hitta för hyfsade priser, men sen neråt gbg går det uppåt...

Har själv varit inne på att köpa lägenhet, det är ju en investering...  hittade aldrig någon att hyra, efter drygt 1 års sökande...

Men hade turen att få hyra ett hus billigt istället.

Men köper man en lägenhet så får ju verkligen allt stämma, är ju inte lika lätt att flytta sedan... som om man hyr något.
Så gillar man verkligen området, lägenheten mm så kan det ju vara en idé att köpa.

Porsche 911 - 71 banträffsbil
Opel Calibra -94 Vardagsbil


Sök