3597
Sök

äre svårt att sätta in ett chiptrim själv?

21 Inlägg
13 augusti 2008
Trådstartare
tjena ja undrar om nån har nå erfarenheter av att sätta in chiptrim själva i bilen istället för att lämna in den? ja har en audi a4 1.8t  -96 och funderar på att chipa den och funderar på att köpa ett chip från www.klracing.se och undara om man kan sätta dit de själv? och om de är svårt eller inte och om man måste börja krongla med att löda eller om de bara är att sätta dit de?

Patrik:)

Leg. nöt
460 Inlägg
13 augusti 2008
Skaffa ett BSR-chip... dom fungerar så att du sätter in en typ USB-minne i Diagnosuttaget på bilen.. så byts originalprogramvaran ut mot Chipprogramvaran automatiskt.. Inga lödningar behövs.. smidiga grejjer de...  tongue
Senast redigerat av 740Rob (13 augusti 2008)

SAAB

21 Inlägg
13 augusti 2008
Trådstartare
okej har du testat de själv så de funkar bra eller?? och vad kan ett sånt kosta då?? och hur mycket ger de?

21 Inlägg
13 augusti 2008
Trådstartare
och ja vet inte de känns ju mer seriöst om man sätter dit ett riktigt chip och de är de ja vill lära mig göra.. så om de är nån som vet hur de är på en audi a4??

Forummoderator
10 576 Inlägg
13 augusti 2008
XaudiX skrev:
okej har du testat de själv så de funkar bra eller?? och vad kan ett sånt kosta då?? och hur mycket ger de?

www.bsrab.se (så ser man att det krävs lödning)

man chippar inte en bil på postorder!!!  man kör bilen till firman som uför chippning samt provkör.  undantaget är PPC som enbart finns till "nya" bilar med så mycket övervakning att det inte kan bli fel

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

21 Inlägg
13 augusti 2008
Trådstartare
okej tack:) ja men om firman kan bytta skiten så måste de ju gå att göra hemma också, och de är de ja undrar om de är svårt att göra de hemma för annars skulle dom ju inte sälja lösa chip till bilar.

BTLulle
13 augusti 2008
Undrar du om du klarar det så gör du det inte, ett chip sitter gissningsvis med minst 8 ben som alla ska vara lika varma så lödtennet smälter för kalla så får man inte lös det för varma och kretsen går åt h-vete. lite statisk elektrisitet är inte heller något som elektroniken i databoxen är så förtjust i. Hans bil är för gammal för att programera genom ODB utaget.

MVH Peter

21 Inlägg
13 augusti 2008
Trådstartare
okej tack så mycket för svaret:) men löda har ja inge problem med för ja går el så ja har haft såna kurser där man löder kretskort men de ja inte är haj på är vilket man ska bytta och sånt, så ja undar om nån har testat att bytt ett chiptrim själv på en audi a4??

Forummoderator
10 576 Inlägg
13 augusti 2008
XaudiX skrev:
men löda har ja inge problem med för ja går el så ja har haft såna kurser där man löder kretskort

Jag tror inte dina kunskaper räcker om jag skall vara ärlig.  man löder inte bort chip med lödkolv nämligen utan med varmluftpistol... samtidigt som man kyler chippet i sig.

byter du chip och bilen inte startar så är du rökt, ingen att fråga om hjälp helt plötsligt då chipfirmorna tar betalt för sin kunskap, och på forumen finns i regel inte hjälpen att få iom man generellt alltid lämnar in bilen...

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

bojboj
13 augusti 2008
Inte för att vara sån, men har du inte råd att betala att någon inistallerar ett chip till dig så kommer du nog inte ha råd att fixa bilen om den går sönder. Fimpa den delen med att sätta in ett själv. Skrapa ihop lite pengar och betala någon som gör det åt dig som kan sin sak. Kan bli en dyr historia annars.

864 Inlägg
13 augusti 2008
Utrustningen som krävs är i regel rätt dyr också(inget som gemene man har i sitt garage)
Jag förstår inte varför du hängt upp dig på att byta chip själv när det arbetet oftast ingår när man köper ett chip.

21 Inlägg
13 augusti 2008
Trådstartare
okej tack för alla svar:) jo för ja är sugen att lära mig lite mer från grnden och inte låta firmor göra allt och visst ja har pengar för att lämna in den men de är inte samma känsla sen när man ska köra för alla kan ju lämna in en bil på en firma och få hästar i den, men aja de får v¨äl bli firma på chip delen ändå rå så får ja börja köpa lite mer old shool delar med nästa lönn:) och vill tack för alla svar:D

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
13 augusti 2008
Tja. ska du chippa/trimma eller göra vod som hells "häst" mässigt. kolla med torpis eller MST4 dom kan jag nästan lova att dom svarar på det mesta smile lycka till.

21 Inlägg
13 augusti 2008
Trådstartare
ja jag tänkte försöka börja hörra mig runt lite och ta reda på lite fakta om bilen och va orginal delarna tål och sånt och börja kolla på delar och så, för än så länge är ja bara 18 och har inte pengar för att få up den i så många hästar, men så fort ja börjar jobba och så så tänkte ja börja pilla lite mer seriöst på bilen:) okej tack så mycket är de firmor som håller på med sånt eller??smile  MVH patrik

21 Inlägg
13 augusti 2008
Trådstartare
oj nu fatta ja va du mena med de sista tongue tackar:)

349 Inlägg
14 augusti 2008
torpis skrev:
XaudiX skrev:
...

man löder inte bort chip med lödkolv nämligen utan med varmluftpistol... samtidigt som man kyler chippet i sig.

Kör man inte med tennsug osv som när man tar bort komponenter från andra kretskort?

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
14 augusti 2008
Ertiyed skrev:
torpis skrev:
XaudiX skrev:
...

man löder inte bort chip med lödkolv nämligen utan med varmluftpistol... samtidigt som man kyler chippet i sig.

Kör man inte med tennsug osv som när man tar bort komponenter från andra kretskort?

ja det funkar alldeles utmärkt att använda lödkolv och tennsug

285 Inlägg
14 augusti 2008
ja köpte löst chipp och ad en radio handlare fixa de..de har int eallt vatt några problem..trim firmer gör exakt samma skit bara att de tar 10 gånger mer betalt..ja gav 1000 spän för både chip och lödning och ja har lika mycket hk och de håller lika bra som dom som betalar typ 5000kr

Forummoderator
10 576 Inlägg
14 augusti 2008
ante850r skrev:
ja har lika mycket hk och de håller lika bra som dom som betalar typ 5000kr

Har du tittat i mjukvaran?

Körv
3 535 Inlägg
14 augusti 2008
Dark_Angel skrev:
Tja. ska du chippa/trimma eller göra vod som hells "häst" mässigt. kolla med torpis eller MST4 dom kan jag nästan lova att dom svarar på det mesta smile lycka till.

Har du ens läst tråden? tongue torpis har ju skrivit några inlägg redan.

Truckdriving Man

Sök