obbans skrev:
Jag hittade
http://www.svenska200klubben.se/garaget/felkoder.asp -och försökte följa den.. vet inte om jag är dum, men jag fattade faktiskt inte hur det där funkar.
Min lysdiod beter sig inte som det står i guiden att den borde. Ska man använda "piggen" som sitter i hatten där i locket till nåt av hålen i den svarta lådan? Vad betyder t.ex. 1-3-4? Ska jag läsa av det som morsesignaler typ?
Jag drog ur sladden till LMM - ingen skillnad. Dock såg jag på tredje stiftet från grillen sett att det hade runnit någon vätska. Jag hade inte tid igår att skruva ur stiftet och kolla - hade tänkt göra det idag.
Filade bort ärg också (heter det så?) ifrån fördelarboxen (heter den så?). Alltså den som har en rotor i sig som tänder stiften.. Ingen skillnad tyvärr.
Kan även tillägga ytterligare ett fel jag upptäckte: Ibland när man låter bilen rulla i >70km/h utan gas med driven i, så "motorbromsar" den. Fast i väldigt korta intervaller.. det känns ungefär som att man möts av en rejäl motvind trots att det är vindstilla ute.
Hur kolla felkoder?
Har du en svart liten dosa vid vänster fjädertorn i motorrummet? Ja, då kan du enkelt kolla felkoder själv. Från och med årsmodell -88b har du detta diagnostikuttag. Nedan är det en kort förklaring i hur du gör, samt lista med felkoder för olika elsystem. En felkod har du om varningslampan för lambdasond är tänd.
Så, hur gör man då?
Viktigt! Ha alltid tändningen avslagen när du flyttar testkabeln!
Slå av tändningen helt. Öppna locket på den svarta dosan och sätt i testkabeln i det uttag du till kolla. Bränslesystem är uttag 2, tändsystem är uttag 6.
Slå på tändningen, läge 2. Tryck nu i 1½ sekund på knappen i dosan (dioden lyser medan du trycker på knappen). När du släppt knappen igen, så kommer dioden börja blinka i serier om 3. Räkna antal blink, och notera dessa. Det blinkar enligt följande (kod 2 – 1 – 3 som exempel) blink - blink ------- blink ------- blink - blink – blink. Tryck nu på knappen igen, för att se om det finns fler felkoder lagrade. Databoxen klarar att lagra totalt 3 koder för varje uttag. När första koden upprepas, finns det inga fler koder.
Nu vrider du av tändningen och flyttar testkabeln till andra uttaget, och gör om proceduren enligt ovan.
Så, nu har du fått fram dom felkoder som fanns lagrade.
Så nu ska vi radera dessa koder.
Sätt testkabeln i det uttag du vill radera koder i och slå på tändningen. Alla felkoder måste läsas ut innan man kan radera, så gör det först, eller stäng inte av tändningen i steg 1. Tryck ner knappen i 5 sekunder och släpp sen. Då ska dioden börja lysa konstant. Tryck in knappen i 5 sekunder igen och släpp sen. Då ska dioden vara släckt. Kolla enligt ovan att du får kod 1 – 1 – 1 (inga fel). Då är det klart. Gör lika med nästa uttag, om du fick felkoder på fler uttag.
Så koderna då.
Bränslesystem LH 2.4 Testkabeln ansluten till uttag 2.
1-1-1 Inga fel
1-1-2 Styrenhet
1-1-3 Lambdareglering vid övre gräns (för mager)
1-2-1 Signal från luftmassamätare
1-2-3 Signal från kylvätsketempgivare
1-3-1 Varvtalssignal
1-3-2 Batterispänning
1-3-3 Tomgångsläge på spjällkontakt
2-1-2 Lamdasondsignal
2-1-3 Fullastläge på spjällkontakt
2-2-1 Lambdareglering, mager dellast
2-2-3 Signal från tomgångsventil
2-3-1 Lambdareglering, mager eller fet, dellast
2-3-2 Lambdareglering, mager eller fet, tomgång
3-1-1 Hastighetsmätarsignal saknas
3-1-2 Knacksensorsignal saknas
3-2-2 Renbränning av mätartråd
3-4-4 Avgastemeraturgivare
Bränslesystem Regina Testkabeln ansluten till uttag 2.
(Regina sitter mest på 91'or, syns lättast på att det inte finns massemätare utan bara en tempgivare vid luftfiltret. Alltid ihop med tändsystemet Rex.
/Sparkz)
1-1-1 Inga fel
1-1-2 Styrenhet
1-1-3 Insprutningsventil
1-2-1 Tryckgivarsignal
1-2-2 Lufttempgivarsignal
1-2-3 Motortempgivarsignal