4459
Sök

Tjurig Volvo 240 -89 som drar mycket soppa (kan det vara lambdasonden?)

11 Inlägg
25 augusti 2008
Trådstartare
#1
Tjena! Kan börja med att säga att jag har sökt massor ang. detta och bara hittat "pusselbitar" av information. Har inte sett någon som har samtliga symptom som jag har, så jag lyckas inte "pussla ihop" en lösning till just mitt problem. Så, med det sagt:

Bil:
Volvo 244 -89
BF230
Kat
Automat
Ej E85 konverterad

Symptom:
* Lambdasondlampan lyser
* Bilen går jättehackigt och kan dö när den är kall, svårstartad
* Går/låter normalt när den är varm
* Startar och går lättare kall när jag har ca. 20-30% E85 i tanken, ingen skillnad varm (kör på det ibland, alltid fungerat bra)
* Drar uppåt 2L/mil! <--- jättejobbigt! wink
* Det luktar som ett brinnande stormkök i och utanför kupén när motorn är igång
* Det känns som att bilen "skakar" mer än vanligt på tomgång (ex. vid rödljus)

Är det helt enkelt lambdasonden som är väck? Kan jag byta en sådan själv? Klarar man sig på en snik-modell eller ska man ha den dyra för 1600 kr?
Det kanske rent av är hela katalysatorn som havererat?

Vore jäkligt nice att lösa gåtan.. besiktningsdags om någon månad och vill såklart helst slippa någon girig verkstad wink

//Robert
Senast redigerat av obbans (25 augusti 2008)

10 287 Inlägg
25 augusti 2008
#2
Går den illa kall men bra varm så är det inte lambdasonden eftersom lambdaregleringen inte kommer igång förrän lambdasonden har uppnått driftstemperatur.

"lambdalampan" är egentligen en felindikeringslampa för motorstyrsystemet.

Hur ser stiften ut?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

11 Inlägg
25 augusti 2008
Trådstartare
#3
Sharky skrev:
Går den illa kall men bra varm så är det inte lambdasonden eftersom lambdaregleringen inte kommer igång förrän lambdasonden har uppnått driftstemperatur.

"lambdalampan" är egentligen en felindikeringslampa för motorstyrsystemet.

Hur ser stiften ut?

/Göran

Ska ta och kolla så fort jag kommer hem! Tack för tipset.
Jag är rätt grön vad det gäller motorer generellt, så det kan säkert vara den typen av enkla fel!
Återkommer med den infon!

10 287 Inlägg
25 augusti 2008
#4
Är stiften blöta/sotiga så kan det vara läckande spridare eller för högt soppatryck....tex...

Jag har koll på bra mekaniker i Sollentuna.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Entreprenör
1 784 Inlägg
25 augusti 2008
#5
Sharky skrev:
Är stiften blöta/sotiga så kan det vara läckande spridare eller för högt soppatryck....tex...

Jag har koll på bra mekaniker i Sollentuna.

/Göran

kan gå med på görans teori där..jag har haft stora problem me spridarna å den gick också så där ibland...men ja fick också till slut byta spridarreläet sen gick den kanon med andra spridare å relä..å mina stift va blöta så den inte starta..fick skruva ur dom å torka ..sen gick den igen..har även haft en TIC som va knäpp...men där va de bränsletrycksregulatorn som kärvat ihop..så de kom knappt nån soppa i returen..allt gick i motorn..å suura nåt hemskt..å blötte stift..
Senast redigerat av mrbuggy (25 augusti 2008)

812 Inlägg
25 augusti 2008
#6
du har ju en felkods box i din så kolla blink koderna. ska sitta på höger inerskärm. en liten svart låda .

man lever bara en gång..

11 Inlägg
26 augusti 2008
Trådstartare
#7
Jag hittade http://www.svenska200klubben.se/garaget/felkoder.asp -och försökte följa den.. vet inte om jag är dum, men jag fattade faktiskt inte hur det där funkar.
Min lysdiod beter sig inte som det står i guiden att den borde. Ska man använda "piggen" som sitter i hatten där i locket till nåt av hålen i den svarta lådan? Vad betyder t.ex. 1-3-4? Ska jag läsa av det som morsesignaler typ?

Jag drog ur sladden till LMM - ingen skillnad. Dock såg jag på tredje stiftet från grillen sett att det hade runnit någon vätska. Jag hade inte tid igår att skruva ur stiftet och kolla - hade tänkt göra det idag.

Filade bort ärg också (heter det så?) ifrån fördelarboxen (heter den så?). Alltså den som har en rotor i sig som tänder stiften.. Ingen skillnad tyvärr.

Kan även tillägga ytterligare ett fel jag upptäckte: Ibland när man låter bilen rulla i >70km/h utan gas med driven i, så "motorbromsar" den. Fast i väldigt korta intervaller.. det känns ungefär som att man möts av en rejäl motvind trots att det är vindstilla ute.

Entreprenör
1 784 Inlägg
26 augusti 2008
#8
obbans skrev:
Jag hittade http://www.svenska200klubben.se/garaget/felkoder.asp -och försökte följa den.. vet inte om jag är dum, men jag fattade faktiskt inte hur det där funkar.
Min lysdiod beter sig inte som det står i guiden att den borde. Ska man använda "piggen" som sitter i hatten där i locket till nåt av hålen i den svarta lådan? Vad betyder t.ex. 1-3-4? Ska jag läsa av det som morsesignaler typ?

Jag drog ur sladden till LMM - ingen skillnad. Dock såg jag på tredje stiftet från grillen sett att det hade runnit någon vätska. Jag hade inte tid igår att skruva ur stiftet och kolla - hade tänkt göra det idag.

Filade bort ärg också (heter det så?) ifrån fördelarboxen (heter den så?). Alltså den som har en rotor i sig som tänder stiften.. Ingen skillnad tyvärr.

Kan även tillägga ytterligare ett fel jag upptäckte: Ibland när man låter bilen rulla i >70km/h utan gas med driven i, så "motorbromsar" den. Fast i väldigt korta intervaller.. det känns ungefär som att man möts av en rejäl motvind trots att det är vindstilla ute.

Hur kolla felkoder?

Har du en svart liten dosa vid vänster fjädertorn i motorrummet? Ja, då kan du enkelt kolla felkoder själv. Från och med årsmodell -88b har du detta diagnostikuttag. Nedan är det en kort förklaring i hur du gör, samt lista med felkoder för olika elsystem. En felkod har du om varningslampan för lambdasond är tänd.

Så, hur gör man då?

Viktigt! Ha alltid tändningen avslagen när du flyttar testkabeln!

Slå av tändningen helt. Öppna locket på den svarta dosan och sätt i testkabeln i det uttag du till kolla. Bränslesystem är uttag 2, tändsystem är uttag 6.
Slå på tändningen, läge 2. Tryck nu i 1½ sekund på knappen i dosan (dioden lyser medan du trycker på knappen). När du släppt knappen igen, så kommer dioden börja blinka i serier om 3. Räkna antal blink, och notera dessa. Det blinkar enligt följande (kod 2 – 1 – 3 som exempel) blink - blink ------- blink ------- blink - blink – blink. Tryck nu på knappen igen, för att se om det finns fler felkoder lagrade. Databoxen klarar att lagra totalt 3 koder för varje uttag. När första koden upprepas, finns det inga fler koder.

Nu vrider du av tändningen och flyttar testkabeln till andra uttaget, och gör om proceduren enligt ovan.
Så, nu har du fått fram dom felkoder som fanns lagrade.
Så nu ska vi radera dessa koder.

Sätt testkabeln i det uttag du vill radera koder i och slå på tändningen. Alla felkoder måste läsas ut innan man kan radera, så gör det först, eller stäng inte av tändningen i steg 1. Tryck ner knappen i 5 sekunder och släpp sen. Då ska dioden börja lysa konstant. Tryck in knappen i 5 sekunder igen och släpp sen. Då ska dioden vara släckt. Kolla enligt ovan att du får kod 1 – 1 – 1 (inga fel). Då är det klart. Gör lika med nästa uttag, om du fick felkoder på fler uttag.

Så koderna då.

Bränslesystem LH 2.4 Testkabeln ansluten till uttag 2.
1-1-1 Inga fel
1-1-2 Styrenhet
1-1-3 Lambdareglering vid övre gräns (för mager)
1-2-1 Signal från luftmassamätare
1-2-3 Signal från kylvätsketempgivare
1-3-1 Varvtalssignal
1-3-2 Batterispänning
1-3-3 Tomgångsläge på spjällkontakt
2-1-2 Lamdasondsignal
2-1-3 Fullastläge på spjällkontakt
2-2-1 Lambdareglering, mager dellast
2-2-3 Signal från tomgångsventil
2-3-1 Lambdareglering, mager eller fet, dellast
2-3-2 Lambdareglering, mager eller fet, tomgång
3-1-1 Hastighetsmätarsignal saknas
3-1-2 Knacksensorsignal saknas
3-2-2 Renbränning av mätartråd
3-4-4 Avgastemeraturgivare

Bränslesystem Regina Testkabeln ansluten till uttag 2.
(Regina sitter mest på 91'or, syns lättast på att det inte finns massemätare utan bara en tempgivare vid luftfiltret. Alltid ihop med tändsystemet Rex.
/Sparkz)
1-1-1 Inga fel
1-1-2 Styrenhet
1-1-3 Insprutningsventil
1-2-1 Tryckgivarsignal
1-2-2 Lufttempgivarsignal
1-2-3 Motortempgivarsignal

11 Inlägg
26 augusti 2008
Trådstartare
#9
Fan vad schysst! Precis vad jag behövde.. en rak, tydlig och enkel förklaring smile
Nu jävlar volvon kommer jag! smile

11 Inlägg
26 augusti 2008
Trådstartare
#10
Okay! Jag har felkoderna.. dock var det hela tre fel, så jag kan ju inte veta om det finns ännu fler!

Såhär var de iaf:

I hål 2:
1-1-3
2-2-1
1-2-1

I hål 6:
1-1-1

Vilka åtgärder ska jag ta? Måste jag ta bilen till en verkstad?

72 Inlägg
26 augusti 2008
#11
Jag hade samma felkoder som dig på en volvo 940 från -93 och enligt min haynesbok så var det då luftmassemätaren som gav röten signal. Så jag bytte lutmassemätaren och bilen skärpte till sig rejält men felet kvarstod 5-10sek under start och försvann sedan och då märkte jag att batteriet var lite röv så jag laddade upp det och nu går bilen bra.

699 Inlägg
26 augusti 2008
#12
obbans skrev:
Okay! Jag har felkoderna.. dock var det hela tre fel, så jag kan ju inte veta om det finns ännu fler!

Såhär var de iaf:

I hål 2:
1-1-3
2-2-1
1-2-1

I hål 6:
1-1-1

Vilka åtgärder ska jag ta? Måste jag ta bilen till en verkstad?

Nädå, känns ju som det e lamdasonden som spökar! 1-2-1 är ju för att du har dragit ur LMM.. Alla felkoderna berör ju faktiskt lamdan.. Låna en av en kompis å testa, eller köp en på biltema, kostar bara 399 nya där.. Lycka till smile

Bilgalen elektriker :)

11 Inlägg
26 augusti 2008
Trådstartare
#13
JonasHalt skrev:
1-2-1 är ju för att du har dragit ur LMM..

Ska det lysa 1-2-1 även fast jag satt tillbaka LMM sedan igår när jag provade? Den har alltså ett "minne"?

JonasHalt skrev:
Alla felkoderna berör ju faktiskt lamdan.. Låna en av en kompis å testa, eller köp en på biltema, kostar bara 399 nya där.. Lycka till smile

Hur byter jag den själv? Vet hur den ser ut efter bilder, men jag har ingen aning om vart den sitter tongue

Biltema.se skrev:
Biltemas lambdasonder av universaltyp passar till de allra flesta bilar vars originallambdasond har en, två, tre eller fyra anslutningskablar, dock ej till bilar försedda med Titanium-lambdasonder (5 V). Man känner igen en Titanium-lambdasond på att en av kablarna är röd.

Vilken är det jag har? 1, 2, 3 eller 4 kablars? De har olika artikelnummer..

Behöver jag dessutom en:
Biltema.se skrev:
Hylsa för lambdasond (10-244)
För montering/demontering av lambdasond och vakuumventiler.

?



Tack för all hjälp hittills! Helt ovärderligt! smile
Senast redigerat av obbans (26 augusti 2008)

72 Inlägg
26 augusti 2008
#14
Du måste "Nolla" felkoderna för att de ska försvinna som jag har förstått det. Jag trycker på testknappen i 5 sek och så svarar den med nått och så trycker jag i 5 sek igen. Den ska visa 1-1-1 när allt är nollat.

11 Inlägg
26 augusti 2008
Trådstartare
#15
Jag nollställde koderna, tog en repa och mätte igen. Nu fick jag:

mrbuggy skrev:
2-2-1 Lambdareglering, mager dellast
2-3-1 Lambdareglering, mager eller fet, dellast

..detta pekar ju på att sonden faktiskt är kaputt. Om jag köper en ny sån på biltema för 399:-, hur byter jag den sen? Jag har bara sett sån på bild, men har ingen aning vart i bilen den sitter tongue

Behöver man en
Biltema.se skrev:
Hylsa för lambdasond (10-244)
För montering/demontering av lambdasond och vakuumventiler

eller klarar man sig med helt vanliga verktyg?
Senast redigerat av obbans (26 augusti 2008)

11 Inlägg
28 augusti 2008
Trådstartare
#16
Ok, såhär ligger det till just nu:

Jag bytte sonden igår med en från Biltema. De har en ny serie med sonder som är specifika för olika bilmodeller. De kostar nu 599:- ist. för 399:-. Men men, tyckte att det var en bra deal och jag behövde inte löda!

När bytet väl var klart, försökte jag förstås starta bilen. Det gick inte alls. Den stod bara och "hostade" så länge jag vred nyckeln, men den dog direkt när jag släppte. Öppnade huven för att se efter och eventuellt köra in lite startgas (vilket jag dock inte gjorde).

När jag vred nyckeln igen tände inte motorn alls! Inte ens ett host, det är enbart startmotorn som går.. Då provade jag med startgas, men det hjälpte inte. Jag tänkte att den kanske var sur, så jag låt den stå över natten. Men samma sak händer nu på morgonen =/

Det är massor av sot på asfalten under utblåset bak på bilen. Kan allt vara igentjockat av gammalt sot och skit? Eller är det helt enkelt tändsystemet tror ni?
Senast redigerat av obbans (28 augusti 2008)

11 Inlägg
29 augusti 2008
Trådstartare
#17
Det första jag gjorde var att koppla loss batteriet i typ 20 minuter. Sedan skruvade jag ur ett stift och kollade om stiftet tände. Det gjorde det.. så gick jag igenom allihopa och fann att det var ett av stiften som inte fungerade! Då klämde jag i ett av de fungerande stiften i hatten och testade... gissa vad? Det fungerade!

Jag åkte med ilfart till macken och plockade upp ett nytt stift, monterade i det, sen var det bara att köra! Lambdalampan är släckt och bilen drar normalt med bränsle och luktar inte konstigt smile

Tack så himla mycket för all hjälp! Hade inte klarat av detta själv och det känns som att jag lärt mig massor smile

Nu är det bara den där jävla baklyktan... wink

//Robert

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
29 augusti 2008
#18
Passa på att sätta i 4 nya stift annars smile Låter som dom inte varit bytta på ett tag smile


11 Inlägg
29 augusti 2008
Trådstartare
#19
Marcus_89 skrev:
Passa på att sätta i 4 nya stift annars smile Låter som dom inte varit bytta på ett tag smile

ok? vilka borde jag köpa då? Vanliga OKQ8 eller volvo orginal? Eller kanske rent av nåt helt annat?

Entreprenör
1 784 Inlägg
29 augusti 2008
#20
obbans skrev:
Marcus_89 skrev:
Passa på att sätta i 4 nya stift annars smile Låter som dom inte varit bytta på ett tag smile

ok? vilka borde jag köpa då? Vanliga OKQ8 eller volvo orginal? Eller kanske rent av nåt helt annat?

NGK..bpr6es..tror ja de va...kolla gärna de...


Sök