Beror på vad man definierar som "gynnsammare". Motorn går måhända mjukare men sett ur prestandasynpunkt vill man inte ha ett tungt svänghjul eftersom desto tyngre det är - desto mera av motorns nyttoenergi går det åt att få upp det i varv. Och eftersom man inte ligger på "frirulle" när man kör tex bana så är det dels denna extra energi som behövs för att få fart på det som är negativt, dels är det som i länken Vicco´s gav negativt då det ökar fordonets virtuella massa och dels så är det mera roterande massa att få stopp på när man skall bromsa inför en kurva.
Dessutom vill du ha fordonets vikt så nära backen som möjligt vilket innebär att man vill ha ett litet svänghjul.
/Göran
blacken skrev:
Nu till " pudelns kärna", Om man har en motor med ett visst komp och varvtal så borde det vara "gynnsammare" för den att ha ett tungt svänghjul framför ett som är lätt..
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI