2912
Sök

Copyright på bilder, vad gäller?

144 Inlägg
28 augusti 2008
Trådstartare
Har, försökt läsa mig till vad som igentligen gäller vid användande av andras bilder, ex om man varit på ett event och någon har fotat ens bil. får man använda bilden ex på sin garaget sida eller i en film då? eller måste man fråga fotografen först?
tacksam för svar.

MVH Mathias

8 883 Inlägg
28 augusti 2008
Du måste ha tillstånd av fotografen eller den som äger upphovsrätten till bilden, i det här fallet så är det fotografen.

Fotograf på tierpidag.se

144 Inlägg
28 augusti 2008
Trådstartare
okaj. tackar för snabbt svar.

427 Inlägg
28 augusti 2008
Den som tar ex: fotografiet äger rätt till kortet ..
Lånar du ut din kamera och någon annan tar kortet, så är det denna som "äger" kortet ..

Djungel det där ...

/ Tobbe

144 Inlägg
28 augusti 2008
Trådstartare
Tazzeman skrev:
Den som tar ex: fotografiet äger rätt till kortet ..
Lånar du ut din kamera och någon annan tar kortet, så är det denna som "äger" kortet ..

Djungel det där ...

okej. med andra ord vill man använda en bild, mejla och fråga.

2 Inlägg
28 augusti 2008
Hej!

Jag har arbetat som fotograf utomlands och Sverige i 23 år och reglerna är ganska enkla:
Upphovsmannen till bilden(`fotografen`) äger rättigheterna till bilden i 50 år efter sin död.
Så med andra ord får man ett godkännande av `fotografen`eller så gör man som vanligt,
betalar det man kommer överens om.       Mvh.thomassjolander.com

Tjofs Media/MaxxStreet
2 362 Inlägg
28 augusti 2008
Jag har haft problem med just detta när folk tar bilder från mig utan ens säga det!
t.ex att folk tagit bilder från mig från Vallåkra. men oftast brukar dom få använda bilderna på garaget.org

Hade en kille som skulle publicera dom i Stylingbörsen utan ens jag visste om det, Som tur va så Kände Jill till mina bilder och kontaktade mig!

MaxxStreet - För gatbilar och drifting
Tjofs Media - Foto/Video/Grafik

2 Inlägg
28 augusti 2008
Samma här,det är så jobbigt att behöva gömma sig hela tiden.
Snygg bil,förresten!

R

8 883 Inlägg
28 augusti 2008
Razorwire skrev:
Hej!

Jag har arbetat som fotograf utomlands och Sverige i 23 år och reglerna är ganska enkla:
Upphovsmannen till bilden(`fotografen`) äger rättigheterna till bilden i 50 år efter sin död.
Så med andra ord får man ett godkännande av `fotografen`eller så gör man som vanligt,

Fel!
Rätten gäller till dess femtio år har förflutit efter det år då bilden framställdes.

Fotograf på tierpidag.se

144 Inlägg
28 augusti 2008
Trådstartare
Hamilton skrev:
Razorwire skrev:
Hej!

Fel!
Rätten gäller till dess femtio år har förflutit efter det år då bilden framställdes.

vilken tur att man inte får olika bud tongue hehe

831 Inlägg
28 augusti 2008
Det tycker jag låter skevt som fasen. Vart hittar man svart på vitt detta?

Hamilton skrev:
Razorwire skrev:
Hej!

Fel!

8 883 Inlägg
29 augusti 2008
CrilleD skrev:
Det tycker jag låter skevt som fasen. Vart hittar man svart på vitt detta?

Hamilton skrev:
Razorwire skrev:
Hej!

Fel!

Finns att läsa i Lag (1960:729) om upphovsrätt.
Den kan man läsa här:
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.a … t=1960:729

Fotograf på tierpidag.se

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
29 augusti 2008
Så om 50 år får jag göra vad jag vill med era bilder! MUHAHAHA!

Whine whine!

427 Inlägg
30 augusti 2008
Urkas skrev:
Så om 50 år får jag göra vad jag vill med era bilder! MUHAHAHA!

DÅ kan du göra lite fejkade HDR bilder av dom .. lol

/ Tobbe

526 Inlägg
30 augusti 2008
(`fotografen`) äger rättigheterna till bilden i 50 år efter sin död.

Tror inte fotografen skulle bli sur om jag snodde bilderna efter 49 år, efter fotografens död smile

VW-nörd?
4 332 Inlägg
30 augusti 2008
Heller_gbg skrev:
Har, försökt läsa mig till vad som igentligen gäller vid användande av andras bilder, ex om man varit på ett event och någon har fotat ens bil. får man använda bilden ex på sin garaget sida eller i en film då? eller måste man fråga fotografen först?
tacksam för svar.

MVH Mathias

Om du själv finns med så kan du iaf begära att han tar bort bilderna var han nu publicerat dom. Inte hundra på hur de e med reg nummer om de får publiceras (om de nu fanns) me tanke på att man kan kolla vem du är då också..men ansikten vet ja iaf de inte får dela hur som haver.

670 Inlägg
31 augusti 2008
rätt kul ändå...för om en fotograf tar en bild på din bil och publicerar den på internet och du VERKLIGEN inte gillar den pga dåliga ljusförhållande etc som inte gör bilen rättvisa, så är det ändå fotografjävlen som äger rättigheten till bilden o gör vad han vill med den?! Tycker det är bull om dem inte äger motivet

Mvh Daaanyy

144 Inlägg
31 augusti 2008
Trådstartare
jo det var la lite enklare med dessa regler innan digitalkameran och internets tid.. tongue

Lastbilschafför
86 Inlägg
31 augusti 2008
Om "kalle" tar en bild på mig eller min bil, så äger han bilden, MEN han får inte under några omständigheter lägga ut dessa någonstans (internet/tidningar) utan att ha tillåtelse från mig först då det är jag eller min egendom på bilden.

Det är hårt att ligga på topp :D

Tjofs Media/MaxxStreet
2 362 Inlägg
31 augusti 2008
TheOneAndOnly skrev:
Om "kalle" tar en bild på mig eller min bil, så äger han bilden, MEN han får inte under några omständigheter lägga ut dessa någonstans (internet/tidningar) utan att ha tillåtelse från mig först då det är jag eller min egendom på bilden.

Om nu "kalle" tar en bild på din bil på en allmän plats så har han rätt att publicera bilden i tidning/internet
Han kan dock sudda reg plåten.

MaxxStreet - För gatbilar och drifting
Tjofs Media - Foto/Video/Grafik

Sök