newBadboy skrev:
Lätt ekvation. I ekvationen anses endast de gäster som hamnar i trubbel med vakter
Vakt=nykter, Gäst=90% sannolikhet full eller jävligt dryg attityd.
Vem ska då få bestämma? Enkelt eller hur. Så kom tillbaka ni små snorungar, när ni inte längre blir torkade i röven av era föräldrar. Och ni vuxit upp och insett att oavsett vad ni tycker om en vakt så är det han som kommer att hjälpa er när ni fått en flaska i huvet osv.
O ni vuxna som inte inser detta, ja ... skyll er själv och var bittra istället.
I mitt fall så stämmer inte din sk "ekvation", jag hade druckit en öl hade precis kommit dit hade ingen dryg attityd heller för den delen.
Jag vet inte vart du har varit ute och vilka vakter du har stött på men kan säga att det är extremt olika från ställe till ställe. Har mött otroligt trevliga, sociala vakter som jag stått och samtalat med länge. SEN finns det tyvärr vakter som är otrevliga tittar på en konstigt och är riktigt trötta på sitt jobb tydligen.
Det är ändå vakterna som ger det första intrycket när man ska in på ett ställe, finns ett ställe i centrala sthlm som är grymt kul att va på men jag drar mig för att gå dit bara för att jag inte klarar av dom där dryga vakterna.
Och vad är det för snack om snorungar och dylikt, tycker det där bara var larvigt skrivet.
Det finns en anledning varför det är så mycket prat om detta i media och dylikt om vakter som tror att dom får använda så pass mycket våld som dom gör.
Hur en dörrvakt ska arbeta:
En dörrvakt lyder inte under polisen och är anställd av krögaren. Dörrvakten begär legitimation och ingår civilsrättsliga avtal med allmänheten, typ, "vill du komma in här, måste du visa att du är över 18 år" En dörrvakt/entrévärd äger inga befogenheter, utan har samma [u]rättigheter och befogenheter som envar. Dörrvakten får inte använda våld för att avvisa någon, utan måste tillkalla ordningsvakter eller polisen.
DN granskar krogmiljön
Publicerad 2007-10-02 23:57
Kriminella anlitas som krogvakter
Män med tung kriminell bakgrund vaktar flera av Stockholms nöjesställen. Rånare, våldsmän, narkotikahandlare och andra anlitas som "entrévärdar" för att sålla bort oönskade gäster. "Det måste vara så. Ingen annan vågar", hävdar både krögare och entrévärdar själva.
Som sagt det är lite skillnad på vakter och vakter, drar inte alla över en kam men många vakter är riktiga jubelidioter som verkligen inte har rätt att jobba som krogvakt.