3847
Sök

Akut hjälp!! med dammtätningen runt kolven, volvo 740

Stövarn
225 Inlägg
4 juni 2008
Trådstartare
#1
tjenare är inne på andra försöket med att få dit dammtätningen runt kolven men får fan inte dit den, den viker sig dubbelt och man får nästan misshandla dit packningen, är det någon som har förslag på hur man ska göra och vet hur man byter packningen får inte dit den ricktigt.

mvh Niklas

Jag såg ljuset i tunneln men det var visst tåget

Stövarn
225 Inlägg
4 juni 2008
Trådstartare
#2
ingen här som vet?

Jag såg ljuset i tunneln men det var visst tåget

Evolution
1 627 Inlägg
4 juni 2008
#3
vilken kolv?. men olja den brukar väll funka

Fäll ner pungen och landa

Stövarn
225 Inlägg
5 juni 2008
Trådstartare
#4
kolven som sitter i oket som trycker på bromsklossarna, har provat med olja men verkar som man ska göra på nåt spec sett, har provat att olja och sätta dit ringen och sen trycka i kolven och det funkar inte, har även provat att sätta på gummit på kolven och sen trycka dit den, men det går inte att komma åt så den trycks i spåret och trycker man bara in den så fäster den inte i "urholkningen" i oket:(

Jag såg ljuset i tunneln men det var visst tåget

blacken
6 juni 2008
#5
Det är inte omöjligt att du får demontera kolven för att få dit dammtätningen ordentligt, och sedan sätta tebaks kolven..

474 Inlägg
6 juni 2008
#6
jag tror att du måste skjuta ut kolven helt och sedan sätta i packningen o sedan trycka i kolven igen och sedan lufta bromsarna..

Volvo S60 2.5T AWD

873 Inlägg
6 juni 2008
#7
Råkar inte vara reparationsats ifrån Biltema?

Hade samma problem, plockade loss och demonterade hela oket.
Satte det i skruvstäd, slipade upp spåren, krympte gummit, gjorde allt för att få dit skiten.
Men diametern var helt enkelt för stor för att passa, vek sig som du säger dubbelt.

Min polare tyckte jag var klantig som inte fixade det och skulle hjälpa till. Han gick också bet på det.
Vår slutsats var att passsformen måste ha varit extremt dålig...

Don't get mad, get even.

5 089 Inlägg
6 juni 2008
#8
man får stå med en liiiten liten skruvmejsel och pilla rätt packningen när du trycker ner kolven, så den inte viker sig. det ska ju vara perfekt passform så det inte kommer ut någon vätska;) men det är bara att pilla på. jag har lyckats några gånger.

\Lindgren

Stövarn
225 Inlägg
7 juni 2008
Trådstartare
#9
jadu har tagit ut kolven ca 4 gånger nu och försökt få ihop det men det kan vara packningen som är i fel storlek, köptes på mekonomen, det som jag köpt på biltema har bara gått sönder, men ska väll samlla lite kraft och försöka plocka ner det någon dag igen.

Jag såg ljuset i tunneln men det var visst tåget

16 197 Inlägg
7 juni 2008
#10
verkar va lättare å byta hela cylindern??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Stövarn
225 Inlägg
7 juni 2008
Trådstartare
#11
isåfall hela oket och har ingen ekonomi till det just nu:(

Jag såg ljuset i tunneln men det var visst tåget

244 Inlägg
7 juni 2008
#12
har du rätt packningar då.
då kolvstorlekarna kan vara 36, 38 eller 40mm på 740 i bak..

Stövarn
225 Inlägg
8 juni 2008
Trådstartare
#13
det är främmre oket som det ska vara, ska väll in på mekonomen och kolla efter nya och plocka ner fanskapet igen, börjar lessna på det men det lär ju funka.

Jag såg ljuset i tunneln men det var visst tåget


Sök