3869
Sök

Fälgstorleks ändring = visad hastighetsändring?

47 Inlägg
11 juni 2008
Trådstartare
Tjenna, lite dålig på sånt här..
Har 17" original på min mustang men ska upp till 20" eller 22" och undrar därför om det är någon direkt stor skilldnad på hastighetsmätarens visning?
Vet att det kan visa lite mer eller mindre när man byter mellan olika fälgstorlekar än om man har original fälgarna som allt var kallibrerat efter.
Någon som vet hur stor skilldnaden är på ett ungefär? (typ om man åker i 50km/h med 17", vad visar det då i 50km/h med 20 el. 22"?) etc.
Finns det något smidigt sätt att räkna på detta?

*Jag ursäktar om det finns en likvärdig tråd på forumet, men jag lyckades inte hitta någon*

MVH
Frölla

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
11 juni 2008
finns ju massor med asspekter på det där. eligt bilprovningen så får ju inte rullomkretsen understiga/överstiga 5%

anledningen till detta är att:
1: hastighetsmätaren visar fel
2: sensorerna för eventuella EPS och ABS system inte hoppar in när den egentligen ska

finns säkerligen fler förklaringar till detta men inte vad jag kommer på

dock kan detta fixas hos en auktoriserad verkstad(stavning) då man får uppdatera styrdornet med dem nya dimentionerna:)

Team Insane Racing

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
11 juni 2008
Det är inte fälgstorleken i sig som ändrar vad hastighetsmätaren visar utan det är den berömda "rullomkretsen".

Rullomkretsen för olika däck och fälgkombinationer räknar du lättast ut här:

www.begla.se

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
11 juni 2008
Ju större fälgar du har ju mindre visar mätarn. Ju mindre fälgar du har ju mer visar mätarn. Enkelt o bra.

C H E V R O L E T <3

89 Inlägg
11 juni 2008
går ju köpa en såndär gps-hastighetsmätare o kolla!tongue

47 Inlägg
11 juni 2008
Trådstartare
Tackar för svaren, vr6 sidan visade att det går aldeles utmärkt att byta till 275/35/20 bak och 245/35/20 fram helt 'lagligt' ^_^ (trode inte att det skulle vara någon fara men bäst att vara på den säkra sidan smile)

Sök