3485
Sök

Trimma Volvo 855 awd

3 Inlägg
12 juni 2008
Trådstartare
#1
hej!!

har funderat på att chippa min 855 awd och byta avgassystemet me. men sen har jag läst att man kan byta turbon och styrbox till det som sitter i en T5a....vad blir skillnaden och vad skulle ni rekomendera!?


1 196 Inlägg
12 juni 2008
#2
sitter dte turbo i dne då?

3 121 Inlägg
12 juni 2008
#3
Låter som mycket jobb för lite "bang", är det inte billigare och enklare att chippa den du har? Eller har du en n-a awd (finns det ens?)?
Senast redigerat av viccoA (12 juni 2008)


3 Inlägg
12 juni 2008
Trådstartare
#4
Volvo 855 awd-97a=193hk ltt


Forummoderator
10 576 Inlägg
12 juni 2008
#5
Sam85 skrev:
hej!!

har funderat på att chippa min 855 awd och byta avgassystemet me. men sen har jag läst att man kan byta turbon och styrbox till det som sitter i en T5a....vad blir skillnaden och vad skulle ni rekomendera!?

byta styrbox kan ge spöken i din imobilizer, det är chippning till rätt mjukvara som gäller.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

3 Inlägg
12 juni 2008
Trådstartare
#6
ok låter ju klokt...är kanbske inte så smart att krångla med att byta styrbox


8 251 Inlägg
12 juni 2008
#7
Du kan ju sätta i t5:ans box, men det är väl inte helt rekommendabelt då den är programmerad efter helt andra förutsättningar.


Reservdansk
6 271 Inlägg
12 juni 2008
#8
2,5 liters motorn har bara 8mm foder mellan cylindrarna och tål inte lika mycket trim som en T5 på 2,3 liter som har 12mm.

Var en kille som provade trimma en V70 AWD med samma motor, men det höll inte.

Han lyfte i en T5a, använde AWD-drivlinan.

Det fungerar, så länge man inte försöker sig på burnouts. Drivlinan är ju ganska känslig i viskokopplingen och vinkelväxeln.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

8 251 Inlägg
12 juni 2008
#9
TurbOla skrev:
2,5 liters motorn har bara 8mm foder mellan cylindrarna och tål inte lika mycket trim som en T5 på 2,3 liter som har 12mm.

Det går att vässa med 83mm borr också, men det kräver att man jobbar lite annorlunda. Framförallt så lär man sikta på ett lägre grundkomp, och ladda mer, då håller det bättre. Finns en hel del folk som har bra med effekt och 83mm borr. SKa man sikta på väldiga effekter så är ju naturligtvis 81mm borr att föredra, men har maninte såna mål så går det med 83mm också.



Sök