3854
Sök

bensinmacks rykten...

539 Inlägg
27 oktober 2007
det är bara skitsnack... tror ni att det finns så många raffinaderier att välja emellan? Det är ganska säkert att JET's bensin är lika bra som hos de mer kända stationer (shell, statoil). Förut när jag körde på 95an då märkte jag aldrig nån skillnad mellan Jet bensin och Shell/Statoil bensin. Nu kör jag på 98oktan och det finns inte på Jet i min område, tyvärr sad

huh?
10 427 Inlägg
27 oktober 2007
RedEyeMS3 skrev:
steifan skrev:
BMW-328I skrev:
JET är närmast för mig därför tankar jag där men idioterna har inte 98 oktan längre det är dåligt!

Det finns 98 på vissa Jetmackar, iallafall på båda här i Falun.
Ett ställe har dom nyss bytt pumpar på, så där finns en pump
man kan få 96 eller 98 på, annars är det väl E85 eller 95 oktan (& diesel).

Var till Jet uppe vid Jetzy i Falun å dom hade inge 98:( Inte vad jag såg iaf, var mkt bilar där!

Ja.. det är ju där nya pumparna är iofs. Finns ju Jet borta vid Rusta också, äldre
pumpar.. finns en 98pump där iaf.

kevlar_soul
29 oktober 2007
mannen66666 en liten rättelse.. Statoil ligger 15 öre ifrån de obemannade stationerna sedan en tid tillbaka. Därför erbjuder man också bara 15 öre rabatt per liter om man fixar ett så kallat kontantkort. Alltså inga 25 öre per liter längre!

I övrigt så samarbetar de flesta bensinbolagen på flera sätt. Jag själv jobbar på Statoil och vi har fått våra lager fyllda av andra bensinbolagstankbilar!smile

Och för er som inte visste så har Statoil köpt Jets alla obemannade stationer i Skandinavien tongue Vilket lär ta död på de allra flesta priskrigen då Statoil är den kedja som går i ledet för att hänga på de obemannade stationerna. Statoil i Linköping rättar sig inte efter Shell om jag säger så.
Senast redigerat av kevlar_soul (29 oktober 2007)

2 164 Inlägg
29 oktober 2007
De jag har märkt är att statoils 98 oktan till min bil innan  uppgraderingen gick lika bra som på shells V-poweer.
Men på okq8 och när jag tankade på jet så drog bilen mer, ganska mycket mer.
Men ska göra ett test nu när jag har möjlighet på dom olika 98 oktan bränslena.
Vill ju veta var jag kan tanka där de går billigast för mig.

Sen är de oftast bara trimmade bilar man känner skillnaden på olika bränslen eller bilar med högt effektutag.

MVH

F

107 Inlägg
29 oktober 2007
Jag jämförde med Preems bensin, och någon annan mack, kom inte riktigt ihåg vilken.. men iaf så tyckte jag att maskinen blev rappare på gasen med Preems bensin smile

Meister
6 763 Inlägg
29 oktober 2007
Fredrik-79 skrev:
De jag har märkt är att statoils 98 oktan till min bil innan  uppgraderingen gick lika bra som på shells V-poweer.
Men på okq8 och när jag tankade på jet så drog bilen mer, ganska mycket mer.
Men ska göra ett test nu när jag har möjlighet på dom olika 98 oktan bränslena.
Vill ju veta var jag kan tanka där de går billigast för mig.

Sen är de oftast bara trimmade bilar man känner skillnaden på olika bränslen eller bilar med högt effektutag.

MVH

F

Ganska mycket mer? hur? Typ 0.01 l/mil? Jag tror nog att du har varit lite hårdare på gasen om de skiljer något big_smile

42 Inlägg
29 oktober 2007
charlz skrev:
Det är samma bensin om man jämför mackar emellan. Är det några skillnader snackar vi mikroskopiska sådana. Undantaget är om bensinen stått länge. Främst 98oktan som påverkas negativt av utdragen lagring.
De felsta stora aktörer får soppa från samma ställe. Även om det inte kommer från samma, så ställs det höga krav på bensinen, och all bensin som säljs går under en och samma standard (SS 155422).
Denna standard säger (bland annat..) att 95/98 får ICKE innehålla under 95/98 RON. 

Min bil går snålare på statoilsoppa = nej.
Min bil drar mer på JETsoppa = nej.

Det är högerfoten som gör att bilen går snålare/törstigare.

Hur kommer det sig att den här diskussionen fortsätter om att någon bensinmacks bensin skulle öka förbrukningen? Läs ovan om ni inte förstår vad jag menar. Om det skulle vara så att er bensinförbrukning skiljer beroende på vart ni tankar borde ni gå till macken och kräva att dom får en audit gjord då bensinkvalitén är felaktig..  men i ärlighetens namn tror jag bara all diskussion här är en ren teori om placeboeffekt..  det känns rätt fint att tanka Shell V-Power (99 oktan), fastän man vet i bakhuvudet att man kommer inte uppleva någon skillnad mot Jets (otroligt mycket billigare *ironi*) 98 oktan..
När man tankar ca 60 liter, hur stor skillnad gör det då om du betalar 30kr mer eller mindre? Ta macken som ligger närmast, eller kör till Shell och njut av placeboeffekten precis som jag..

preem pump
836 Inlägg
29 oktober 2007
kevlar_soul skrev:
mannen66666 en liten rättelse.. Statoil ligger 15 öre ifrån de obemannade stationerna sedan en tid tillbaka. Därför erbjuder man också bara 15 öre rabatt per liter om man fixar ett så kallat kontantkort. Alltså inga 25 öre per liter längre!

I övrigt så samarbetar de flesta bensinbolagen på flera sätt. Jag själv jobbar på Statoil och vi har fått våra lager fyllda av andra bensinbolagstankbilar!smile

Och för er som inte visste så har Statoil köpt Jets alla obemannade stationer i Skandinavien tongue Vilket lär ta död på de allra flesta priskrigen då Statoil är den kedja som går i ledet för att hänga på de obemannade stationerna. Statoil i Linköping rättar sig inte efter Shell om jag säger så.

jo det stämmer har nog läst det någonstans att statoil sänkt till 15 öre
jobbar ju på en konkurerande station här i tranås, och här är det shells automatstation som börjar alla krigen.
men det skiljer ju lite i storlek på städerna

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
29 oktober 2007
en kompis till mig var och tankade på någon mack hör för ett tag sedan... var rätt sent på natten/tidigt på morgonen och då stod tankbilen där och skulle fylla på tankarna... gubben som körde tankbilen frågade butiksägaren vart han skulle göra av resten av den 95 oktaniga bensinen då denna tank var full.. då sa butiksägaren att.. ähh häll ner resten i den andra tanken (98 oktans tanken).. blev fundersam när jag hörde detta.. kan ju faktiskt vara så att många många fler bensinstationer gör på detta vis!

Team Insane Racing

Dieselgypsy
538 Inlägg
29 oktober 2007
Tja, jobbar åt ett åkeri som hade en Preem tankbil. Jag kan lova dig att bränslet gick lite var som helst. Skillnaden man har i pumpen ligger oftast i hur rent man gjorde tankbilens tank före man fyllde tanken. Vill man vara säker att man får bra bränsle: Tanka direkt hos raffinaderiet.

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna

preem pump
836 Inlägg
29 oktober 2007
TheDeadDorkster skrev:
Tja, jobbar åt ett åkeri som hade en Preem tankbil. Jag kan lova dig att bränslet gick lite var som helst. Skillnaden man har i pumpen ligger oftast i hur rent man gjorde tankbilens tank före man fyllde tanken. Vill man vara säker att man får bra bränsle: Tanka direkt hos raffinaderiet.

kanske är därför som hoyer har tagit över preems leveranser

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii

Oseriös Aktör
592 Inlägg
6 november 2007
det var sånhärna diskussioner i finland också fast allt klarlades sedan med det att det bara är 2 företag som importerar olja till landet Neste och Shell och deras kvaliteter är inte dåliga

Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab

Scania arbetare
364 Inlägg
16 juni 2008
min v6:a går sämre på jets bensin dvs att den går ryckigt och ibland tappar den orken.. så nu tankar jag bara på Preem, OK och Stl... så nått skumt är det med jets bensin. Har flera polare som säger samma sak

Audiholic!

1 661 Inlägg
16 juni 2008
Evildream skrev:
min v6:a går sämre på jets bensin dvs att den går ryckigt och ibland tappar den orken.. så nu tankar jag bara på Preem, OK och Stl... så nått skumt är det med jets bensin. Har flera polare som säger samma sak

Jo, fast en redig bil ska ha 98 oktan och det finns inte på jet, lol

Sök