1. Jag själv kollar alltid endast annonser på bilar som har flera bilder. En endaste bild gör oftast
att man inte får någon bra bild av hur bilen ser ut. Har råkat ut för många värdelösa bilar, just
p.g.a det. Har åkte över halva Sverige, för att få se en bil (som såg snygg ut på blocket, och som
skulle vara i bra skick enligt ägaren) som såg ut som att någon hade kört in med en gaffeltruck i
sidan på. Så fler bilder utvändigt (alla möjliga vinklar) samt invändigt. Fota även eventuella fel.
2. Se till att ha riktigt snygga bilder (du verkar iofs inte ha några problem med det... tyckte den
du hade till annonsen såg rätt okej ut). Det finns ju trots allt de som verkar ha tagit bilderna till
annonsen med en mobilkamera, mitt i natten. Och det enda man kan se är brus. Sånt är inte
lockande. Då väljer man nog troligtvis en bil som har fina, skarpa bilder där man ser hur bilen
ser ut. Det är ju dessutom en fördel om bilen är ordentligt ren och sådär också.
3. Var ärlig med om det är något som är fel, trasigt eller sådär. Det är bättre att vara ärlig på
den fronten än att vela fram och tillbaka. Är AC:n dålig så är det okej att säga att den är trasig
(som exempel bara). Många velar med att säga att den funkar lite, trots att den knappt funkar
alls. Det är bara onödigt, och sänker förväntningarna.
4. Var kort och tydlig i annonsen. Vad har bilen, vad har inte bilen? Hur långt har den gått?
Servicebok? Rost? Vad funkar inte? Är det något som är trasigt? Djur/rökfri? Däck? Inredning?
Specialutrustning? Besiktning? Skatt?
.. etc. Mer än så behövs inte. Ska man rabbla sitt livs historia kan det bli så
att folk tröttnar...
Sedan går det ju faktiskt att kolla med en bilfirma. Visst kommer du troligtvis alltid att få ett
lägre pris där. Men är man ärlig och har man en fin, ordentligt servad bil, utan några allvarligare
fel (eller saker som "börjar" att bli fel på), så går det ändå att få ett vettigt pris. Men man får nog
ändå prova hos flera olika firmor. Hos en firma ville dom ge 4.000kr för min förra 855 T5:a.
Det visste även jag att det var för lågt. Till slut hittade jag en firma som gav mig 22.000kr...
och det var betydligt närmare mitt "lägsta prist", om jag hade sålt den privat, än vad jag
hade räknat med. Visst... min telefon ringdes ändå varm, varje dag under en hel vecka, så jag
fick bilen såld till slut, privat ändå. Men det var skönt att ha bilfirman där ifall att det skulle gå
åt helvete. Det som är skönt att man kan få bilen värderas om nån från bilfirman får provköra/kolla
alla grejer och sådär.
Sedan kan det nog vara bra att sätta ett lite högre pris än vad man räknar med att få. Eller man
ska nog räkna med att få lite mindre än vad man sätter ut bilen för. Folk kommer alltid att
pruta och komma med lustiga förslag. Det är bra att ha en gräns som ligger lite lägre än vad
priset som man lagt ut bilen för, ligger på. Allt detta, utan att ändå sätta överpris...
...vilket långt inlägg det blev. Sorry!
P.S: Jag såg att du hade en länk till fler bilder. Visst.. det kostar lite extra att ladda upp fler
direkt på Blocket. Men ibland är det värt det. Det finns trots allt många mer eller mindre
inkompetenta personer (när det gäller datorer) som kollar efter bilar på nätet. Dom kanske
inte riktigt förstår hur dom kommer in på länken, eller sådär... men men!