Din lokala Volvo-verkstad säger: Ajajaj, detta blir dyrt.
Så gör dom alltid.
Det beror ju helt på vad man menar med dyrt, kollade på autoexperten och där skulle det landa på 6000 i delar, inte så farligt enligt mig. Då är inte kolvar inräkande, det är väl det enda. Kolvringar, oljeringar, vevlagersats, ramlagersats, ventiler, hel topprenovering alla packningar osv osv är väl det som är räknat på då. Funderar faktiskt på att utföra det, smakar det så kostar det.
Det var fruktansvärt billigt. Räknar du med oljor, kamrem, brytrullar, vattenpump, spännstift, tänddelar, pinnbultar, nya ventillyftare?
Min lista slutade på 10 172kr, i princip bara det nödvändigaste.
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet
Din lokala Volvo-verkstad säger: Ajajaj, detta blir dyrt.
Så gör dom alltid.
Det beror ju helt på vad man menar med dyrt, kollade på autoexperten och där skulle det landa på 6000 i delar, inte så farligt enligt mig. Då är inte kolvar inräkande, det är väl det enda. Kolvringar, oljeringar, vevlagersats, ramlagersats, ventiler, hel topprenovering alla packningar osv osv är väl det som är räknat på då. Funderar faktiskt på att utföra det, smakar det så kostar det.
Det var fruktansvärt billigt. Räknar du med oljor, kamrem, brytrullar, vattenpump, spännstift, tänddelar, pinnbultar, nya ventillyftare?
Min lista slutade på 10 172kr, i princip bara det nödvändigaste.
Ok, av det du skrev så är väl kamrem & löphjul till den och ventillyftare & pinnbultar enda som är medräknat i min lista. Tänker inte vara lika seriös som du att byta vattenpump & massa tänddelar osv.
Det beror ju helt på vad man menar med dyrt, kollade på autoexperten och där skulle det landa på 6000 i delar, inte så farligt enligt mig. Då är inte kolvar inräkande, det är väl det enda. Kolvringar, oljeringar, vevlagersats, ramlagersats, ventiler, hel topprenovering alla packningar osv osv är väl det som är räknat på då. Funderar faktiskt på att utföra det, smakar det så kostar det.
Det var fruktansvärt billigt. Räknar du med oljor, kamrem, brytrullar, vattenpump, spännstift, tänddelar, pinnbultar, nya ventillyftare?
Min lista slutade på 10 172kr, i princip bara det nödvändigaste.
Ok, av det du skrev så är väl kamrem & löphjul till den och ventillyftare & pinnbultar enda som är medräknat i min lista. Tänker inte vara lika seriös som du att byta vattenpump & massa tänddelar osv.
Sånt tjafs
Jag tror fortfarande inte du har fått med alla packningar och lager, du vet väl om att det krävs 3 set med ramlagersatser för att kunna välja ut vad du ska ha för lager? Det finns ju 3 storlekar, tunn, standard, tjock, och du ska ha 12st. Jag kollade på Autotechs sida, och det lät också jäkligt billigt, men jag tror inte det var hälften av alla grejerna jag fick på Volvo när jag gick till dom.
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet
börja med att ta bort oljefällan och sen skaffa en ny sån kolla hålet ner i blocket att det inte är tokstopp där inte direkt ovanligt att det är så
polarns 10v 2.5 850 beter sig på samma sätt inget har hjälpt för honom hittils
Oljefällan? Du menar att jag ska rengöra vevhusventilationen och kolla så att det inte är stopp i slangarna osv?
man ska byta själva fällan som samlar upp oljan sitter nere vid blocket ihop med slangarna till vevhus venten det är under den som det oftast är stopp och i själva oljefällan
derför man måste riva insuget för det är ruskigt trångt att komma åt burken som sitter under insuget riktigt pissigt till
drar min 855 GL 10v till varvstopp varje dag, , drar mkt olja ja, men vilken orenoverad motor med de milen gör inte det ?
Okej, låter nyttigt. Visst drar de väl olja, men nu är ju problemet att jag vill veta vad just problemet ÄR, inte att det är ett problem. Get the point?
Det var fruktansvärt billigt. Räknar du med oljor, kamrem, brytrullar, vattenpump, spännstift, tänddelar, pinnbultar, nya ventillyftare?
Min lista slutade på 10 172kr, i princip bara det nödvändigaste.
Ok, av det du skrev så är väl kamrem & löphjul till den och ventillyftare & pinnbultar enda som är medräknat i min lista. Tänker inte vara lika seriös som du att byta vattenpump & massa tänddelar osv.
Sånt tjafs
Jag tror fortfarande inte du har fått med alla packningar och lager, du vet väl om att det krävs 3 set med ramlagersatser för att kunna välja ut vad du ska ha för lager? Det finns ju 3 storlekar, tunn, standard, tjock, och du ska ha 12st. Jag kollade på Autotechs sida, och det lät också jäkligt billigt, men jag tror inte det var hälften av alla grejerna jag fick på Volvo när jag gick till dom.
Det är möjligt att det är så, stod åtminstone ramlagersats. Det är ju det enda jag kan utgå ifrån dock Som sagt, vi ser väl. Ska börja med att regöra vevhusventilationen och se om det blir något bättre av det, om inte så är det väl att fortsätta felsöka och prova något annat innan man ger sig på en motorrenovering som kanske inte ens löser problemet.
Tog en bild idag (taskig kvalitet dock) på hur det igensatta stiftet ser ut, jämfört med ett av de andra 4 fräscha stiften. Någon som har någon kommentar på det?
drar min 855 GL 10v till varvstopp varje dag, , drar mkt olja ja, men vilken orenoverad motor med de milen gör inte det ?
EDIT: Den har rullat 41k nu
Okej, låter nyttigt. Visst drar de väl olja, men nu är ju problemet att jag vill veta vad just problemet ÄR, inte att det är ett problem. Get the point?
Citerar dig klart & tydligt:
Naddet skrev:
............Vet att man inte ska varva en motor så mycket som gått närmare 30 000 mil men vill bara göra det .............
har du olja bara på ett stift lär det vara kolvringar eller liknande. hade det varit på alla hade jag kunnat tänka mej vevhusventilationen. äldre 10v motorer har en förmåga att bli så här.
drar min 855 GL 10v till varvstopp varje dag, , drar mkt olja ja, men vilken orenoverad motor med de milen gör inte det ?
EDIT: Den har rullat 41k nu
Okej, låter nyttigt. Visst drar de väl olja, men nu är ju problemet att jag vill veta vad just problemet ÄR, inte att det är ett problem. Get the point?
Citerar dig klart & tydligt:
Naddet skrev:
............Vet att man inte ska varva en motor så mycket som gått närmare 30 000 mil men vill bara göra det .............
Ingen anledning för dig att vara ohövlig.
Mitt inlägg rörde exakt det du skrev:
Eh, förstår inte riktigt vad du vill ha ut av det. Jag tycker inte jag var ohövlig på någe sätt..
har du olja bara på ett stift lär det vara kolvringar eller liknande. hade det varit på alla hade jag kunnat tänka mej vevhusventilationen. äldre 10v motorer har en förmåga att bli så här.
Och varför kan det inte bli såhär på 1 stift då om det skulle vara vevhusventen?