3326
Sök

Hög oljeförbrukning, 850 GLE.

Reservdansk
6 271 Inlägg
4 juli 2008
#21
Naddet skrev:
TurbOla skrev:
Din lokala Volvo-verkstad säger: Ajajaj, detta blir dyrt. smile

Så gör dom alltid. smile

Det beror ju helt på vad man menar med dyrt, kollade på autoexperten och där skulle det landa på 6000 i delar, inte så farligt enligt mig. Då är inte kolvar inräkande, det är väl det enda. Kolvringar, oljeringar, vevlagersats, ramlagersats, ventiler, hel topprenovering alla packningar osv osv är väl det som är räknat på då. Funderar faktiskt på att utföra det, smakar det så kostar det.

Det var fruktansvärt billigt.
Räknar du med oljor, kamrem, brytrullar, vattenpump, spännstift, tänddelar, pinnbultar, nya ventillyftare?

Min lista slutade på 10 172kr, i princip bara det nödvändigaste.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

23 Inlägg
5 juli 2008
Trådstartare
#22
TurbOla skrev:
Naddet skrev:
TurbOla skrev:
Din lokala Volvo-verkstad säger: Ajajaj, detta blir dyrt. smile

Så gör dom alltid. smile

Det beror ju helt på vad man menar med dyrt, kollade på autoexperten och där skulle det landa på 6000 i delar, inte så farligt enligt mig. Då är inte kolvar inräkande, det är väl det enda. Kolvringar, oljeringar, vevlagersats, ramlagersats, ventiler, hel topprenovering alla packningar osv osv är väl det som är räknat på då. Funderar faktiskt på att utföra det, smakar det så kostar det.

Det var fruktansvärt billigt.
Räknar du med oljor, kamrem, brytrullar, vattenpump, spännstift, tänddelar, pinnbultar, nya ventillyftare?

Min lista slutade på 10 172kr, i princip bara det nödvändigaste.

Ok, av det du skrev så är väl kamrem & löphjul till den och ventillyftare & pinnbultar enda som är medräknat i min lista. Tänker inte vara lika seriös som du att byta vattenpump & massa tänddelar osv.

Sånt tjafs big_smile

KHRacing
5 juli 2008
#23
Inte varva, 30 000 plus mil ???


drar min 855 GL 10v till varvstopp varje dag, , drar mkt olja ja, men vilken orenoverad motor med de milen gör inte det ?

Den har rullat 41k nu
Senast redigerat av KHRacing (6 juli 2008)

Reservdansk
6 271 Inlägg
5 juli 2008
#24
Naddet skrev:
TurbOla skrev:
Naddet skrev:

Det beror ju helt på vad man menar med dyrt, kollade på autoexperten och där skulle det landa på 6000 i delar, inte så farligt enligt mig. Då är inte kolvar inräkande, det är väl det enda. Kolvringar, oljeringar, vevlagersats, ramlagersats, ventiler, hel topprenovering alla packningar osv osv är väl det som är räknat på då. Funderar faktiskt på att utföra det, smakar det så kostar det.

Det var fruktansvärt billigt.
Räknar du med oljor, kamrem, brytrullar, vattenpump, spännstift, tänddelar, pinnbultar, nya ventillyftare?

Min lista slutade på 10 172kr, i princip bara det nödvändigaste.

Ok, av det du skrev så är väl kamrem & löphjul till den och ventillyftare & pinnbultar enda som är medräknat i min lista. Tänker inte vara lika seriös som du att byta vattenpump & massa tänddelar osv.

Sånt tjafs big_smile

Jag tror fortfarande inte du har fått med alla packningar och lager, du vet väl om att det krävs 3 set med ramlagersatser för att kunna välja ut vad du ska ha för lager?
Det finns ju 3 storlekar, tunn, standard, tjock, och du ska ha 12st. wink
Jag kollade på Autotechs sida, och det lät också jäkligt billigt, men jag tror inte det var hälften av alla grejerna jag fick på Volvo när jag gick till dom.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
5 juli 2008
#25
Naddet skrev:
Growe skrev:
börja med att ta bort oljefällan och sen skaffa en ny sån kolla hålet ner i blocket att det inte är tokstopp där  inte direkt ovanligt att det är så

polarns 10v 2.5 850 beter sig på samma sätt  inget har hjälpt för honom hittils

Oljefällan? Du menar att jag ska rengöra vevhusventilationen och kolla så att det inte är stopp i slangarna osv?

man ska byta själva fällan som samlar upp oljan sitter nere vid blocket ihop med slangarna till vevhus venten det är under den som det oftast är stopp och i själva oljefällan

derför man måste riva insuget för det är ruskigt trångt att komma åt burken som sitter under insuget riktigt pissigt till

Kör fort så hinner inget hända...

Better than God \o/
1 883 Inlägg
5 juli 2008
#26
Fixa vevhusventen = problem löst.
Senast redigerat av MrTurbo (5 juli 2008)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

23 Inlägg
5 juli 2008
Trådstartare
#27
KHRacing skrev:
Inte varva, 30 000 plus mil ???


drar min 855 GL 10v till varvstopp varje dag, , drar mkt olja ja, men vilken orenoverad motor med de milen gör inte det ?

Okej, låter nyttigt. Visst drar de väl olja, men nu är ju problemet att jag vill veta vad just problemet ÄR, inte att det är ett problem. Get the point?

23 Inlägg
5 juli 2008
Trådstartare
#28
TurbOla skrev:
Naddet skrev:
TurbOla skrev:
Det var fruktansvärt billigt.
Räknar du med oljor, kamrem, brytrullar, vattenpump, spännstift, tänddelar, pinnbultar, nya ventillyftare?

Min lista slutade på 10 172kr, i princip bara det nödvändigaste.

Ok, av det du skrev så är väl kamrem & löphjul till den och ventillyftare & pinnbultar enda som är medräknat i min lista. Tänker inte vara lika seriös som du att byta vattenpump & massa tänddelar osv.

Sånt tjafs big_smile

Jag tror fortfarande inte du har fått med alla packningar och lager, du vet väl om att det krävs 3 set med ramlagersatser för att kunna välja ut vad du ska ha för lager?
Det finns ju 3 storlekar, tunn, standard, tjock, och du ska ha 12st. wink
Jag kollade på Autotechs sida, och det lät också jäkligt billigt, men jag tror inte det var hälften av alla grejerna jag fick på Volvo när jag gick till dom.

Det är möjligt att det är så, stod åtminstone ramlagersats. Det är ju det enda jag kan utgå ifrån dock smile
Som sagt, vi ser väl. Ska börja med att regöra vevhusventilationen och se om det blir något bättre av det, om inte så är det väl att fortsätta felsöka och prova något annat innan man ger sig på en motorrenovering som kanske inte ens löser problemet.

Tog en bild idag (taskig kvalitet dock) på hur det igensatta stiftet ser ut, jämfört med ett av de andra 4 fräscha stiften. Någon som har någon kommentar på det?

Ja, jag biter på naglarna ^^

http://forumbilder.se/images/39200845725PMb08e.jpg
Senast redigerat av Naddet (5 juli 2008)

23 Inlägg
5 juli 2008
Trådstartare
#29
MrTurbo skrev:
Fixa vevhusventen = problem löst.

Jag hoppas att du har rätt

KHRacing
6 juli 2008
#30
Naddet skrev:
KHRacing skrev:
Inte varva, 30 000 plus mil ???


drar min 855 GL 10v till varvstopp varje dag, , drar mkt olja ja, men vilken orenoverad motor med de milen gör inte det ?

EDIT: Den har rullat 41k nu


Okej, låter nyttigt. Visst drar de väl olja, men nu är ju problemet att jag vill veta vad just problemet ÄR, inte att det är ett problem. Get the point?

Citerar dig klart & tydligt:

Naddet skrev:
............Vet att man inte ska varva en motor så mycket som gått närmare 30 000 mil men vill bara göra det .............

Ingen anledning för dig att vara ohövlig.

Mitt inlägg rörde exakt det du skrev:

396 Inlägg
6 juli 2008
#31
har du olja bara på ett stift lär det vara kolvringar eller liknande. hade det varit på alla hade jag kunnat tänka mej vevhusventilationen. äldre 10v motorer har en förmåga att bli så här.

23 Inlägg
6 juli 2008
Trådstartare
#32
KHRacing skrev:
Naddet skrev:
KHRacing skrev:
Inte varva, 30 000 plus mil ???


drar min 855 GL 10v till varvstopp varje dag, , drar mkt olja ja, men vilken orenoverad motor med de milen gör inte det ?

EDIT: Den har rullat 41k nu


Okej, låter nyttigt. Visst drar de väl olja, men nu är ju problemet att jag vill veta vad just problemet ÄR, inte att det är ett problem. Get the point?

Citerar dig klart & tydligt:

Naddet skrev:
............Vet att man inte ska varva en motor så mycket som gått närmare 30 000 mil men vill bara göra det .............

Ingen anledning för dig att vara ohövlig.

Mitt inlägg rörde exakt det du skrev:

Eh, förstår inte riktigt vad du vill ha ut av det. Jag tycker inte jag var ohövlig på någe sätt..

23 Inlägg
6 juli 2008
Trådstartare
#33
Tommy_P skrev:
har du olja bara på ett stift lär det vara kolvringar eller liknande. hade det varit på alla hade jag kunnat tänka mej vevhusventilationen. äldre 10v motorer har en förmåga att bli så här.

Och varför kan det inte bli såhär på 1 stift då om det skulle vara vevhusventen?

Oljan tar sig ändå upp på samma ställe..


Sök