2603
Sök

etanol konvertering

205 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
#1
tjenare undra vad man moste byta för att konvertera en bensin motor till etanol?

tackar på förhand.

Ljutika Motorsports

SQ
1 343 Inlägg
26 maj 2008
#2
www.etanol.nu


oj, de va nu å inte se... hehe
Senast redigerat av Lardi (26 maj 2008)

Ljudnörd!

205 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
#3
ok men det står juh inte vad man moste göra för att konvertera motorn:S?

Ljutika Motorsports

1 Inlägg
4 juli 2008
#4
ee role sta ima nissan je super nek je sa srecom


Forummoderator
10 576 Inlägg
4 juli 2008
#5
LAZY-BOY skrev:
ok men det står juh inte vad man moste göra för att konvertera motorn:S?

jooooo det gör det, bara du som inte orkar läsa.

kortfattat.

Ny tändmapp (och iridiumstift)
Ny bränslemapp (mappad mot lambda 1 på låglast och 0.84 på höglast för E85)
Säkerställa att bränslesystemet och övriga komponenter som kommer i kontakt med bränslet tål soppan.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

812 Inlägg
4 juli 2008
#6
vad är de för bil? brukar räcka med att höja bränsle trycket.

man lever bara en gång..

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 juli 2008
#7
pimpad740 skrev:
vad är de för bil? brukar räcka med att höja bränsle trycket.

inte för en konvertering inte

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

812 Inlägg
10 juli 2008
#8
byt spridare då. så du får mer soppa de e allt som behövs.

man lever bara en gång..

Forummoderator
10 576 Inlägg
10 juli 2008
#9
pimpad740 skrev:
byt spridare då. så du får mer soppa de e allt som behövs.

....kära nån

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

4 001 Inlägg
10 juli 2008
#10
Det är skillnad på konvertering och att köra på E85

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

812 Inlägg
10 juli 2008
#11
men vad krävs för att "konvertera" då om ni nu vet vad som ska göras men inte skriver nå? varför lägga upp en tråd när du tydligen redan vet?

man lever bara en gång..

4 001 Inlägg
10 juli 2008
#12
pimpad740 skrev:
men vad krävs för att "konvertera" då om ni nu vet vad som ska göras men inte skriver nå? varför lägga upp en tråd när du tydligen redan vet?

använd SÖK-funktionen, finns hur många trådar som helst, sen gäller det bara att försöka lista ut vilka råd & tips som man ska lyssna på, det lär man sig kvickt

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Forummoderator
10 576 Inlägg
10 juli 2008
#13
Saxar från X40Nordic de förändringar som gjorts mellan 2.5T och 2.5FT som är flex.

www.X40nordic.com skrev:
Senaste E85-konvertingen, flexifuelmotorn, från Volvo är 2.5T som finns i S80 och V70 och som kallas 2.5FT. Visserligen är detta en motor som kan gå på både bensin/E85 och det är säkert enklare om man konverterar utan att bibehålla flexibiliteten. Men är kommer listan med ändringarna på 2.5FT.

-Ny fuelrail och spridarklips.
-Ventilsätena från CNG-motorn.
-Avgasventilen från CNG-motorn modifierad för turbo.
-Hårdanodiserade kolvar.
-Omdesignat insug (plenum).
-Nya bränsleledningar. (Från Loperm 3500D till Fluorocomp.)
-Nya tändstift, NGK.
-Förbättrad luftmassmätare.
-Omdesignad kamremskåpa (!).
-Ny mjukvara funktion och kalibrering.
-CADS2, avståndsradar till aktiv farthållare.
-Ny slutväxel, 4.00 --> 3.77.
-Motorvärmare såklart...

Vissa grejer kanske man kan klara sig utan och vissa kan man byta själv men om man enbart laddar ny mjukvara i sin 2.5T och då tror att man fått en "2.5FT" så får man tänka om. Tror inte Volvo pillar med ventilsäten, kolvar och bränsleledningar osv bara för att det är roligt... Fast de måste ju garantera funktion över väldigt lång tid, det behöver ju inte hemmapularen tänka på.

Jag vet men jag har inte gjort någon tråd heller...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

812 Inlägg
11 juli 2008
#14
torpis skrev:
Saxar från X40Nordic de förändringar som gjorts mellan 2.5T och 2.5FT som är flex.

www.X40nordic.com skrev:
Senaste E85-konvertingen, flexifuelmotorn, från Volvo är 2.5T som finns i S80 och V70 och som kallas 2.5FT. Visserligen är detta en motor som kan gå på både bensin/E85 och det är säkert enklare om man konverterar utan att bibehålla flexibiliteten. Men är kommer listan med ändringarna på 2.5FT.

-Ny fuelrail och spridarklips.
-Ventilsätena från CNG-motorn.
-Avgasventilen från CNG-motorn modifierad för turbo.
-Hårdanodiserade kolvar.
-Omdesignat insug (plenum).
-Nya bränsleledningar. (Från Loperm 3500D till Fluorocomp.)
-Nya tändstift, NGK.
-Förbättrad luftmassmätare.
-Omdesignad kamremskåpa (!).
-Ny mjukvara funktion och kalibrering.
-CADS2, avståndsradar till aktiv farthållare.
-Ny slutväxel, 4.00 --> 3.77.
-Motorvärmare såklart...

Vissa grejer kanske man kan klara sig utan och vissa kan man byta själv men om man enbart laddar ny mjukvara i sin 2.5T och då tror att man fått en "2.5FT" så får man tänka om. Tror inte Volvo pillar med ventilsäten, kolvar och bränsleledningar osv bara för att det är roligt... Fast de måste ju garantera funktion över väldigt lång tid, det behöver ju inte hemmapularen tänka på.

Jag vet men jag har inte gjort någon tråd heller...

allt de där är bara onödigt jobb för allt som klarar bensin klarar etanol ända är att etanolen kräver ett högre tryck allternatift mer bränsle.. vi kan ju göra ett täst om du vill.. du kan lägga ut 15-20k så lägger jag ut max 1k å ser vilken som går bäst? å billigast

man lever bara en gång..

Byggare Behm
562 Inlägg
11 juli 2008
#15
Hehe, intressant.
Min egna uppfattning av detta är :
En äldre motor var dyrare att tillverka , t.ex Volvos motorer var skapligt överdimensionerade
som alla vet.
Min gissning är att idag har dessa mariginaler minskats väsentligt för att det ska bli billigare
att tillverka motorer , naturligtvis inte bara Volvo.

Så här kommer min teori.
En äldre motor som är kraftigt byggd med stor cylindervolym borde gå alldeles utmärkt
på etanol utan förändringar.
Det är redan kraftig bränslepump,spridare och tändning eftersom motorn med
en stor cylindervolym kräver det.

Men det som gör att det finns olika uppfattningar om vad som behövs till bilar
för att gå på etanol är sveriges byråkratis verk.
Det är nämligen olagligt att byta bränsle i en nyare bil som är typgodkänd för bensin.
Samtidigt så tjänar staten mycket bättre på att vi tankar bensin. ( 70 % av priset är " avgifter " )
Fin miljöpolitik va ?

Att lagligt " konvertera " en bil till etanol eller E85 som det är, 15 % bensin iblandat är i princip
omöjligt om inte bilmodellen redan finns med Etanol-motor.
En nyare Ford, Volvo eller Saab är alltså lagligt att konvertera och få godkänd för där
finns redan avgas-certifikat från tillverkaren.
För alla andra bilar är det tvärstopp den lagliga vägen.

Men eftersom E85 är just 85% etanol och 15 % bensin så går dom flesta bilar bra med
högre tändning och bränsletryck.
På vintern är det faktiskt E70 , det är 30 % bensin iblandat i den som säljs i Sverige så du kan skippa
motorvärmaren och bilen startar ändå.

Det är dessutom konstaterat att en turbo-motor får upp till 15 % högre effekt med E85,
det är nämligen högre oktantal än i bensin.
Läs senaste bilsport om ni inte tror mig , dom har testat .

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.


Sök