3575
Sök

ca18de turbo

38 Inlägg
13 juli 2008
Trådstartare
#1
Hejsan. Jag har en nissan sunny gti -90 med en ca18de motor på 125 hästar.
Jag skulle gärna vilja trimma motorn lite.
Har lite funderingar på om man skulle sätta dit en turbo. Någon som har erfarenhet av detta?
Vart får man tag på turbo som passar min bil? Är det lönt att sätta dit en turbo ?

Tackar för alla svar.

/Samuel

1 688 Inlägg
13 juli 2008
#2
Är nog billigare att montera en chipad ca18det direkt, 200hk+. smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

38 Inlägg
13 juli 2008
Trådstartare
#3
Losgard skrev:
Är nog billigare att montera en chipad ca18det direkt, 200hk+. smile

Motorbyte har jag inte tänkt mig.
Finns det några andra trimmmetoder som jag kan använda för att få den lite piggare ?

1 703 Inlägg
14 juli 2008
#4
Skaffa grenrör, tråg, kabelhärva, insug och en t25 från ca18det och skruva på.
Vettigaste som redan nämnt är att skaffa en komplett ca18det och smacka ner, passar ju bolt on smile


1 688 Inlägg
14 juli 2008
#5
henkebenke skrev:
Skaffa grenrör, tråg, kabelhärva, insug och en t25 från ca18det och skruva på.
Vettigaste som redan nämnt är att skaffa en komplett ca18det och smacka ner, passar ju bolt on smile

Är något motorfäste som får byggas om har jag för mig, så det är bara 99% bolt on. wink

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Labborant
307 Inlägg
14 juli 2008
#6
Losgard skrev:
Är nog billigare att montera en chipad ca18det direkt, 200hk+. smile

Håller med, mindre jobb att byta hela motorn till en som redan har turbo, den borde faktiskt passa eftersom turbon sitter undertill på dessa motorer, skulle det bli tight kan man alltid köra på toppmaunt grenrör och få turbon uppertill.

Om man får 200hk+ på en chipad ca18det vet jag inte dock, det är ju 169hk original och när jag chipade min ca18det märkte jag inen speciell skyldnad förren jag bytt intercooler, avgassystem, grenrör, tryckrör, och filter, då kanske cipet gjorde sina 10hk men inte mer...

Labborant
307 Inlägg
14 juli 2008
#7
Om du bara vill ha den att gå fortare, hade jag nog sattsat på spridare, dom flesta japanska borde passa, ett par från skyline tex, 444cc får du säkert för en tuss! Sen riktiga grenrör och avgassytem, byta kam kan du ju göra med och plana toppen när du endå har den borta...

2 117 Inlägg
14 juli 2008
#8
Med chip, ökat ladd och uppjusterat bränsletryck når man ganska lätt ett par hundra hästar i en ca18det.

Åter till frågan. En sugmotor kräver ganska mycket mekaniskt jobb och utbyte av komponenter för att det ska ge några märkbara förändringar i hästar. Det finns en sticky om detta här:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=50493

Montera dit en turbo det går också men du kan inte ladda speciellt mycket innan det börjar spika. Det är mycket att tänka på för att få till det och rekommendationerna ovan att byta hela motorn inkl kabelhärva och ECU är en mycket bättre väg framåt.


38 Inlägg
14 juli 2008
Trådstartare
#9
Tack för alla svar ! smile
Vad kostar en ny ca18det motor ?
Nissan 200sx har väl ca18det motorn... är det på skroten man får leta upp en sån motor ? Vad kostar det att byta en då jag själv inte har så mycket erfarenhet ^^

1 703 Inlägg
14 juli 2008
#10
jo, självfallet är det en begagnad ca18det du ska leta efter. Kolla på 200sx.nu, blocket, samt övriga annonssiter och forum.
Skulle kunna tänka mig att du får ge mellan 5-10tusen för en komplett motor.


38 Inlägg
15 juli 2008
Trådstartare
#11
henkebenke skrev:
jo, självfallet är det en begagnad ca18det du ska leta efter. Kolla på 200sx.nu, blocket, samt övriga annonssiter och forum.
Skulle kunna tänka mig att du får ge mellan 5-10tusen för en komplett motor.

Okej. ett motorbyte känns inte akuellt. vad finns det för andra sätt att trimma min nuvarande motor på? smile


Sök