Nja, jag tror ändå att du har fått till en basreflexberäkning på RE10 eftersom det blir nästan precis likadan kurva när jag kollar i mitt program på en 9 liters basreflex
. Kolla gärna igen. Kurvan för Hertz 250.4 ser däremot ungefär likadan ut i min uträkning när jag väljer sluten låda på 9 liter och mycket dämpning.
Jag har då hämtat parametrar dels från B.A.E (RE10) och dels från Hertz egen hemsida, men jag hittar ingen bas som heter HX250.4 utan den heter bara HX250. Om det är rätt element vet jag inte riktigt.
BassBox räknar automatiskt ut vilken volym som basen tar upp i lådan, men jag blockerar alltid den uträkningen och litar mer på info i elementets specar. Programmet räknar även ut elementets upptagna volym fastän man inte har angivit några mått på elementet, men det ska programmet inte kunna göra egentligen. Därför är det säkrast att blockera den funktionen tycker jag iaf
.
Att försöka få till en frekvenskurva som går rakt så långt ner i frekvens som möjligt innan den faller helt tvärt, det kan gälla för en baslåda som ska vara inomhus men passar inte alltid bra i en bil eftersom det då oftast blir en ganska markerad peak (pga kupeförstärkningen) så att basen kan låta entonig.
Den slutna lådan faller ganska "flackt" i sin frekvensgång, det gör att den verkliga återgivningen i en bilkupe låter relativt neutral. En del tycker då att basen låter för "tunnt", men det beror antagligen på att man gärna vill ha ett extra tryck i basen.
Med basreflexlåda så får man i princip alltid basen att gå djupare och även att den får en liten peak i frekvensgången, det resulterar att basen spelar med extra tryck när den sitter i en bilkupe och flera tycker då att "så ska basen låta".
Nu har jag nog trasslat in mig själv tror jag, har kanske skrivit om andra saker än du frågar om. Hoppas att du hänger med någorlunda i mitt svammel, fråga gärna ifall du inte hänger med
.
I vilket fall som helst så borde RE10 spela djupare än HX250 i en 9 liters sluten låda, men den verkar "bara" tåla 175WRMS jämfört med 450WRMS för HX250.