3217
Sök

Tickade ljud från S40

6 Inlägg
16 juli 2008
Trådstartare
Har en Volvo S40 2,0t-00, som "tickar" nåt så fruktansvärt från motorn när han e kall... låter inte alls bra när man trör på pedalen lite.. Någon idé om vad det kan vara?

Den som inge turbo har, han får åka utan bar!

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
16 juli 2008
Lyftare eller ramlager.. Det är ganska stor skillnad i ljud men låt någon som kan lyssna på den så ska de nog kunna fundera ut vad felet är!

6 Inlägg
16 juli 2008
Trådstartare
Någon som snackade om spricka i grenröret? det är uteslutet eller?

Den som inge turbo har, han får åka utan bar!

Labborant
307 Inlägg
16 juli 2008
Vet att på volvos 5 cylindriga motorer kan det ticka upp till 10sek precis när man startar dom...tydligen oljepumpen som är dålig

831 Inlägg
16 juli 2008
Nu vet jag inte hurvida det tickar om man har en spricka i grenröret men om det nu gör det finns ju risken i och med att grenrörets spricka är "öppen" när bilen är kall och sedan "växer ihop" lite grann när bilen är varm och där med också tickningarna avta. Men något sånt har jag aldrig hört talas om så det är bara spekulationer från min sida.

Jag tror mer på lyftarna, dom brukar ticka friskt när bilen är kall om dom är slitna.

BjoernS40 skrev:
Någon som snackade om spricka i grenröret? det är uteslutet eller?
Senast redigerat av CrilleD (16 juli 2008)

31 Inlägg
17 juli 2008
la_palma skrev:
Vet att på volvos 5 cylindriga motorer kan det ticka upp till 10sek precis när man startar dom...tydligen oljepumpen som är dålig

Jo...fast detta är ju en 4-cylindrig motor.....förvisso besläktad med femmorna.

Jag gissar på

1. För lite olja
2. För gammal/dålig olja
3. Någon/några ventillyftare är skräp.

5 198 Inlägg
17 juli 2008
1. FYll på
2. Byt Olja+Filter
3. Åk till nån mekare så får han lyssna

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 juli 2008
Tryckarna är mekaniska på -00 mao kan de inte gå sönder.  Att grenröret pricker eller sitter löst är mycket vanligt på våra bilar.  utrusta dig med en lednyckel no 13 och kontrollera om bultarna sitter.  De skall dras så hårt du orkar i princip.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 juli 2008
Det står i din profil att du har 180hk... skruvat laddtryck eller???  bli blir det väldigt hög EGT och grenröret spricker...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sök