3188
Sök

Hjullager - Biltema eller original?

blacken
13 juli 2008
Xuri skrev:
blacken skrev:
riv bort lagret eller skaffa alla mått på lagret och stolpa iväg till en SKF butik och hör vad dom ska ha för ett sådant..

En smart ide! fast ändå inte tongue På volvos bilar  sitter de inte lösa hjulager så där sket sig den iden för de är bara å köpa ett "helt" nav  annars klok ide ...går å komma undan biligt om man gör som du ! för de är oftast Std lager å då hittar man dom på vilken lagerfirma som helst..

Går det inte att pressa ut lagret ur navet?..

One Man Clan
4 287 Inlägg
15 juli 2008
da_Rayman skrev:
Xuri skrev:
Just framhjulslager på xc70 Å bakhjullager är känsliga så jag hade köpt på volvo även om de kanske står SKF på biltemas grejer så brukar volvos inte gå sönder lika lätt eller är hårdare kontrollerat... oavsett var du köper lagret

what?? volvo sitter ju inte o kontrollerar varje lager. dom tar ju bara o smackar på skiten o rullar iväg me bilen. kraven på materialhårdhet och ytfinhet är extrema. http://sv.wikipedia.org/wiki/Kullager

biltema säljer gott om bra saker med utmärkt kvalite. vad är det för skillnad på att köpa ett bosch/ngk stift på biltema mot att köpa ett på bilia, eller ett skf lager där mot momentum?

jaja sak samma du fattar inte vad jag menar...men jag vet flera som köpt tex luftmassemätare från biltema å dessa har inte funkat...de har stått bosch på dessa å dom har varit nya...har aldrig hört någon som har köpt ny lmm på tex volvo å den har varit trasig vid leverans...

761 Inlägg
15 juli 2008
Xuri skrev:
da_Rayman skrev:
Xuri skrev:
Just framhjulslager på xc70 Å bakhjullager är känsliga så jag hade köpt på volvo även om de kanske står SKF på biltemas grejer så brukar volvos inte gå sönder lika lätt eller är hårdare kontrollerat... oavsett var du köper lagret

what?? volvo sitter ju inte o kontrollerar varje lager. dom tar ju bara o smackar på skiten o rullar iväg me bilen. kraven på materialhårdhet och ytfinhet är extrema. http://sv.wikipedia.org/wiki/Kullager

biltema säljer gott om bra saker med utmärkt kvalite. vad är det för skillnad på att köpa ett bosch/ngk stift på biltema mot att köpa ett på bilia, eller ett skf lager där mot momentum?

jaja sak samma du fattar inte vad jag menar...men jag vet flera som köpt tex luftmassemätare från biltema å dessa har inte funkat...de har stått bosch på dessa å dom har varit nya...har aldrig hört någon som har köpt ny lmm på tex volvo å den har varit trasig vid leverans...

Ännu en biltema myt... Tror ni/du på fullt alvar att exempelvis bosch skulle sälja trasiga/ej fullt funktionsdugliga enheter till te.x biltema?? Tänk om, ingen vill smutsa ner sitt märke på det sättet.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

1 112 Inlägg
15 juli 2008
Biltema om du skall sälja å orginal om du skall åka vidare några år till!

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"

2 911 Inlägg
15 juli 2008
Största myten, oavsett om det gäller hjullager eller högtalare så är myten att märket XXX tillverkas av <välj valfritt kvalitétsmärke här> i samma fabriker.

Den myten är den mest korkade och löjligaste som finns, att folk verkligen tror på sånt skit.

One Man Clan
4 287 Inlägg
16 juli 2008
Markus_MR2 skrev:
Xuri skrev:
da_Rayman skrev:

Ännu en biltema myt... Tror ni/du på fullt alvar att exempelvis bosch skulle sälja trasiga/ej fullt funktionsdugliga enheter till te.x biltema?? Tänk om, ingen vill smutsa ner sitt märke på det sättet.

jag skiter i vad du säger...jag pratar om egna erfarenheter..... Jag VET folk som köpt 3-4 nya luftmassemätare på biltema av märket bosch som allihopa varit trasiga...de kallar inte jag "otur"
men nu kommer du med något "blä blä blä"

å nej jag vet att bosch gör bra grejer...

5 198 Inlägg
16 juli 2008
Är man normalt funtad å man köper nåt som är trasigt.. man får en ny.. är den oxå trasig kräver man pengar åter och köper nån annanstans.

EDIT: Sen tror inte jag man gnäller så mycket om orginal delen är trasig,, den byter man bara så är man tyst. men sen att biltema säljer en trasig del,, då brinner nordpolen upp. och hela sverige får veta att ALLT som biltema har är skit.. klart mycket skit finns det .. men mycket bra oxå.
Senast redigerat av gamlingen (16 juli 2008)

One Man Clan
4 287 Inlägg
16 juli 2008
gamlingen skrev:
Är man normalt funtad å man köper nåt som är trasigt.. man får en ny.. är den oxå trasig kräver man pengar åter och köper nån annanstans.

Jo men de kan vara lite segt å hämta nya grejer på biltema när de är några mil å grejerna behövs fort...
Sen att bilen blev inlämnad på verkstad för felsökning då lmm gjorde lustiga fel var en grej till..bilen stod på verkstad å personen hämtade 2 nya lmm å de var fel på båda två....sen sket han i biltema å köpte en på volvo då bilen endå stod där för felsökning å med den nya funkade de kalas...

EDIT: Sen tror inte jag man gnäller så mycket om orginal delen är trasig,, den byter man bara så är man tyst. men sen att biltema säljer en trasig del,, då brinner nordpolen upp. och hela sverige får veta att ALLT som biltema har är skit.. klart mycket skit finns det .. men mycket bra oxå.

Jo men de kan vara lite segt å hämta nya grejer på biltema när de är några mil å grejerna behövs fort...
Sen att bilen blev inlämnad på verkstad för felsökning då lmm gjorde lustiga fel var en grej till..bilen stod på verkstad å personen hämtade 2 nya lmm å de var fel på båda två....sen sket han i biltema å köpte en på volvo då bilen endå stod där för felsökning å med den nya funkade de kalas...

en lmm på biltema kostar 500 kr ..på volvo kostar den väl mellan 2-4papp....vet inte hur du är men ju dyrare grejen är som jag köper ju mer klagar jag om de är fel på den..men men alla är väl olika.
Senast redigerat av Xuri (16 juli 2008)

5 198 Inlägg
16 juli 2008
visserligen.. men jag tror rent allmänt att det klagas mer på biltema än orginal handeln,,, bara för att det ska klagas,,, sen hur jag är personligen så är jag nog som dej.. skulle ta hus i h om grejen för 4000 är trasig. än delen för 499..
EDIT: Dum är man ju om man tror att det INTE är skillnad på LMM för 4000 och 499.
Senast redigerat av gamlingen (16 juli 2008)

Fattig drömmare
123 Inlägg
16 juli 2008
blacken skrev:
da_Rayman skrev:
Xuri skrev:

Sedan när så säljer Biltema Bosch/NGK stift?.

dom gjorde det för några år sedan

5 089 Inlägg
16 juli 2008
ja alltid detta tjöj om biltema. har inte dom garanti på grejjerna eller vad bråkas det om hela tiden? det är billigt? har du pengar köp på volvo.

\Lindgren

761 Inlägg
16 juli 2008
Xuri skrev:
Markus_MR2 skrev:
Xuri skrev:

jag skiter i vad du säger...jag pratar om egna erfarenheter..... Jag VET folk som köpt 3-4 nya luftmassemätare på biltema av märket bosch som allihopa varit trasiga...de kallar inte jag "otur"
men nu kommer du med något "blä blä blä"

å nej jag vet att bosch gör bra grejer...

Blä blä blä..big_smile Kanske de 3-4 luftmassemätarna har varit fel modell till bilen i fråga tongue Men men,, det är ju större sannolikhet att bosch har levererat 3-4 st trasiga LMM för de skulle ju "bara" till biltema roll
Senast redigerat av Markus_MR2 (16 juli 2008)

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

Sothora <3
1 201 Inlägg
16 juli 2008
säger som sagt bara en sak, vissa kankse haft otur, andra kasnke rent av är kass på att skruva, Och vissa saker är skit på biltema, Men Om något är trasigt då man får de, varför klaga de kan hända var som helst, gå tillbaka och byt. Sen såg ja de var någon som sa att även fast det stod SKF på biltemas lager så var volvos org lager bättre, Ja råkar nu veta att Mycket av volvos org delar är just "kina" saker.
Men som sagt för dom som känner att man vill lägga ner 3 dubbla värdet på att köpa org saker som är lite bättre än biltema kul för dom, För Våran sak kan ju ändå rasa 3 gånger .

Bildemonterare samt egen verkstad. !

blacken
17 juli 2008
Sen såg ja de var någon som sa att även fast det stod SKF på biltemas lager så var volvos org lager bättre

Skumt yttrande, bättre än SKF går ju inte..

16 197 Inlägg
17 juli 2008
biltemaslager funkar kanon.. har/hade de bak på jettan(innan ja smällde den) å me tanke på hur mycke stereon vägde å bilen rulla rätt många mil på en  säsong utan nå som helst problem.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 Inlägg
18 juli 2008
Volvo original hjullager är tillverkade av SKF bl a. (Volvo slutatade som lager tillverkare typ 1926, då grabbarna grus tog över produktnamnet "Volvo" ifrån SKF, och inriktade sig på biltilverkning).
Köp Hjullager ifrån Biltema, men åk sedan till Volvo och ihandla 4 nya bultar (torx) vid byte. Så har du tjänat en slant. Knacka drivaxel tappen åt sidan och vrid hjulen för att underlätta åtkomst av bultarna vid demontering och montering. Se till att ha korrekt moment vid montering av drivknuts muttern.
Överkurs: Vibrationer och knackljud kan uppkomma efter byte av hjullager! Drivknut och hjullager är hoplimmade från fabrik. Alltid efter att drivknuten tagits bort från hjulnavet måste nytt lim appliceras(limmet förhindrar att vibrationer uppstår). Inget som jag märkt då jag bytt hjullager :-) (Volvo original är alltid bättre är Biltema,  men money is money...)

Sök