3529
Sök

Saknar komp. På b230ft ?

18 Inlägg
19 juli 2008
Trådstartare
#1
Halloy!

Är helt ny på det här med turbo. (haft den 14 dagar)

Nu till problemet. Har en 945 -95 med b230ft.
Det jag vet är gjort på motorn är följande.
Turbo td04-19t
VX kamaxel
Större spridare ( vet tyvärr inte vilka)big_smile
Chippad både bränsle o tändning + nån ny tändbox
3" från turbo + racekat
Ska va mappad på Autotech motor i trollhättan

Har funkat utan problem typ 100 mil. Men sen helt plötsligt vid en omkörning började den spika släppte genast av, men testade sen att gasa lite igen spikar då redan vid 0,2 i laddtryck.Gick sen knappt att starta och när den gjorde det stod den bara o hoppa. Var idag och köpte kompmätare och den visar 8,5-9,0 på de två främmre men sen på de två bakre når den inte ens skalan. Tror ni att jag sköt två kolvar på en gång eller kan det vara nåt annat.


Tack på förhand//Ragge
Senast redigerat av cadillac_cab (19 juli 2008)


243 Inlägg
19 juli 2008
#2
kolla så att inte kamremmen hoppade för dig. gjorde den det så är det bara att ställa tillbaka den och ut och köra igen:)

18 Inlägg
19 juli 2008
Trådstartare
#3
Mr_V skrev:
kolla så att inte kamremmen hoppade för dig. gjorde den det så är det bara att ställa tillbaka den och ut och köra igen:)

Jaså? Kan kompet försvinna på bara två cylindrar om kamremmen hoppat fel?


Better than God \o/
1 883 Inlägg
19 juli 2008
#4
Jag gissar på en stundande motorrenovering...

Plocka av toppen och ta en bild.

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

18 Inlägg
19 juli 2008
Trådstartare
#5
MrTurbo skrev:
Jag gissar på en stundande motorrenovering...

Plocka av toppen och ta en bild.

Ska kolla kamrem imorrn först i alla fall...wink Kan ju få hoppas:D


108 Inlägg
19 juli 2008
#6
Lyft av toppen, kolla packningen om den är gången och kolla om ringarna är hela. Har remmen hoppat byt den! Men troligtvis packning eller toppen som pajat.


87 Inlägg
20 juli 2008
#7
Vad låg ditt laddtryck på??
Båda kolvarna lär inte gett upp,skulle kunna tänka mig fjärde cylindern men inte båda...då måste de laddat hiskeligt..
Kamremmen kan ha hoppat..vilket inte är vanligt, dock förekommande om man inte gjort bytet rätt!
Testa o ställ remmen rätt..för det låter extremt konstigt att du varken har komp på trean eller fyran...de tyder ju nästan på att motorn inte står i rätt läge...
E de topppackningen som gett upp..så kan du köpa ny av mig ;o)

Vänliga Hälsningar Klas Östling

18 Inlägg
20 juli 2008
Trådstartare
#8
FixarKlasse skrev:
Vad låg ditt laddtryck på??
Båda kolvarna lär inte gett upp,skulle kunna tänka mig fjärde cylindern men inte båda...då måste de laddat hiskeligt..
Kamremmen kan ha hoppat..vilket inte är vanligt, dock förekommande om man inte gjort bytet rätt!
Testa o ställ remmen rätt..för det låter extremt konstigt att du varken har komp på trean eller fyran...de tyder ju nästan på att motorn inte står i rätt läge...
E de topppackningen som gett upp..så kan du köpa ny av mig ;o)

Laddtrycket maxar på ca:1,4 bar. men var inte i närheten av fullt laddtryck när problemen började, kanske började närma mig 1 bar ca. Men tyvärr lite mycket att göra för tillfället så får kolla nånn dag till veckan på hur motorn står inställd=)


18 Inlägg
20 juli 2008
Trådstartare
#9
Var ute o kollade på inställningen av kamremen nu. O om jag har fattat det rätt ska remskivan på veven stå på noll när markeringen vid kamdrevet på kammen står med markeringen mitt för märket i plastkåpan? I så fall är det inte rätt där=) Med markeringen rätt vid kammen rätt står markeringen på remskivan vid veven drygt 2 cm till höger om nollan(framifrån sett). Köper ny rem o spännare imörrn så får jag se vad som händer.smile


429 Inlägg
20 juli 2008
#10
Bara lyfta av topplocket och kolla.
Men jag tror att topplockspackningen är trasig mellan 3ans och 4ans cylinder.


18 Inlägg
21 juli 2008
Trådstartare
#11
Näpp. Så lätt var det inte=( Bara att lyfta toppen så fort man har tid.


18 Inlägg
21 juli 2008
Trådstartare
#12
Japp då var toppen borta=) Blockpackning skrot mellan 3:an o 4:an.... Men Fattar inte varför fyran ser ut som ny på kolven(sotfri) resten sotiga?

Tackar för all hjälp o goda råd=)

MVH//Ragge
Senast redigerat av cadillac_cab (21 juli 2008)


429 Inlägg
23 juli 2008
#13
Att 4:ans kolv är sotfri och resten sotiga borde betyda att den får förlite soppa på den cylinder.
Kan vara den anledningen till att den spickade också...
Vad sitter det för bränslepump i den?
Kanske inte räcker till den 4:de spridaren.

/Jonas


18 Inlägg
24 juli 2008
Trådstartare
#14
jonas 740 skrev:
Att 4:ans kolv är sotfri och resten sotiga borde betyda att den får förlite soppa på den cylinder.
Kan vara den anledningen till att den spickade också...
Vad sitter det för bränslepump i den?
Kanske inte räcker till den 4:de spridaren.

/Jonas

Hmmm ... det vet jag inget om=) Får ta o kolla upp det...


18 Inlägg
3 augusti 2008
Trådstartare
#15
Så då rullar den igen=) Tackar för all hjälp igen o hoppas det går ett tag innan man får mecka igen=)

MVH//Ragge:D



Sök