3654
Sök

äre svårt att sätta in ett chiptrim själv?

77 Inlägg
14 augusti 2008
Man vill inte lägga sig i om man inte kan något och jag vet inte hur det är mellan olika märken/modeller osv. Men såvitt jag vet så "tryckte" min bror bara ner chippen i sin 855 t5, rätta mig om jag har fel, vet dock att han bytte mellan org och trimchip flera gånger under tiden han hade sin volvo. UTAN några verktyg.

864 Inlägg
14 augusti 2008
nonne_j skrev:
Man vill inte lägga sig i om man inte kan något och jag vet inte hur det är mellan olika märken/modeller osv. Men såvitt jag vet så "tryckte" min bror bara ner chippen i sin 855 t5, rätta mig om jag har fel, vet dock att han bytte mellan org och trimchip flera gånger under tiden han hade sin volvo. UTAN några verktyg.

En del bilar har instickschip(850 t.ex) andra har chip som löds fast

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
14 augusti 2008
Tuffhaggman skrev:
nonne_j skrev:

En del bilar har instickschip(850 t.ex) andra har chip som löds fast

du löddar av ditt originalchip,sen tar du och löddar dit en sockel..efter det så kan du byta när du vill

21 Inlägg
15 augusti 2008
Trådstartare
okej fan nu kom de fram några ny fakta, så de är kanske inte så svårt att lära sig göra de själv ändå, eller ialla fall låta nån som år king på att löda göra de så man kan va med och kolla och kanske nån gång pröva själv.  MvH patrik

BTLulle
15 augusti 2008
Man använder inte en lödkolv och löder i elektronik med utan en termostatstyrd lödpenna. Problemet är fortfarande värme, håller man på för länge så brinner kretsen upp. Jag löder lös IC-kretsar med lödpenna och tensug men jag har hållit på med lödning i snart 40 år. Har man inte gjort det förr så be någon som kan att löda in en sockel så kan du byta själv sen. Även risk att skada kortet om man inte rengör det noga från gammalt tenn och man trycker dit den nya kretsen så trycker man lös kopparfolien från kortet och då kan man stoppa det i det stora runda arkivet.

MVH Peter

21 Inlägg
15 augusti 2008
Trådstartare
och föresten torpis  va menar du med om han har kollat i mjukvaran?? kan de bli fel på de sättet om man bytter själv eller??

187 Inlägg
15 augusti 2008
tjena tänkte kolla om det är någon som vet vad det skulle kosta på ett ungefär att chipa en bmw e30 325?
och om alla chip ger olika effekt? tongue

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
15 augusti 2008
BTLulle skrev:
Man använder inte en lödkolv och löder i elektronik med utan en termostatstyrd lödpenna. Problemet är fortfarande värme, håller man på för länge så brinner kretsen upp. Jag löder lös IC-kretsar med lödpenna och tensug men jag har hållit på med lödning i snart 40 år. Har man inte gjort det förr så be någon som kan att löda in en sockel så kan du byta själv sen. Även risk att skada kortet om man inte rengör det noga från gammalt tenn och man trycker dit den nya kretsen så trycker man lös kopparfolien från kortet och då kan man stoppa det i det stora runda arkivet.

MVH Peter

jag menade givetvis inte att om man är nybörjare så ska man ju inte löda det själv..man lämnar det givetvis till nån som kan

Sök