4248
Sök

Saab 9000 CSE 2,3T 1992 dör efter kraftig acceleration.

43 Inlägg
15 augusti 2008
Trådstartare
#1
Jag har en Saab 9000 CSE 2,3T från 1992. Köpte den beg. för nån månad sedan och har märkt att vid kraftig acceleration så turbon laddar för fullt så dör hela bilen efteråt, allting stängs av (inkl. servot vilket kan göra att det uppstår farliga situationer vid accerlation in i kurva) och batterilampan börjar lysa. När jag startar bilen visar färddatorn att batteriet laddas med 10v klickar jag sen fram det igen i färddatorn direkt efter visar den 13v. Vet nån på rak arm vad felet kan vara? Kanske är nått ganska enkelt som generatorn eller magnetventilen?

Risken med humor är att folk tror man skämtar.

45 Inlägg
15 augusti 2008
#2
Hej läste lite på Saab turbo clubs hemsida om en kille som hade samma problem som du vid kraftig acceleration, hans problem hade varit magnet ventilen så kika på den.

1 497 Inlägg
15 augusti 2008
#3
Magnetventilen kan det inte vara då den bara styr laddtrycket.

Skulle gissa på slangläckage.
Kolla över alla vaccumslangar.
Du har ingen checkengine?

1 019 Inlägg
15 augusti 2008
#4
Har inte med saken att göra men, ser jag ett T-kors på mittersta slangen till magnetventilen? Usch o fy isåfall.


43 Inlägg
15 augusti 2008
Trådstartare
#5
Saab_kille skrev:
Hej läste lite på Saab turbo clubs hemsida om en kille som hade samma problem som du vid kraftig acceleration, hans problem hade varit magnet ventilen så kika på den.

Det är inte min tråd du menar? La upp en där också.
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=231900


AxlSam skrev:
Magnetventilen kan det inte vara då den bara styr laddtrycket.

Skulle gissa på slangläckage.
Kolla över alla vaccumslangar.
Du har ingen checkengine?

Ja kan ta och kolla över slangarna, tänker du på några speciella eller allmänt alla? Känner inte för att lämna in den till Saab, 1200 i timmen skall dom ha för felsökning dyyyyyyrt. big_smile och det skall ju inte behövas tycker man när man själv går sista året på Fordonsgymnasie.

Nej checkengine lampan lyser inte. Därimot tänds TCS lampan vid varje acc även vid torrt väglag och det borde den ju inte göra men det känns inte som det är det som framkallar mitt fel.

Garfield skrev:
Har inte med saken att göra men, ser jag ett T-kors på mittersta slangen till magnetventilen? Usch o fy isåfall.

Ja du ser tyvärr helt rätt, förra ägaren hade pystrimmat bilen. Det är borttaget nu så den stackars bilen slipper plågas mer.
Senast redigerat av rob88 (15 augusti 2008)

Risken med humor är att folk tror man skämtar.

1 497 Inlägg
15 augusti 2008
#6
Pystrim på Saab = LIVSFARLIGT!
Bra att det är borta nu wink

Angående ditt fel att den dör.
Kolla över alla slangar.
Och tyvärr måste jag rekomendera ett bilbyte.
TCS problem ligger i en klass för sig.

Till och med saabverkstäderna skyr dem.

Hade det på min förra bil.
Läs lite om min problemtråd här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=66554

43 Inlägg
15 augusti 2008
Trådstartare
#7
AxlSam skrev:
Pystrim på Saab = LIVSFARLIGT!
Bra att det är borta nu wink

Angående ditt fel att den dör.
Kolla över alla slangar.
Och tyvärr måste jag rekomendera ett bilbyte.
TCS problem ligger i en klass för sig.

Till och med saabverkstäderna skyr dem.

Hade det på min förra bil.
Läs lite om min problemtråd här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=66554

Jo, skall ta och kolla slangarna. Hört att det är lika med självmord att trimma en bil med TCS eftersom det bara börjar krångla sönder. Men nu är det så att jag fick den här fullutrustade bilen med "bara" 23k mil på nacken och låda bytt vid 10k mil väldigt billigt. Har tänkt att koppla bort TCS:et genom att ta bort kabelmattorna för det samt ta övriga delar från en donator bil. Vet att det är lite jobb men förhoppnings kan det vara värt det.

Fick detta svaret av Speedparts vad det gäller trimmning av Saab -92 med TCS.
Hejsan
dessvärre har vi inget till TCS bilar då dessa är väldigt instabila i TCS systemet
om man byter broms system , alla styrdon o elhärva , så har man byggt bort TCS systemet

MVh Claes
Senast redigerat av rob88 (15 augusti 2008)

Risken med humor är att folk tror man skämtar.

Better than God \o/
1 883 Inlägg
15 augusti 2008
#8
AxlSam skrev:
Pystrim på Saab = LIVSFARLIGT!

Helt fel men det har iofs inte med tråden att göra...


Hoppas du inte har någon öppen dumpventil på din 9000. Har du det så kasta den i närmaste soptunna...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

761 Inlägg
15 augusti 2008
#9
Inte farligt på saabar med Trionic 5, där är ingen LMM..

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

43 Inlägg
16 augusti 2008
Trådstartare
#10
MrTurbo skrev:
AxlSam skrev:
Pystrim på Saab = LIVSFARLIGT!

Helt fel men det har iofs inte med tråden att göra...


Hoppas du inte har någon öppen dumpventil på din 9000. Har du det så kasta den i närmaste soptunna...

Nej jag har inte en öppen dump, inte det smartaste när man har en bil med LMM.

Markus_MR2 skrev:
Inte farligt på saabar med Trionic 5, där är ingen LMM..

Jag har 92:an, den har inte Trionic 5

Vågar inte ropa hej riktigt än men jag har testat att plugga pystrimmstkorset nu och efter det drog jag ut och körde på som fan rent ut sagt med snabba accerlationer upptill 120km/h och sedan bromsningar efter det och bilen har inte dött en enda gång faktiskt så nu är det bara till att hoppas och se. På måndag skall jag dra till Svenska Bil eller Skroten och fixa en ny hel slang till magnetventilen. Han som satt dit "pystrimmet" från början kan ju inte riktigt varit frisk. Alla vet ju att pystrim = självmord för en stackars SAAB. Big Grin Tack för alla tips och all hjälp! Tänker att det måste varit de som var problemet då det är det enda jag gjort i felsökning förutom att spraya aggregatsremmen med remspray så den bli klibbig.

Sen vad det gäller att TCS går in även vid torrt väglag när man accelererar så är det tydligen fullt normalt enligt intruktionsboken då det skall ge det bästa greppet vid just accerlationer.
Senast redigerat av rob88 (16 augusti 2008)

Risken med humor är att folk tror man skämtar.

med lem
1 925 Inlägg
16 augusti 2008
#11
MrTurbo skrev:
AxlSam skrev:
Pystrim på Saab = LIVSFARLIGT!

Helt fel men det har iofs inte med tråden att göra...


Hoppas du inte har någon öppen dumpventil på din 9000. Har du det så kasta den i närmaste soptunna...

du har också helt fel ! öppen dumpventil funkar utmärkt på saab ! iaf på min 9000.. jag laddade 1,6bar..

BTR+ etanol + högt ladd är skoj big_smile

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

403 Inlägg
16 augusti 2008
#12
_fillan_ skrev:
MrTurbo skrev:
AxlSam skrev:
Pystrim på Saab = LIVSFARLIGT!

Helt fel men det har iofs inte med tråden att göra...


Hoppas du inte har någon öppen dumpventil på din 9000. Har du det så kasta den i närmaste soptunna...

du har också helt fel ! öppen dumpventil funkar utmärkt på saab ! iaf på min 9000.. jag laddade 1,6bar..

BTR+ etanol + högt ladd är skoj big_smile

Ja men du har ju en 97a!!!!! Då har du ju ingen luftmassamätare!!!!

1 497 Inlägg
16 augusti 2008
#13
MrTurbo skrev:
Helt fel men det har iofs inte med tråden att göra...


Hoppas du inte har någon öppen dumpventil på din 9000. Har du det så kasta den i närmaste soptunna...

Rätta mig då?
Ge mig en förklaring smile

LaddtrycksMissbrukare
355 Inlägg
16 augusti 2008
#14
kolla om det hjälper att byta dump. jag hade samma problem med min saab. körde också med orginal men membranet var dåligt på den så bilen dog så fort man laddat på lite. och kolla slangen till återcirkulationen. det kan ju vara så att det är hål på den eller något liknande.
sen ett till tips. vet att det inte är något man vill höra men det är ett bra tips iaf. byt till en 9000 utan TCS för det är det sämsta som finns på 9000. har det inte börjat krångla så kommer det göra det. och då är det inte kul tyvärr.

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast

43 Inlägg
16 augusti 2008
Trådstartare
#15
_fillan_ skrev:
MrTurbo skrev:
AxlSam skrev:
Pystrim på Saab = LIVSFARLIGT!

Helt fel men det har iofs inte med tråden att göra...


Hoppas du inte har någon öppen dumpventil på din 9000. Har du det så kasta den i närmaste soptunna...

du har också helt fel ! öppen dumpventil funkar utmärkt på saab ! iaf på min 9000.. jag laddade 1,6bar..

BTR+ etanol + högt ladd är skoj big_smile

92:an har LMM = Ingen bra idé med öppen dump, du verkar ju ha en 97:a, en helt annan femma ju. Skulle jag montera en öppen dump på min bil så skulle bilen börja överkompensera med bränsle och den skulle gå riktigt fett.

_tedde88_ skrev:
kolla om det hjälper att byta dump. jag hade samma problem med min saab. körde också med orginal men membranet var dåligt på den så bilen dog så fort man laddat på lite. och kolla slangen till återcirkulationen. det kan ju vara så att det är hål på den eller något liknande.
sen ett till tips. vet att det inte är något man vill höra men det är ett bra tips iaf. byt till en 9000 utan TCS för det är det sämsta som finns på 9000. har det inte börjat krångla så kommer det göra det. och då är det inte kul tyvärr.

Felet är redan avlöst om du läser ovan. smile Vad det gäller TCS:en så funkar det helt ok peppar peppar, blir det för jävligt i framtiden så plockar jag bort det med allt arbete som det innebär. Har bara tänkt att ha den här bilen i max 1 år fram tills studierna är avslutade och jag har råd att köpa en lite dyrare bil. Tex. 9-5 Aero eller nått annat kul. wink
Senast redigerat av rob88 (16 augusti 2008)

Risken med humor är att folk tror man skämtar.


Sök