2818
Sök

5 Snabba frågor om billjud

DrivmedelsTekniker
1 632 Inlägg
22 augusti 2008
Trådstartare
Mutant stegen bra/dåligt?
spelar de nån roll om man har säkringen till steget nära steget eller batteriet?
kan man dra en ström till bagaget och sedan låta den gå till två steg?
Gör det mycket skillnad på ett monoblock till basarna istället för ett vanligt 2 kanals slutsteg?
nån som vet några prisvärda basar för runt 600? (12")

f.d. Robospine
208 Inlägg
22 augusti 2008
LuCiiifer skrev:
spelar de nån roll om man har säkringen till steget nära steget eller batteriet?

Ja, säktringen är till för att skydda kabeln och ska därför vara så nära batteriet som möjligt, för att skydda så mycket av kabeln som möjligt. Försäkringsbolagen har nån minimigräns för att försäkring ska gälla men jag minns inte vad den är.
Därimot finns det steg som saknar intern säkring och då kan man sätta en säkring precis innan steget, men det ska då även vara en framme vid batteriet.

LuCiiifer skrev:
kan man dra en ström till bagaget och sedan låta den gå till två steg?

Javisst, glöm bara inte att minuskabeln ska vara minst lika grov som plus och att alltid kollpa in minus först.

..eller hur fan var det nu igen?
www.domiseven.se <<-- Byggdagboken
Min projekttråd

400 Inlägg
22 augusti 2008
1.Det beror helt på vad du jämför med, att tävla i SQ är dom nog inte så bra till, men annars så spelar dom på ordentligt.
2.Sätt säkringen Max 25cm efter polskon på batteriet.
3.Jepp, du kan dela upp strömmen till fler än så (dock så behövs ett till batterie om du smäller in fler steg än 2...) Köp ett distrutionsblock/strömblock för att dela upp både + och jord (finns som säkringsblock för +)
4. Här får du förklara dig lite mer....men monoblock brukar generellt ge mer effekt än 2ch steg, och det beror helt på vad du har för basar (2x2ohm, 2x4ohm, 4ohm etc...) och i vilka ohm steget är stabilt i.
5.När det är i den prisklassen så blir det ingen monsterbas, och ska du då köpa en ny så är det nästan i biltema klassen om man säger så. Skulle jag vara du så skulle jag satsa på en begagnad bas, eller har du tänkt dig fler än en bas?
Bättre å köpa En dyrare bas än fler billiga.

Mvh Patrik

Ride Like You´ve Never Been Hurt

956 Inlägg
22 augusti 2008
1. Mutant stegen funkar riktigt bra, dock är ju det ett budget märke, men ett bra sådant. Är väll typ det ända budget märke som siffrorna stämmer hos.

2. Man rekomderar att sätta säkring max 30cm efter batteriet. Annars om den skulle hamna bak vid steget skulle inte säkringen gå om det blev kortslutning innan den, vilket medför att hela kabeln kan smälta och i värsta fall att bilen brinner upp.

3. Ja det går, andvänd strömblock/distrubitionsblock. Fast att man behöver fler än 1 batteri om man har fler än 2 steg stämmer inte, beror ju helt på vad stegen har för effekt och hur mycket ström dom drar, man brukar säga att ett batteri 50-70ah räcker till 1000 wrms.

4. Det beror på om kör du basarna i stereo eller är 2 kanals steget bryggat. Om man kör i stereo så blir det skillnad om man mono kopplar eller köper monosteg. I teorin om du har 2 basar som du matar med 300w vardera i stereo och istället matar med 300w vardera i mono, ska man spela dubbel så högt.

5. Jag skulle rekomendera dessa basar. Dom är lite dyrare, men priset är ju nersatt så det blir en bra affär. http://www.blekingebilradio.se/ShowProd … mp;cat=220

Annars kostar samma bas fast 10" endast 600:- http://www.blekingebilradio.se/ShowProd … mp;cat=216

Fast till dessa behöver du även ett hyffsat slutsteg.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

DrivmedelsTekniker
1 632 Inlägg
22 augusti 2008
Trådstartare
Tack för alla svar smile Har hjälpt mig en del big_smile

337 Inlägg
22 augusti 2008
ja kan tipsa om carpower CRB smile har dom i bilen å de trycker på ganska bra för att vara så billiga smile kolla på mtr.se för mer info smile

3 liters diesel, mumma!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
22 augusti 2008
Håller med Rwd.

För 700:-/st så spelar de riktigt bra.

Monterade en i 40l slutet i en kompis bil drivet av 2x100Wrms och blev förvånad över hurpass bra den spelade.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Sök