4249
Sök

Lacka inredningen

137 Inlägg
18 april 2006
Trådstartare
Jag har tänkt lacka några smådetaljer i inredningen på min bil. t.ex ramarna runt luftgallerna. Hade tänkte mig gul färg, lite mörkare mer åt guld hållet. Tror det skulle passa väldigt bra ihop med den gula momotexten på ratten och pedalerna.

Men hur är det bästa sättet? jag har en burk som jag köpte på en mack för länge sedan som jag provat att lacka en bit plast med och det värkar funka fint. Vad tycker ni, ni kan ju kolla på bilden där jag fotat inredningen.

Os Difuntos
1 822 Inlägg
18 april 2006
Det första du ska göra är att se efter om det finns nån slags tunn tunn tunn plastfilm över detaljen du ska lacka för finns det en sådan kommer du få ett riktigt dåligt resultat efter lackningen  ( lacken bubblar sig och blir spröd ) och det hjälper inte med varken aceton eller liknande för att få bort den så då e det bara att ta till ett slippapper och slipa ihjäl dig för även små delar tar en jävla tid att slipa och vill du ha ett riktigt bra resultat lägger du en slipgrund och slipar med ett 800 papper. har du några fler frågor e det bara att hojta till...

Guns dont kill people, Chuck Norris kills people.

137 Inlägg
18 april 2006
Trådstartare
Ok. Är inte världen hejjare på de här med lack, men du tror det går att lacka med sån burk ifrån statoil? Sen vad är slipgrund? Tack för svaret.

Os Difuntos
1 822 Inlägg
18 april 2006
det beror helt på vilket resultat du e ute efter och vill du ha den högblank eller matt??? om jag får säga min mening så släng burken från statoil och gå till en butik som säljer sprayfärg och tala om vad du ska ha färgen till så kommer dom guida dig rätt + att dom kan nog skaka fram exakt den nyans du vill ha, Slipgrund är ett slags spackel som du tar på detaljen vilket i sin tur slipas med ett otroligt fint slippapper för att få lacken så jämn å fin som möjligt.. ( hade lämnat in det till en lackerare och fått det gjort där för typ 200 kr om jag var du ) sen e det bara att slipa tills du känner att detaljen är lenare i ytan än du någonsin känt på nått annat.

137 Inlägg
18 april 2006
Trådstartare
Jag trodde lackerare var mycket dyrare. Då gör jag så istället.
De kanske har lite mer färger å sådant.
Tack för de snabba svaren.

Os Difuntos
1 822 Inlägg
18 april 2006
Np

Muttley
18 april 2006
Om du nu inte har en massa plastfilmer och sådant skit på detaljen du ska lacka så gör du så här.
Du rengör såklart först detaljen från smuts och skit, sedan slipar du ner den så att du får en riktigt fin yta. Tänk på att där får absolut inte finnas någon form av silkon eller vinylglans eller vad du nu har använt när du städat bilen innan.
Sedan när du fått en riktigt fin yta på din detalj så börjar det med lacken.
För att du ska få de att hålla så bra som möjligt så behöver du 1. Plastprimer 2.Färgen(billack) 3. Klarlack.
ja det står exakt på flaskorna hur du ska göra och hur många lager du ska lägga på av varje, och följ de råden exakt. Akta så de inte börjar rinna när du sprayar de är bättre om du lägger på så tunna lager som möjligt och fler lager.
Det var så jag gjorde med mitt och de håller lika bra ännu och de var x antal månader sen sist.
Tänk på att klarlack är viktigt om du använder vanlig billack för att de ska hålla och inte bli repigt direkt ...

159 Inlägg
19 april 2006
baca skrev:
det beror helt på vilket resultat du e ute efter och vill du ha den högblank eller matt??? om jag får säga min mening så släng burken från statoil och gå till en butik som säljer sprayfärg och tala om vad du ska ha färgen till så kommer dom guida dig rätt + att dom kan nog skaka fram exakt den nyans du vill ha, Slipgrund är ett slags spackel som du tar på detaljen vilket i sin tur slipas med ett otroligt fint slippapper för att få lacken så jämn å fin som möjligt.. ( hade lämnat in det till en lackerare och fått det gjort där för typ 200 kr om jag var du ) sen e det bara att slipa tills du känner att detaljen är lenare i ytan än du någonsin känt på nått annat.

har ingne koll, men menar du att det skulle kosta honom 200kr att få det slippat, lackat å klart?? eller, låter dumt men , enbart slipandet??  big_smile

Os Difuntos
1 822 Inlägg
21 april 2006
det jag mena vad att han kan få en slipgrund för 200 kr..

Colaberoende
1 219 Inlägg
21 april 2006
Grymt bra beskrivet här.. Jag gick den hårda vägen (Som Baca skrev i första inlägget).
Mitt blev skitbra Första gången(Tills värmen kom) sedan bubblade det sig som ett Paddnylle.

Efter att jag har gjort om allt så har jag gjort som Baca skrev och det håller kanon nu.
Stressa inte.. Låt färgen sätta sig riktigt innan du drar nästa lager.

Mvh. Ena

Egen företagare
201 Inlägg
21 april 2006
lackat en hel del inredningsdelar till min bilen,plasten thinnertvättat och slipat grundat,slipar grundfärgen sen lackas det med riktigt billack och bränns på låg värme i lackboxen

Glasmästare men just nu tyvärr helt sjukskriven
236 Inlägg
21 april 2006
Om du skall lacka grejor som är lite mjukare så måste man tillsätta mjukgörare i färgen
om du tittar på min inredning så ser du att jag bla har lackat delar av orginal 900 inredningen som om känt på det består av ett stötdämpande material. men det gick kanon har nu suttit i 6 år har både vaxat putsat dom utan problem

2 123 Inlägg
21 april 2006
Vill man göra det ordentliga tycker jag du slipar ner det ordentlig först med 400 papper sen kan du slipa med 1000 papper och sedan vatten slipa med 2000 papper.
Men det är om du vill ha bästa möjliga.
Efter det så är det bara att tvätta rent ordentligt med till exempel tinner.
Sedan går du till lackeraren och ber han att lägga en Vid fin grundfärg och sedan köra några lager med den färgen du ville ha.
Men det är bara för den noggranna.

//Fredrik

Sök