2932
Sök

Copyright på bilder, vad gäller?

Yellow bug!
1 640 Inlägg
31 augusti 2008
TheOneAndOnly skrev:
Om "kalle" tar en bild på mig eller min bil, så äger han bilden, MEN han får inte under några omständigheter lägga ut dessa någonstans (internet/tidningar) utan att ha tillåtelse från mig först då det är jag eller min egendom på bilden.

Saxat från fotosidan (Killen som skrivit är mångårig proffessionell fotograf, samt studerat juridik, samt kollat upp fakta med jurist.)

Viktigaste frågan först, vad får man fotografera?
Enkelt svar, du får ta bilder på allt och alla utom vissa skyddsobjekt som kan vara både militära och civila anläggningar. När man inte får fotografera är det tydligt skyltat.

Får jag ta bilder av folk på gatan?
Ja, du får fotografera vem du vill, var du vill (jag tar upp det där med var du vill längre fram i texten). Det spelar ingen roll om du fotograferar flera personer i en folksamling eller en enskild person på nära håll.

Måste jag inte fråga först?
Nej. Men det är naturligtvis trevligast att fråga, såvida du inte är ute efter ögonblicksbilder förstås.

Men om jag börjar fotografera och personen ber mig, vänligt eller hotfullt, att sluta fotografera, får jag fortsätta ta bilder?
Ja.

Hur får jag använda bilder på människor?
Skall bilden användas för marknadsföring (reklam) är det enkelt, du måste fråga om tillstånd för att få använda bilden. Eller rättare sagt, du som fotograf måste inte fråga men den som använder bilden (reklambyrån) måste fråga. 1: a § (lonb). Och man måste fråga för varje gång bilden skall användas.

Men tidningar då, hur fungerar det med dem?
Så fort det inte handlar om marknadsföring/reklam är det OK att publicera och visa fotografier på personer. (PUL och Internet hoppar jag över här, det finns mängder med information om sådant.) Det betyder att du får visa bilderna på en utställning, de får publiceras i artiklar i tidningar, de får tryckas i böcker –både skönlitteratur och faktaböcker som till exempel skolböcker– och så vidare. Det är bara tillstånd av fotografen som behövs.

-----

Så käre theoneandonly, läs på lite innan du skriver.

Och ontopic:

Fotografier har en egen liten skyddsvariant. Ett fotografi som inte räknas som verk är skyddat i femtio år efter det att verket skapats. 49: e § (lou). Det är inte alla fotografier som uppnår full skyddstid. Man kan ibland anse att det är möjligt att två fotografer oberoende av varandra kan skapa likadana bilder. Här har olika personer/organisationer olika åsikt om vad som skall räknas som verk. Du kan nog utgå från att dina fotografier är verk men egentligen spelar det kanske inte så stor roll, skyddet är detsamma förutom att det bara gäller i 50 år.

Måste jag använda ©?
Nej, inte i de 147 länder som undertecknat Bernkonventionen om upphovsrätt. Det krävs inte heller någon registrering för att upphovsrätt skall gälla men det är smart att använda © i kombination med ditt namn och årtal för att visa de som är okunniga att denna bild har ett värde.

http://www.fotosidan.se/cldoc/1746.htm.htm
Senast redigerat av Edil_ (31 augusti 2008)

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

Tjofs Media/MaxxStreet
2 362 Inlägg
3 113 Inlägg
31 augusti 2008
vore guld om de detta kunde bli glasklart.

Semper Fi

Lastbilschafför
86 Inlägg
3 september 2008
aha då får jag väl be om ursäkt då *generad* men det är ju vad jag har fått "inpräntat" i skallen av olika internet sidor m.m...

Men det borde vara så som jag skrev *tycker jag*. Jag skulle personligen inte tycka om att bli fotad av någon okänd och sen hittat bilden utlagd på internet.

Det är hårt att ligga på topp :D

Sök