3130
Sök

Demontering av R-front S60/V70N

593 Inlägg
7 september 2008
Trådstartare
Hej!

Ska ta av fronten på min bil.

Jag började med att plocka bort clipsen ovanför grillen, sedan hittade jag en torx-skruv i varje hjulhus.
Sedan tog jag bort listerna på fronten och skruvade bort bultarna som sitter bakom.
Efter det så började jag känna lite på fronten som fortfarande verkar sitta fast i bakkant, mot hjulhusen.

Vad har jag missat?

/Jerker

593 Inlägg
7 september 2008
Trådstartare
Har varit ute och kollat lite mera på fronten, den sitter säkert likadant som vilken S60 eller v70n front som helst.

Jag tror att jag måste ta bort ett par popnitar i innerskärmen för att komma åt sista fästena, men har ingen lust att borra bort dom nitarna i onödan.

Jag gissar att väldigt många här på forumet vet hur man gör, varannan volvoägare r-stylar ju sin bil!?

/Jerker

91 Inlägg
7 september 2008
Dom torxskruvarna som sitter i bakkant på stötfångaren i hjulhuset behöver du bara lossa lite grann så kan du sedan trycka den framåt så hakar det bakre fästet loss. Clipsen i ovankant, bultarna bakom prydnadslisterna, ja det ska nog vara allt. Popnitarna behöver du ej ta loss, dom är endast till innerskärmarna. Sen är det bara att rycka o slita med viss måtta:D
Mvh

593 Inlägg
7 september 2008
Trådstartare
Hmm.. Jag skruvade ur 2st torx-skruvar(en i varje hjulhus), de 6 clipsen på ovansidan är borttagna och likaså bultarna bakom prydnadslisten.. Fronten verkar sitta fast i skarven mellan framskärm och front precis vid hjulhuset hur sitter det fast där?

/Jerker

91 Inlägg
7 september 2008
Skjut fronten lite bakåt o dra sedan utåt från skärmen, brukar funkar i a f, du kanske får skruva i torxskruvarna lite igen o sen trycka in dom så att det fästet skjuts fram som det ska?
Lycka till!
Mvh

561 Inlägg
7 september 2008
Skruvarna i hjulhusen ska bara lossas en bit, sedan kan du skjuta fram skruven och försöka dra bort stötfångaren. Vet inte hur det ser ut på just R bilarna men du ska inte behöva borra nån popnit då iallafall...

593 Inlägg
7 september 2008
Trådstartare
Ah, tack så mycket för hjälpen, nu ligger fronten här inne på hallgolvet!

Sök