3825
Sök

9000 aero problem, magnetventil?

34 Inlägg
9 september 2008
Trådstartare
#1
Hej!
Min saab 9000 aero -95 har börjat rycka/hacka på varvtal över 3000 rpm på 2an och 3an.

Bytte idag till nya NGK BCPR7ES-11 tändstift  men problemet kvarstår. När jag rycker ur säkring nummer 5 till apc  så bilen går på grundladd så fungerar den felfritt. 0,4 visar mätaren som högsta laddtryck och det är väl rätt grundladd?

Vad kan problemet vara, magnetventilen? eller är den hel om det blir så då man rycker säkringen?

Mvh Martin

1 019 Inlägg
9 september 2008
#2
Maartin skrev:
När jag rycker ur säkring nummer 5 till apc  så bilen går på grundladd så fungerar den felfritt. 0,4 visar mätaren som högsta laddtryck och det är väl rätt grundladd?

Det stämmer.

Maartin skrev:
Vad kan problemet vara, magnetventilen? eller är den hel om det blir så då man rycker säkringen?

Försök låna en röd tändkassett att provbyta med. Laddtrycket skenar inte antar jag? Isåfall kan du stryka magnetventilen sålänge.


gruvarbetare
152 Inlägg
9 september 2008
#3
Maartin skrev:
Hej!
Min saab 9000 aero -95 har börjat rycka/hacka på varvtal över 3000 rpm på 2an och 3an.

Bytte idag till nya NGK BCPR7ES-11 tändstift  men problemet kvarstår. När jag rycker ur säkring nummer 5 till apc  så bilen går på grundladd så fungerar den felfritt. 0,4 visar mätaren som högsta laddtryck och det är väl rätt grundladd?

Vad kan problemet vara, magnetventilen? eller är den hel om det blir så då man rycker säkringen?

Mvh Martin

du kan ju prova att minska ditt gnistgap på stiften till 0.5mm o se om den går bra då..
då är det Tändkassetten som inte orkar längre...

2 164 Inlägg
9 september 2008
#4
Vad va de för färg på stiften du tog bort?
Hur beter sig bilen när du har säkringen i och vilket laddtryck har du max då?

MVH

F


34 Inlägg
10 september 2008
Trådstartare
#5
Garfield skrev:
Vad kan problemet vara, magnetventilen? eller är den hel om det blir så då man rycker säkringen?
Försök låna en röd tändkassett att provbyta med. Laddtrycket skenar inte antar jag? Isåfall kan du stryka magnetventilen sålänge.

Mor och far har en 9000 cse 2,3t (ltt) -97 kan jag testa med deras? Den röda det står direct ignition på va? :$

steffe67 skrev:
du kan ju prova att minska ditt gnistgap på stiften till 0.5mm o se om den går bra då..
då är det Tändkassetten som inte orkar längre...

Hur gör man detta?

Fredrik-79 skrev:
Vad va de för färg på stiften du tog bort?
Hur beter sig bilen när du har säkringen i och vilket laddtryck har du max då?

MVH

F

Brun/röd aktiga, ser inte brända ut. Jag har ungefär mellan 0,8 och 1 bar som max med säkringen i. Bilen rycker och hostar eller vad man ska säga. Det är inte så på 1an bara övre växlar. Har dock bara märkt på 2an och 3an-.

Mvh Martin
Senast redigerat av Maartin (10 september 2008)

1 019 Inlägg
10 september 2008
#6
Maartin skrev:
Garfield skrev:
Vad kan problemet vara, magnetventilen? eller är den hel om det blir så då man rycker säkringen?
Försök låna en röd tändkassett att provbyta med. Laddtrycket skenar inte antar jag? Isåfall kan du stryka magnetventilen sålänge.

Mor och far har en 9000 cse 2,3t (ltt) -97 kan jag testa med deras? Den röda det står direct ignition på va? :$

Stämmer bra, provlåna den. Lätt som en plätt att byta.


765 Inlägg
10 september 2008
#7
Tänk bara ppå att dra tändkasetten rakt upp..  rätt känsliga på att plasten gå sönder om du dra de snett upp..

Sponsor:
www.jonic-textil.se - Fuskmocca, fuskläder och massa andra tyger!
Projektråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69738

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
10 september 2008
#8
Kollat så ingen slang har hoppat/spruckigt av någonstans?
Senast redigerat av kwansa (10 september 2008)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

34 Inlägg
10 september 2008
Trådstartare
#9
Garfield skrev:
Maartin skrev:
Garfield skrev:
Vad kan problemet vara, magnetventilen? eller är den hel om det blir så då man rycker säkringen?
Försök låna en röd tändkassett att provbyta med. Laddtrycket skenar inte antar jag? Isåfall kan du stryka magnetventilen sålänge.

Mor och far har en 9000 cse 2,3t (ltt) -97 kan jag testa med deras? Den röda det står direct ignition på va? :$

Stämmer bra, provlåna den. Lätt som en plätt att byta.

Tack så mycket! då ska jag ut senare och ge det ett försök.

Greenmountain_ skrev:
Tänk bara ppå att dra tändkasetten rakt upp..  rätt känsliga på att plasten gå sönder om du dra de snett upp..

Yepp, tack så mycket!

kwansa skrev:
Kollat så ingen slang har hoppat/spruckigt av någonstans?

Bytte en del slangar till silikon förra året, men ska kika lite mer! tack för tipset.

Mvh Martin

34 Inlägg
10 september 2008
Trådstartare
#10
Hur får man loss själva kontakten från tändkasseten? yikes

Mvh Martin

1 019 Inlägg
10 september 2008
#11
Maartin skrev:
Hur får man loss själva kontakten från tändkasseten? yikes

Mvh Martin

Hehe, den brukar trilskas. Dra i den röda delen samtidigt som du drar kontakten ut från kassetten och vickar på den. svårt att beskriva men den röda delen är en låsning som ska dras ut samtidigt. Nån annan kanske kan försklara bättre. =/


34 Inlägg
11 september 2008
Trådstartare
#12
Garfield skrev:
Maartin skrev:
Hur får man loss själva kontakten från tändkasseten? yikes

Mvh Martin

Hehe, den brukar trilskas. Dra i den röda delen samtidigt som du drar kontakten ut från kassetten och vickar på den. svårt att beskriva men den röda delen är en låsning som ska dras ut samtidigt. Nån annan kanske kan försklara bättre. =/

Hihi okej, tack så mycket! då ska jag ge det ett försök till i eftermiddag big_smile

Mvh Martin

34 Inlägg
12 september 2008
Trådstartare
#13
Tjo!
Med mor å fars tändkasset går bilen som den ska, dom var så snälla att jag får ha den i min bil xD eftersom deras funkar som den ska med min! Min bil peakar nu ungefär 1-1,1 bar och det är rätt om jag inte har helt fel.

Men det hände en gång på trean att, kändes det som, laddet flög iväg å tryckvakten eller liknande gick in å bröt. Det liksom högg till kändes som jag skulle bli klistrad i rutan om jag inte haft säkerhetsbälte på mig. Men som sagt det hände bara en gång.

Tack för all hjälp!

Mvh Martin
Senast redigerat av Maartin (12 september 2008)


Sök