2646
Sök

Ska turbokonvertera volvo 740 16v "Behöver tips"

34 Inlägg
2 oktober 2008
Trådstartare
#81
Nej du har att rätt.. Men du har även rätt om E85 om man väl ska bygga nåt så kan man lika gärna kosta på det oxå...

Men ännu står det inte klart om ja kan åka med Original underdel ifrån en 940 FT med 16 V topp...



kolvas skrev:
Honken_82 skrev:
Jag vill nog ja en bil som är seriöst byggd... nog för att ja kommer plocka lite delar här å där liksom men ändå ska de vara bra å bilen ska gå som en riktig motor fast ja ligger på en 350 400 HK liksom... så nu tar vi å börjar om...

940 FT botten

B234 Topp

Vilka spridare ?

Vilket insprut ger ni råd på?

ska du köra på bensin eller E85? jag hade nog byggt för E85 när man ändå är på g.

så lite grovt så här:

Spridare: minst 600cc om du ska köra bensin, E85 så behöver du väl upp runt 800cc

jag har varit med om för mycket problem med en del sprut så jag säger: Autronic, Hestec eller Haltech men dom andra har ju kommit ikapp dessa...

rätta mig om jag har fel hmm

10 287 Inlägg
2 oktober 2008
#82
Inga problem upp till i alla fall 300Hkr. (så länge man gör urtag för ventilerna dvs).
Funderar du på typ 350 så kan man fundera på andra stakar.

Tänk bara på att motorn blir "hungrig" med en 16V topp och sätter man dit en kompetent turbo så säger det bara "glufs" och så blir det mera Hkr än man trodde.

/Göran

Honken_82 skrev:
Men ännu står det inte klart om ja kan åka med Original underdel ifrån en 940 FT med 16 V topp...

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

34 Inlägg
2 oktober 2008
Trådstartare
#83
Okey.. Men är det svårt att göra urtag för Vetilerna då eller skall ja lämna iväg det jobbet??


Sharky skrev:
Inga problem upp till i alla fall 300Hkr. (så länge man gör urtag för ventilerna dvs).
Funderar du på typ 350 så kan man fundera på andra stakar.

Tänk bara på att motorn blir "hungrig" med en 16V topp och sätter man dit en kompetent turbo så säger det bara "glufs" och så blir det mera Hkr än man trodde.

/Göran

Honken_82 skrev:
Men ännu står det inte klart om ja kan åka med Original underdel ifrån en 940 FT med 16 V topp...


10 287 Inlägg
2 oktober 2008
#84
Man gör det inte med en rasp direkt. Det kräver i princip en bra fräs med vinkelhylla om det skall bli bra.

Men varför inte ta en hel B234 motor och lägga pengar på riktiga stakar istället?

/Göran

Honken_82 skrev:
Okey.. Men är det svårt att göra urtag för Vetilerna då eller skall ja lämna iväg det jobbet??

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

34 Inlägg
2 oktober 2008
Trådstartare
#85
Jooo jag har ju en komplett B234F men vad har du då att säga vad jag ska göra med den

Olje Kylningen  ??

Kompsänkning med mera ??

Sharky skrev:
Man gör det inte med en rasp direkt. Det kräver i princip en bra fräs med vinkelhylla om det skall bli bra.

Men varför inte ta en hel B234 motor och lägga pengar på riktiga stakar istället?

/Göran

Honken_82 skrev:
Okey.. Men är det svårt att göra urtag för Vetilerna då eller skall ja lämna iväg det jobbet??


10 287 Inlägg
2 oktober 2008
#86
Oljekylda kolvar är bra att ha men inte nödvändigt. Orginalkomp är 10.5:1 och det räcker att få ner det till 9.5:1.
Svarva en grop i kolvarna brukar vara det "normala"

Med en B234 botten så får du dessutom rätt oljeflöde till dom hydrauliska tryckarna. Nackdelen är att motorfästena inte stämmer men det löser man med en vinkelslip och en svets.

/Göran


Honken_82 skrev:
Jooo jag har ju en komplett B234F men vad har du då att säga vad jag ska göra med den

Olje Kylningen  ??

Kompsänkning med mera ??

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

34 Inlägg
2 oktober 2008
Trådstartare
#87
Men det är ju den motorn som jag har original i min bil.. Den har endast rullat 10 000 Mil sen renoveringen..

Den har varit ständigt gubbkörd så ja tänkte ju ge den en riktig skjuts nu på slutet ska ni se big_smile


Sharky skrev:
Oljekylda kolvar är bra att ha men inte nödvändigt. Orginalkomp är 10.5:1 och det räcker att få ner det till 9.5:1.
Svarva en grop i kolvarna brukar vara det "normala"

Med en B234 botten så får du dessutom rätt oljeflöde till dom hydrauliska tryckarna. Nackdelen är att motorfästena inte stämmer men det löser man med en vinkelslip och en svets.

/Göran


Honken_82 skrev:
Jooo jag har ju en komplett B234F men vad har du då att säga vad jag ska göra med den

Olje Kylningen  ??

Kompsänkning med mera ??


77 Inlägg
2 oktober 2008
#88
Pastorn skrev:
rosengren1 skrev:
alltså det är inte så jävla svårt att turbokovertera en volvojävel.
DET HÅLLER.

jag åkte på 1.6bars ladd i min 940 med b230fk en gång, INGET hände.
en kompis har konverterat en vanlig f motor, han låg på 1 bar , och allting höll.

en annan bekant turbokonverterade sin 740 16v. den hade 55000mil på mätarn och var helt slut i motorn.
den slängde dom på en turbo på. byggde ett eget grenrör så turbon satt bakom högra framlyset , grymt fult men fungerade, original IC från vanlig 740 turbo, tryckvakt och en eller två extra spridare i tryckröret.

voila ! bilen gick som ett skott.


testa att turbokonvertera, vad gör det om en 16v motor går sönder. finns ju flera! och original turbogrejerna duger gott och väl till en början!

Så han satte enbart på en turbo på f motorn o laddade 1 bar utan att ha gjort något annat? de har jag svårt att tro.

jajjemen det gjorde han! och justerade tändningen några grader. samt ökade soppan lite. men den håller för 1 bar.

en annan kör med 1.2 ladd på f och det enda han gjort är att blåst en toppackning.


men om nu trådskaparen ska satsa på över 300 hk så är det ju inte "bara" att slänga på original grejor. Kl-racing har mycket till turbobygge. grenrör och ic och ibland beg. bra turbos. tycker du ska köra med 16v toppen iallfall, sen ett eftermarknadssprut om du vill vara riktigt seriös typ Vems.

man lever bara en gång,så se till att ha så kul som möjligt!

69 Inlägg
3 oktober 2008
#89
jaaa äntligen än som förstår sig på volvo big_smile topp pakningen brukar säga upp sig men med en kopparpakning sen går det... sen blir det tryck i vevhusventen om dom är dåliga men det är bara att sätta den högre och med ett filter sen går det..


69 Inlägg
3 oktober 2008
#90
kolla på skogsby sida och vesslan.. det håller för mer än vad man tror..



Sök