2249
Sök

väghållningssats eller kapa fjädrar ?

27 Inlägg
15 oktober 2008
Trådstartare
#1
hej hej jag tänkte kolla med er om vad ni tycker är bäst att göra kapa fjädrarna eller montera en väghållningssats ??


väghållningssatsen eller dom kappade fädrana komer att vara monterade på en 945a


288 Inlägg
15 oktober 2008
#2
Kapning av fjäder ger inga bättre vägegenskaper, du måste ha ett kit med dämpare o fjädrar för att det ska gå som på räls(en så kallad väghålllninssats)

Volvoskadad
6 017 Inlägg
15 oktober 2008
#3
BiggerDigger skrev:
Kapning av fjäder ger inga bättre vägegenskaper, du måste ha ett kit med dämpare o fjädrar för att det ska gå som på räls(en så kallad väghålllninssats)

jo det blir bättre väghållning när man kapa fjädrana, inte sjukt mycket bättre, men det blir märkbart bättre

Jonas

294 Inlägg
15 oktober 2008
#4
hamnar du på en tvättbräde grusväg så kommer du stutsa av vägen om du kapar tongue
men däremot så kommer du kunna ta traktens värsting kurvor i rekordfarter med kapade fjädrar.

Är mest en fråga om ekonomi, kör själv kapat när jag vill komma ner lite mot marken.

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck

Med lem
1 127 Inlägg
15 oktober 2008
#5
Egentligen får man inte värst mycket bättre väghållning med "sänkningssatser". Tvärtom nästan, det är endast till för sänkning. Väghållningen kanske känns bättre när du pressar på nån liten väg, men den är långt ifrån bra. Lesjöfors sänkningsfjädrar till Volvo 7/900 t ex är t o m mjukare än org. tongue

För under 1000 spänn kan du köpa fjädrar runtom på biltema. Men då krävs att ni vet vad ni håller på med.

Man måste veta hur hårda fjädrar man ska ha, hur hårda fjädarna kommer bli när man kapar dom m.m. Sök på kapade biltema fjädrar på rejsa.nu. Finns mycket kul att läsa där, finns även en hel lista på mått på dom vanligaste fjädrarna biltema har.

Kommer själv köra på kapade biltema-fjädrar nästa år. Säg vad ni vill men det fungerar hur bra som helst. När man kortar en fjäder så blir den endast hårdare och kortare. Mer än så är det inte? Men kapa fjädarna som sitter på original brukar inte vara någon höjdare.

Ett måste är också rätt stötdämpare för höjden på bilem man kör, annars komemr det bara resultera i sämre vähgållning och stötdämparnas livslängd minskar.


Delta_Rebel
15 oktober 2008
#6
H3dlund skrev:
Egentligen får man inte värst mycket bättre väghållning med "sänkningssatser". Tvärtom nästan, det är endast till för sänkning. Väghållningen kanske känns bättre när du pressar på nån liten väg, men den är långt ifrån bra. Lesjöfors sänkningsfjädrar till Volvo 7/900 t ex är t o m mjukare än org. tongue

För under 1000 spänn kan du köpa fjädrar runtom på biltema. Men då krävs att ni vet vad ni håller på med.

Man måste veta hur hårda fjädrar man ska ha, hur hårda fjädarna kommer bli när man kapar dom m.m. Sök på kapade biltema fjädrar på rejsa.nu. Finns mycket kul att läsa där, finns även en hel lista på mått på dom vanligaste fjädrarna biltema har.

Kommer själv köra på kapade biltema-fjädrar nästa år. Säg vad ni vill men det fungerar hur bra som helst. När man kortar en fjäder så blir den endast hårdare och kortare. Mer än så är det inte? Men kapa fjädarna som sitter på original brukar inte vara någon höjdare.

Ett måste är också rätt stötdämpare för höjden på bilem man kör, annars komemr det bara resultera i sämre vähgållning och stötdämparnas livslängd minskar.

Hmm, har gula mad fjädrar på min bil o dom e stenhårda, väghållningen blev en så där 100% bättre..Men då va ju iof originalfjädrarna helt slut:P .

979 Inlägg
15 oktober 2008
#7
vill du bara ha bilen lägre så kan du kapa (men inte för mkt då lossnar fjädrarna ur tallriken när du kör/hissar upp bilen) saken e den att kapade fjädrar/sänk fjädrar anser ja inte spelar nån roll. Den blir stum & lägre oavsett vad du gör. Ska du ha en härlig känsla när du kör så byt stötdämpare. Flickvännens styv pappa kör rally, E30. Han kör faktsikt på Biltemas Gasdämpare. Jävligt bra.
Själv e inte min bil nån värsting, så ja ska iaf kapa mina. smile

Hpc

Montör
664 Inlägg
16 oktober 2008
#8
Ett bra tips om man vill ha låg och stel bakvagn på 700/900 är att köpa biltemas extraförstärkta 245 Turbo/GLT fjädrar, och sedan kapa dessa 3-4 varv. Blir oftast väldigt bra då dessa fjädrar är enormt hårda och passar rakt på. 269kr/st. Fram är värre däremot...

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

2 283 Inlägg
16 oktober 2008
#9
Vill du äta gräs eller Pizza? Självklart väghållningssatsen. Det säger ju säg självt....

R.I.P. Michael Jackson!

J-ROS
39 Inlägg
16 oktober 2008
#10
Jag säger såhär, kapa fjädrarna om du vill ha bilen lägre.
Köp ny bil om du vill ha bättre väghållning..


huh?
10 427 Inlägg
16 oktober 2008
#11
rosenpick skrev:
Köp ny bil om du vill ha bättre väghållning..

Alternativt hosta upp 20 laxar på nya roliga detaljer.


4 571 Inlägg
16 oktober 2008
#12
rosenpick skrev:
Jag säger såhär, kapa fjädrarna om du vill ha bilen lägre.
Köp ny bil om du vill ha bättre väghållning..

Det han sa wink


huh?
10 427 Inlägg
16 oktober 2008
#13
Izual skrev:
rosenpick skrev:
Jag säger såhär, kapa fjädrarna om du vill ha bilen lägre.
Köp ny bil om du vill ha bättre väghållning..

Det han sa wink

This is from a Road&Track comparison test of sports sedans, Aug 1991:
After completing one of the twistiest, most challenging portions of our [test] loop, we came away with respect for this upright rather boxy live-rear-axle sedan that could keep pace with cars of obviously more sporting intent. "It's your worst nightmare," said one of us, "to be going along at a really good clip and see this *Volvo* right on your bumper." [thanks Mike Justeen]


250 Inlägg
16 oktober 2008
#14
_volvo_740_power_ skrev:
hej hej jag tänkte kolla med er om vad ni tycker är bäst att göra kapa fjädrarna eller montera en väghållningssats ??


väghållningssatsen eller dom kappade fädrana komer att vara monterade på en 945a

Nu är det inte så dyrt att köpa nya fjädrar, men att kapade fjädrar inte ger bättre väghållning stämmer inte; dels blir fjädringen styvare, dels sänks tyngdpunkten, vilket ger "bättre" väghållning.

Med lem
1 127 Inlägg
16 oktober 2008
#15
Erikkk skrev:
_volvo_740_power_ skrev:
hej hej jag tänkte kolla med er om vad ni tycker är bäst att göra kapa fjädrarna eller montera en väghållningssats ??


väghållningssatsen eller dom kappade fädrana komer att vara monterade på en 945a

Nu är det inte så dyrt att köpa nya fjädrar, men att kapade fjädrar inte ger bättre väghållning stämmer inte; dels blir fjädringen styvare, dels sänks tyngdpunkten, vilket ger "bättre" väghållning.

Med kapade origianalfjädrar blir bilens balans totalsabbad, på Volvo brukar det bli ganska bra om man kapar bak. Men fram blir fjädrarna alldeles för mjuka.

Givetvis kan man få bra väghållning även med kapat. Men som jag skrev i tidigare inlägg, måste ha lite mer koll på vad man ska ha! Jag kommer t ex köra på kapade Ford bakfjädrar fram på min 740 Turbo om det inte blir coilovers, och bak blir det kapade Volvo 245 lastfjädrar.

Kör nu med en kapad 745 lastfjäder från biltema, men den från 245 är lite hårdare.


Molesta la breasta!
69 Inlägg
17 oktober 2008
#16
Spara pengar eller slösa pengar?? Kapa skiten.

Arguing with me is like competing in the special olympics. Even if you win your still a retard.


Sök